Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Samuel Bengmark - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Samuel Bengmark

biträdande professor

Samuel Bengmark
biträdande professor
samuel.bengmark@gu.se
0 31-772 5302

Besöksadress: Chalmers tvärgata 3 , 41258 Göteborg


Avdelningen för algebra och geometri vid Institutionen för matematiska vetenskaper (Mer information)
412 96 Göteborg
Besöksadress: Chalmers Tvärgata 3 , 412 96 Göteborg

Om Samuel Bengmark

Jag har en bakgrund i algebraisk geometri men brinner nu för utbildningsfrågor. Detta får jag utlopp för dels som programansvarig för Chalmers kombinationsutbildning Lärande och ledarskap, som leder till både civilingenjörs- och ämneslärarexamen, dels som temakoordinator inom forskningstemat Lärande, undervisning och matematik samt också genom mitt engagemang som ordförande för Svenska kommittén för matematikutbildning.

Se även http://www.chalmers.se/sv/personal/Sidor/samuel.aspx

Senaste publikationer

Fermat Pedagogy – a method to help students make effective lecture notes
Torbjörn Lundh, Samuel Bengmark
6:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar Göteborg, 2017-11-22 - 2017-11-23, s. 61-65, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Success-factors in transition to university mathematics
Samuel Bengmark, H. Thunberg, T. M. Winberg
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Siffror och statistik missbrukas lättare om kunskapsnivån är låg
Samuel Bengmark, Sandra Di Rocco
Dagens Nyheter, Artikel i dagstidning 2015
Artikel i dagstidning

Utmaningar och möjligheter med att utbilda ingenjörer med nya alternativa och kompletterande kompetenser
Jens Kabo, Malin Kjellberg, Samuel Bengmark, Jan Wickenberg
Proceedings för 5:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Uppsala universitet, 18 – 19 november 2015 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Matteutbildningens framtid står och faller med lärarna
Samuel Bengmark
Skolledaren, Artikel i övriga tidskrifter 2014
Artikel i övriga tidskrifter

Politiker missar på nytt det centrala
Torbjörn Lundh, Samuel Bengmark
Svenska Dagbladet, Opinion, Brännpunkt 4 april 2014, Artikel i övriga tidskrifter 2014
Artikel i övriga tidskrifter

Skolan missar nya lärare med spetskompetens
Samuel Bengmark, Torbjörn Lundh, Mikael Cronhjort, Marcus Gustafsson
NyTeknik, 27 augusti 2014, Artikel i övriga tidskrifter 2014
Artikel i övriga tidskrifter

Naturvetenskapligt och tekniskt lärande: Samordning av ämnesdidaktik för tre ämnen
Jens Kabo, Tom Adawi, Marcus Gustafsson, Ingemar Nordenberg, Åsa Ek et al.
Presenterat vid Nationell ämnesdidaktisk konferens NÄD2014. 9-11 april 2014. Göteborgs universitet, Göteborg., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

DIFFERENCES BETWEEN BEGINNERS’ AND EXPERIENCED STUDENTS’ APPROACHES TO LEARNING MATHEMATICS AT THE UNIVERSITY
Erika Stadler, Samuel Bengmark, Hans Thunberg, Mikael Winberg
CERME 8, Eighth Congress of European Research in Mathematics Education, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

Novice mathematics students at the university: Experiences, orientations and expectations
Erika Stadler, Samuel Bengmark, Hans Thunberg, Mikael Winberg
M A D I F – 8, Åttonde Matematikdidaktiska Forskningsseminariet med SMDF, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 17

2018

Fermat Pedagogy – a method to help students make effective lecture notes
Torbjörn Lundh, Samuel Bengmark
6:e utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar Göteborg, 2017-11-22 - 2017-11-23, s. 61-65, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

2017

Success-factors in transition to university mathematics
Samuel Bengmark, H. Thunberg, T. M. Winberg
International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Siffror och statistik missbrukas lättare om kunskapsnivån är låg
Samuel Bengmark, Sandra Di Rocco
Dagens Nyheter, Artikel i dagstidning 2015
Artikel i dagstidning

Utmaningar och möjligheter med att utbilda ingenjörer med nya alternativa och kompletterande kompetenser
Jens Kabo, Malin Kjellberg, Samuel Bengmark, Jan Wickenberg
Proceedings för 5:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, Uppsala universitet, 18 – 19 november 2015 , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2014

Matteutbildningens framtid står och faller med lärarna
Samuel Bengmark
Skolledaren, Artikel i övriga tidskrifter 2014
Artikel i övriga tidskrifter

Politiker missar på nytt det centrala
Torbjörn Lundh, Samuel Bengmark
Svenska Dagbladet, Opinion, Brännpunkt 4 april 2014, Artikel i övriga tidskrifter 2014
Artikel i övriga tidskrifter

Skolan missar nya lärare med spetskompetens
Samuel Bengmark, Torbjörn Lundh, Mikael Cronhjort, Marcus Gustafsson
NyTeknik, 27 augusti 2014, Artikel i övriga tidskrifter 2014
Artikel i övriga tidskrifter

Naturvetenskapligt och tekniskt lärande: Samordning av ämnesdidaktik för tre ämnen
Jens Kabo, Tom Adawi, Marcus Gustafsson, Ingemar Nordenberg, Åsa Ek et al.
Presenterat vid Nationell ämnesdidaktisk konferens NÄD2014. 9-11 april 2014. Göteborgs universitet, Göteborg., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

DIFFERENCES BETWEEN BEGINNERS’ AND EXPERIENCED STUDENTS’ APPROACHES TO LEARNING MATHEMATICS AT THE UNIVERSITY
Erika Stadler, Samuel Bengmark, Hans Thunberg, Mikael Winberg
CERME 8, Eighth Congress of European Research in Mathematics Education, Paper i proceeding 2013
Paper i proceeding

2012

Novice mathematics students at the university: Experiences, orientations and expectations
Erika Stadler, Samuel Bengmark, Hans Thunberg, Mikael Winberg
M A D I F – 8, Åttonde Matematikdidaktiska Forskningsseminariet med SMDF, Paper i proceeding 2012
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 17

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://www.gu.se/omuniversitetet/personal/?userId=xbensa&departmentId=013006
Utskriftsdatum: 2019-08-23