Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Linda Berg - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Linda Berg

Universitetslektor/sjuksköterska

Linda Berg
Universitetslektor/sjuksköterska
Akademisk grad: Docent,
linda.berg@fhs.gu.se
031-786 6082
0766-186082

Rumsnummer: 2422
Postadress: Box 457, 40530 Göteborg
Besöksadress: Arvid wallgrens backe hus 1 och 2 , 41346 Göteborg
Arbetsuppgifter: Lektor


Lärande och ledarskap för hälsoprofessioner vid Institutionen för vårdvetenskap och hälsa (Mer information)
Box 457
405 30 Göteborg
Besöksadress: Arvid Wallgrens backe hus 1 och 2 , 413 46 Göteborg

Om Linda Berg

Linda Berg blev utnämnd till docent i ämnet vårdvetenskap 2014 och filosofie doktor 2006 då avhandlingen försvarades med titeln; Vårdande relation i dagliga möten – en studie av samspelet mellan patienter med långvarig sjukdom och sjuksköterskor i medicinsk vård. Hon erhöll fil. magisterexamen 2000 i ämnet omvårdnad. Sedan 1984 är Linda Berg legitimerad sjuksköterska och har arbetat främst med patienter och närstående inom medicinsk, geriatrisk och neurologisk vård. Hon är vårdlärare sedan 1990 och varit verksam i gymnasieutbildning, men framför allt inom högskola och universitet i sjuksköterskeutbildning. Under åren har hon arbetat parallellt som legitimerad sjuksköterska, vårdlärare och adjunkt. Nu arbetar hon som lektor sedan 2007 med kursansvar på institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet med kombinationsanställning på Kungälvs sjukhus sedan maj 2011-fortf.. Linda Berg ingår i forskargruppen Vårdpedagogik och vårdledarskap som relaterar till ämnet vård, pedagogik och vårdens ledarskap sedan 2013. Hon är ansvarig för området Drama och studenters lärande som fokuserar utveckling av interpersonella färdigheter som empati, kommunikation, etiskt förhållningssätt, konflikthantering samt att kunna integrera teori och praktik kräver en annan ansats än traditionell undervisning. Hon samverkar med Sahlgrenska universitetssjukhus inom Processorienterad handledning och anordnar nätverksträffar varje termin sedan 2014 för omvårdnadshandledare inom västra Götaland. Mellan åren 2007-2010 var hon projektkoordinator i ett nationellt didaktisk projekt inom Bolognaprocessen – att integrera magisteruppsats i specialistsjuksköterskeprogrammet. Linda Berg är medlem i Sigma Theta Tau, Tau Omega Chapter sedan 2008. Hon var vice sekreterare från 2010-2011 och var sekreterare mellan 2012-2018. Linda Berg ingår i forskargruppen ”Vårdforskning i samverkan” (ViS) sedan 2016 som består av forskare vid Göteborgs universitet, Hälsohögskolan i Jönköping, Högskolan Borås, Högskolan i Halmstad, Högskolan i Skövde eller Högskolan Väst som arbetar med ett salutogent perspektiv för att utforska hälsofrämjande faktorer av betydelse för ett hållbart arbetsliv inom vård, omsorg och socialt arbete. Hon ingår i forskargruppen ”European Network Nursing Academies” (ENNA) sedan 2015 som arbetar med följande områden; optimera kvaliteten på omvårdnaden för personer med behov av vård och deras familjer, kunskapsutveckling och spridning genom internationellt utbyte, förbättra kvaliteten på vårdutbildningen. Forskare från följande länder medverkar Österrike, Tyskland, Schweiz, Italien, Nederländerna, Portugal, Norge och Sverige. Hennes nuvarande forskning fokuserar på patienter med långvarig sjukdom, närstående, sjuksköterskor och team samt befolkning; upplevelser i daglig vård, med specifikt fokus på vårdande och vårdmiljö. Andra teman är palliativ vård, etiska problem och didaktisk utveckling i sjuksköterskeutbildning, att integrera teori och praktik. Sin metodkunskap har hon inom kvalitativa forskningsmetoder; livsvärldsfenomenologi, tolkande fenomenologi, hermeneutik, narrativ analys, kvalitativ innehållsanalys, aktionsforskning och deltagande observation.


