Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Tarja Häikiö - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tarja Häikiö

Professor

Om Tarja Häikiö

Tarja Karlsson Häikiö är Ph D i Konst- och bildvetenskap och Professor i Visuell och Materiell kultur. Hon är verksam vid Högskolan för Design och Konsthantverk på Göteborgs universitet som forskare och lärarutbildare. Hon arbetar med forskarutbildning och lärarutbildning från förskola upp till högre konstnärlig utbildning. Hennes forskningsområden är bildpedagogik, barn- och ungdomskultur, bedömning och dokumentation, professionalisering och högre konstnärlug utbildning. Karlsson Häikiö har haft flera Skolverksuppdrag och har lett framtagandet av Bedömningsstöd i bildämnet och Kartläggningsmaterial gällande nyanlända elevers kunskaper i bild.

Senaste publikationer

Visuell kunskap i bild
Tarja Karlsson Häikiö
Bildberättande & Konsten att läsa bilder, Övrigt 2019
Övrigt

Hope for the Future: New Possibilities for Sustaining a Reflexive Approach
Naomi McLeod, Tarja Karlsson Häikiö, Pernilla Mårtensson
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Democracy and Participation in Early Childhood Education
Naomi McLeod, Tarja Karlsson Häikiö
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Reggio Emilia (with Perspectives from Sweden)
Patricia Giardiello, Tarja Karlsson Häikiö, Pernilla Mårtenson
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation, Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A Finnish Perspective of Early Childhood Education
Patricia Giardiello, Tarja Karlsson Häikiö, Ulla Härkönen, Liisa Lohilahti, Naomi McLeod
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Wider Issues In Early Childhood Education
Patricia Giardiello, Tarja Karlsson Häikiö
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Reflections on intercultural competence and inclusive strategies through aesthetic learning in education
Tarja Karlsson Häikiö
Conference Make&Learn, Sloyd Education, Academy of Design and Crafts, 17-20 of September 2019, Göteborgs universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Empowering Children and Educators: International Pedagogies as Provocation
Tarja Karlsson Häikiö
Art in Education - Building Partnerships with Artists, Schools, Young People and Communities, 23-30 August 2019, Oslo MET, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Explorative Methods in Examination in Visual Art Teacher Education in Sweden - Appropriation, A/R/Tography and Auto-biographic Methods as Means for Investigation
Tarja Karlsson Häikiö
InSEA Making, Conference Vancouver 8 - 13 of July 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Art-Based Projects as Cultural Tools for Promoting Sustainability in Preschool and Compulsory School
Tarja Karlsson Häikiö
Relate North Art & Design for Education and Sustainability, Rovaniemi, Lapland University Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 51 - 60 av 66

2013

Perspectives on Arts Education in Sweden
Tarja Karlsson Häikiö, Monica Lindgren, Claes Ericsson
Illinois University, Chicago, November., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Bedömning för lärande eller Lärande för bedömning?
Tarja Karlsson Häikiö
NOFA-konferens, Trondheim, Norge, Mars., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2012

Alla sinnen tillåtna
Tarja Karlsson Häikiö
Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken, Malmö, Gleerups, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

2011

Cultural dialogues in European art education ; strategies for enhancing children's culture and constructing diversity
Tarja Häikiö
International journal of education through art, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Learning in and assessment of artistic processes
Tarja Häikiö
Musik och kunskapsbildning; En festskrift till Bengt Olsson. Lindgren, Monica, Frisk, Anna, Henningsson, Ingemar & Öberg, Johan (red.), Göteborg, University of Gothenburg, Kapitel i bok 2011
Kapitel i bok

2010

Inclusive Strategies in Aesthetical Learning Processes
Tarja Häikiö
http://insea.org/events/european-insea-regional-conference-2010, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2009

I begynnelsen var bilden
Tarja Häikiö
Svenskläraren. Tidskrift för svenskundervisning, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 51 - 60 av 66

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?