Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Cecilia Kilhamn - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Cecilia Kilhamn

Pedagogisk utvecklare

Cecilia Kilhamn
Pedagogisk utvecklare
Akademisk grad: Doktor,
cecilia.kilhamn@ped.gu.se
031-786 2037

Postadress: Box 160, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vera sandbergs allé 8 , 41133 Göteborg


Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM (Mer information)
Box 160
405 30 Göteborg
ncm@ncm.gu.se
Fax: 031-786 2200
Besöksadress: Vera Sandbergs allé 8 , 411 33 Göteborg

Om Cecilia Kilhamn

Undervisning

Cecilia Kilhamn är lektor i Matematikdidaktik vid Gteborgs Universitet och undervisar främst på grundlärarprogrammet F-3 och 4-6. Cecilia är även starkt engagerad i lärarfortbildning i matematik, i synnerhet gällande uppdrag som handlar om Laborativ Matematikundervisning, Matematikverkstäder, Problemlösning, Algbera samt Kollegial utveckling genom Learning Studies. 

Forskning

Cecilia Kilhamn forskar om lärande och undervisning av matematik inom främst grundskolan och lärarutbildningen.

Magisteruppsatsen (2003) handlade om hur unga elever i årskurs 3 och 5 kan förstå funktionsbegreppet genom ett laborativt arbetssätt med "funktionslådor"

Doktorsavhandlingen (2011) fokuserar på kopplingen mellan konkreta exempel och abstrakt förståelse av negativa tal i grunskolans årskur 6-9. 

Främst rör sig Cecilias forskningsintressen inom området taluppfattning och algebra. Hon arbetat med projektet VIDEOMAT (Videoinspelad matematikundervisning), en internationell komparativ videostudie i matematik i samarbete med Åbo Akademi (Finland) Universitetet i Agder (Norge) och UCLA (USA) under ledning av Profesor Roger Säljö (LinCS, GU). VIDEOMAT-projektet utforskar introduktion av algebra i årskurs 6 och 7. 

Övriga forskningsintressen är Learnings Studies i Matematik, och utveckling av Lärarutbildningen i matematik, såväl i grundutbildning som i fortbildning. Speciellt intresse är kommunikation i matematik. Lärares kompetens att leda och orkestrera helklassdiskussioner i matematik behandlas i det interna utvecklingsprojektet KOMMA. 

Nyckelord

Matematikdidaktik, algebra, negativa tal, begrepp, taluppfattning, problemlösning, laborativa arbetssätt, kommunikation i matematik
 

Senaste publikationer

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
C. Kilhamn & R. Säljö (Eds.), Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA, Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Opportunities for learning: the use of variation to analyse examples of a paradigm shift in teaching primary mathematics in England
Thabit Al-Murani, Cecilia Kilhamn, Anne Watson, Deborah Morgan
Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rika lösningar på rika problem - Felblandad saft
Anna Ida Säfström, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Video studies in classroom research. Hidden dimensions of teaching and learning.
Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Britt Holmberg, Elisabeth Rystedt
Didactic classroom studies. A potential research direction. C. Osbeck, Å. Ingerman & S. Claesson (eds.) , Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Svenska avhandlingar i matematikdidaktik de senaste 100 åren
Cecilia Kilhamn
SMDFbladet , Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Teachers’ queries about algebra teaching
Cecilia Kilhamn, Ann-Sofi Röj Lindberg
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 5, p. 84). E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.), Umeå, Sweden, PME, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mathematics education research in Sweden: National presentation at PME 42
Cecilia Kilhamn, Ola Helenius, Peter Nyström
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, pp. 273-297). E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.), Umeå, Sweden, PME, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Visar 51 - 54 av 54

2008

Hur kan minus minus bli plus?
Cecilia Kilhamn
Matematikbiennalen: Matematik - en huvudsak. Stockholm, januari 2008, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2008
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2004

Funktionslådor
Cecilia Kilhamn
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2004
Artikel i övriga tidskrifter

Att undervisa om funktioner i år 3 och 5 med hjälp av funktionslådor.
Cecilia Kilhamn
Matematikbiennalen: Matematik bygger broar mellan människor, kulturer, tidsepoker och vetenskaper. Malmö, januari 2004, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2004
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2003

Visar 51 - 54 av 54

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?