Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Cecilia Kilhamn - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Cecilia Kilhamn

Pedagogisk utvecklare

Cecilia Kilhamn
Pedagogisk utvecklare
Akademisk grad: Doktor,
cecilia.kilhamn@ped.gu.se
031-786 2037

Postadress: Box 160, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vera sandbergs allé 8 , 41133 Göteborg


Nationellt Centrum för Matematikutbildning, NCM (Mer information)
Box 160
405 30 Göteborg
ncm@ncm.gu.se
Fax: 031-786 2200
Besöksadress: Vera Sandbergs allé 8 , 411 33 Göteborg

Om Cecilia Kilhamn

Undervisning

Cecilia Kilhamn är lektor i Matematikdidaktik vid Gteborgs Universitet och undervisar främst på grundlärarprogrammet F-3 och 4-6. Cecilia är även starkt engagerad i lärarfortbildning i matematik, i synnerhet gällande uppdrag som handlar om Laborativ Matematikundervisning, Matematikverkstäder, Problemlösning, Algbera samt Kollegial utveckling genom Learning Studies. 

Forskning

Cecilia Kilhamn forskar om lärande och undervisning av matematik inom främst grundskolan och lärarutbildningen.

Magisteruppsatsen (2003) handlade om hur unga elever i årskurs 3 och 5 kan förstå funktionsbegreppet genom ett laborativt arbetssätt med "funktionslådor"

Doktorsavhandlingen (2011) fokuserar på kopplingen mellan konkreta exempel och abstrakt förståelse av negativa tal i grunskolans årskur 6-9. 

Främst rör sig Cecilias forskningsintressen inom området taluppfattning och algebra. Hon arbetat med projektet VIDEOMAT (Videoinspelad matematikundervisning), en internationell komparativ videostudie i matematik i samarbete med Åbo Akademi (Finland) Universitetet i Agder (Norge) och UCLA (USA) under ledning av Profesor Roger Säljö (LinCS, GU). VIDEOMAT-projektet utforskar introduktion av algebra i årskurs 6 och 7. 

Övriga forskningsintressen är Learnings Studies i Matematik, och utveckling av Lärarutbildningen i matematik, såväl i grundutbildning som i fortbildning. Speciellt intresse är kommunikation i matematik. Lärares kompetens att leda och orkestrera helklassdiskussioner i matematik behandlas i det interna utvecklingsprojektet KOMMA. 

Nyckelord

Matematikdidaktik, algebra, negativa tal, begrepp, taluppfattning, problemlösning, laborativa arbetssätt, kommunikation i matematik
 

Senaste publikationer

Participation and Mathematization in Introductory Algebra Classrooms: The Case of Sweden
Cecilia Kilhamn, Thomas Hillman, Roger Säljö
Encountering Algebra. A Comparative Study of Classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. Kilhamn C., Säljö R. (red.), Cham, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Encountering algebraic reasoning in contemporary classrooms: Epilogue
Roger Säljö, Cecilia Kilhamn
Encountering algebra. A comparative study of classrooms in Finland, Norway, Sweden, and the USA. C. Kilhamn & R. Säljö (red.), Cham, Switzerland, Springer, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Kommunikation i matematikundervisning
Lena Knutsson, Cecilia Kilhamn
Vetenskaplighet i högre utbildning. Erfarenheter från lärarutbildning. Franck, O. (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Opportunities for learning: the use of variation to analyse examples of a paradigm shift in teaching primary mathematics in England
Thabit Al-Murani, Cecilia Kilhamn, Anne Watson, Deborah Morgan
Research in Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Rika lösningar på rika problem - Felblandad saft
Anna Ida Säfström, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman
Nämnaren, Artikel i övriga tidskrifter 2019
Artikel i övriga tidskrifter

Video studies in classroom research. Hidden dimensions of teaching and learning.
Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Britt Holmberg, Elisabeth Rystedt
Didactic classroom studies. A potential research direction. C. Osbeck, Å. Ingerman & S. Claesson (eds.) , Lund, Kriterium/ Nordic Academic Press, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Svenska avhandlingar i matematikdidaktik de senaste 100 åren
Cecilia Kilhamn
SMDFbladet , Artikel i övriga tidskrifter 2018
Artikel i övriga tidskrifter

Teachers’ queries about algebra teaching
Cecilia Kilhamn, Ann-Sofi Röj Lindberg
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 5, p. 84). E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.), Umeå, Sweden, PME, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 11 - 20 av 55

2018

Mathematics education research in Sweden: National presentation at PME 42
Cecilia Kilhamn, Ola Helenius, Peter Nyström
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, pp. 273-297). E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.), Umeå, Sweden, PME, Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Lost in translation
Cecilia Kilhamn
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 5, p. 259). E. Bergqvist, M. Österholm, C. Granberg, & L. Sumpter (Eds.), Poster (konferens) 2018
Poster (konferens)

Questioning questions - revisiting teacher questioning practices
Cecilia Kilhamn, Christina Skodras
Proceedings of the eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education (MADIF11), Paper i proceeding 2018
Paper i proceeding

Different Differences: Metaphorical Interpretations of “Difference” in Integer Addition and Subtraction
Cecilia Kilhamn
Exploring the Integer Addition and Subtraction Landscape. L. Bofferding & N. Wessman-Enzinger (eds) , Cham, Springer, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Digitalt matematikverktyg på distans
Cecilia Kilhamn, Thomas Lingefjärd
Digitalisering av högre utbildning. S. Hrastinski (red), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Att leda matematiksamtal i klassrummet
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Lena Knutsson, Christina Skodras, Florenda Gallos Cronberg et al.
Forskning pågår, 31 oktober, Göteborg, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A tool for planning and orchestrating mathematical discussions
Rimma Nyman, Cecilia Kilhamn, Florenda Gallos Cronberg, Lena Knutsson, Christina Skodras et al.
Proceedings of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Umeå, PME, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mathematical classroom discussions- Developing a framework focussing on the teacher's role
Florenda Gallos Cronberg, Cecilia Kilhamn, Rimma Nyman, Christina Skodras, Lena Knutsson et al.
The eleventh research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education. Perspectives on professional development of mathematics teachers, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Transposition of Knowledge: Encountering Proportionality in an Algebra Task
Anna L.V. Lundberg, Cecilia Kilhamn
International Journal of Science and Mathematics Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Laborativ matematik - undersökande arbetssätt
Cecilia Kilhamn
Att bli lärare i matematik, Stockholm, Liber, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 11 - 20 av 55

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?