 

Ett fel uppstod vid JSON-tolkning. Meddelande: : null

Senaste publikationer

Drama, conflict and learning in nursing education
Margret Lepp, Susanna H. Arveklev, Linda Berg, Helena Wigert, Morag Morrison-Helme
International Council of Nursing, ICN Congress (www.icn.ch) in Singapore Poster ID: eP397 Arveklev, S.H., Berg, L., Wigert, H., Morrison-Helme, M., & Lepp, M. (2018). Learning About Conflict and Conflict Management Through Drama in Nursing Education. Journal of Nursing Education. Vol. 57, No. 4. DOI: 10.3928/01484834-20180322-04, Poster (konferens) 2019
Poster (konferens)

Using Pedagogical Symbols in A Map in Supervision
Margaretha Jenholt Nolbris, Helena Wigert, Lotta Carlsson, Linda Berg
International Journal of Nursing and Health Care Research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Communication, the Key in Creating Dignified Encounters in Unexpected Sudden Death - With Stroke as Example
A. C. Rejno, Linda Berg
Indian Journal of Palliative Care, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Communication as a key in creating dignified encounters in unexpected sudden death by stroke
Åsa Rejnö, Linda Berg
A poster presentation at the 10th World Research Congress of the EAPC in Bern, 24-26 May. , Poster (konferens) 2018
Poster (konferens)

Creating dignified encounters in unexpected sudden death by stroke –communication as a key
Åsa Rejnö, Linda Berg
A poster presentation at the 4th European Stroke Conference ESOC in Gothenburg, 16-18 May. , Poster (konferens) 2018
Poster (konferens)

Kommunikation, nyckeln till att skapa värdiga möten vid bråd död-med stroke som exempel.
Åsa Rejnö, Linda Berg
Poster presentation på 5:e Nationella konferensen för palliativ vård i Stockholm 21-22 mars., Poster (konferens) 2018
Poster (konferens)

Learning About Conflict and Conflict Management Through Drama in Nursing Education
Susanna H. Arveklev, Linda Berg, Helena Wigert, M. Morrison-Helme, Margret Lepp
Journal of Nursing Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Nursing students experiences of learning about nursing through drama
Susanna H. Arveklev, Linda Berg, Helena Wigert, Morag Morrison Helme, Margret Lepp
Nurse Education in Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Sjuksköterskans lärande om kärnkompetenser
Linda Berg
Vårdpedagogik. Vårdens kärnkompetenser från ett pedagogiskt perspektiv. Margret Lepp & Janeth Leksell (red.), Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 31 - 37 av 37

2009

Närståendes erfarenheter av ett palliativt hemsjukvårdsteam
Ingbritt Borstrand, Linda Berg
Vård i Norden, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Verksamhetsförlagd utbildning på avancerad nivå – ny utmaning för specialistutbildningar för sjuksköterskor
Helle Wijk, Joakim Öhlén, Eva Lidén, Lena German Millberg, Catrine Jacobsson et al.
Vård i Norden, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2007

Patients' and nurses' experiences of the caring relationship in hospital: an aware striving for trust
Linda Berg, Ella Danielson
SCANDINAVIAN JOURNAL OF CARING SCIENCES, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2007
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Caring relationship in a context: Fieldwork in a medical ward
Linda Berg, Carola Skott, Ella Danielson
International Journal of Nursing Practice, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2007
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2006

CARING RELATIONSHIP IN AN OUT-PATIENT CLINIC: BALANCING BETWEEN VULNERABILITY AND DIGNITY
Linda Berg, Leeni Berntsson, Ella Danielson
INTERNATIONAL JOURNAL FOR HUMAN CARING, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2006
Artikel i vetenskaplig tidskrift

An interpretive phenomenological method for illuminating the meaning of caring relationship
Linda Berg, Carola Skott, Ella Danielson
Scandinavian Journal of Caring Sciences, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2006
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 31 - 37 av 37

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?