Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Tarja Häikiö - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tarja Häikiö

Professor

Om Tarja Häikiö

Tarja Karlsson Häikiö är Ph D i Konst- och bildvetenskap och Professor i Visuell och Materiell kultur. Hon är verksam vid Högskolan för Design och Konsthantverk på Göteborgs universitet som forskare och lärarutbildare. Hon arbetar med forskarutbildning och lärarutbildning från förskola upp till högre konstnärlig utbildning. Hennes forskningsområden är bildpedagogik, barn- och ungdomskultur, bedömning och dokumentation, professionalisering och högre konstnärlug utbildning. Karlsson Häikiö har haft flera Skolverksuppdrag och har lett framtagandet av Bedömningsstöd i bildämnet och Kartläggningsmaterial gällande nyanlända elevers kunskaper i bild.

Senaste publikationer

Democracy and Participation in Early Childhood Education
Naomi McLeod, Tarja Karlsson Häikiö
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Reggio Emilia (with Perspectives from Sweden)
Patricia Giardiello, Tarja Karlsson Häikiö, Pernilla Mårtenson
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation, Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A Finnish Perspective of Early Childhood Education
Patricia Giardiello, Tarja Karlsson Häikiö, Ulla Härkönen, Liisa Lohilahti, Naomi McLeod
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Wider Issues In Early Childhood Education
Patricia Giardiello, Tarja Karlsson Häikiö
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Hope for the Future: New Possibilities for Sustaining a Reflexive Approach
Naomi McLeod, Tarja Karlsson Häikiö, Pernilla Mårtensson
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Reflections on intercultural competence and inclusive strategies through aesthetic learning in education
Tarja Karlsson Häikiö
Conference Make&Learn, Sloyd Education, Academy of Design and Crafts, 17-20 of September 2019, Göteborgs universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Empowering Children and Educators: International Pedagogies as Provocation
Tarja Karlsson Häikiö
Art in Education - Building Partnerships with Artists, Schools, Young People and Communities, 23-30 August 2019, Oslo MET, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Explorative Methods in Examination in Visual Art Teacher Education in Sweden - Appropriation, A/R/Tography and Auto-biographic Methods as Means for Investigation
Tarja Karlsson Häikiö
InSEA Making, Conference Vancouver 8 - 13 of July 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Art-Based Projects as Cultural Tools for Promoting Sustainability in Preschool and Compulsory School
Tarja Karlsson Häikiö
Relate North Art & Design for Education and Sustainability, Rovaniemi, Lapland University Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

The Atelier as a Potential Space for Transformative Learning Processes
Tarja Karlsson Häikiö
Art-Based Education : An Ethics and Politics of Relation, Making Narratives, 3/2018, Göteborgs universitet, HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 11 - 20 av 64

2018

Appropriation: Working with Art-based Learning and Enhancing Artistic Knowledge in Teacher Education
Katti Lundh, Tarja Karlsson Häikiö
Art-based education: an ethics and politics of relation, Göteborg, ArtMonitor, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Barn och elevers deltagande i kulturella platser och rum för lärande
Tarja Karlsson Häikiö
NEÄL, Nationell Estetisk ÄmnesLärarutbildning, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Förskolan som visuell kultur
Tarja Karlsson Häikiö
Skapande verksamhet i förskolan - kreativt arbete med analoga och digitala redskap, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Barns kulturella deltagande i förskolan och samverkan med föräldrar
Tarja Karlsson Häikiö
Interkulturell dialog teori och praktik, nordienT, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Att utveckla visuell kunskap - en rättighet för barn och unga
Tarja Karlsson Häikiö
Opsis Barnkultur, Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Art-based Education: An Ethics and Politics of Relation
Tarja Karlsson Häikiö, Kajsa G. Eriksson
Gothenburg, HDK - Academy of Design and Crafts, University of Gothenburg, Samlingsverk 2018
Samlingsverk

Cultural participation for, with and by children – Enhancing children’s agency and learning through art education and visual knowledge-building
Tarja Karlsson Häikiö
InFormation - Nordic Journal of Art and Research , Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Mapping of Newly Arrived Pupils in Visual Art Education in Sweden
Tarja Karlsson Häikiö
BÖKWE-Fachblatt, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visuality as Scientific Knowledge – Transformative Learning in Visual Arts Education
Tarja Karlsson Häikiö
NERA 46th Congress. Boundaries, Breaches, Bridges, Oslo, March 2018, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Educating Responsible Citizens; Intercultural Competence and Aesthetic Education
Katarina Elam, Marie-Louise Hansson Stenhammar, Tarja Karlsson Häikiö, Feiwel Kupferberg, Rasoul Nejadmehr et al.
Learning Scenarios for Social and Cultural Change: Bildung Through Academic Teaching. , Peter Lang, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Visar 11 - 20 av 64

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?