Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktionen
Sidan uppdaterades: 2019-09-27 09:57

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Dekaners tågresa till Bryssel visar på strukturella problem - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Dekaners tågresa till Bryssel visar på strukturella problem

Nyhet: 2019-10-29


Köln Hauptbahnhof, Monica Johansson och Åke Ingerman.

Dekan och prodekan vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten tog beslutet att ta tåget, inte flyget, till och från Bryssel. Det beslutet visade att Göteborgs universitet har en bit kvar till att underlätta förändrade resmönster och ett minskat flygande. Endast tack vare dekanens vana vid att resa med tåg och erfarenheten av de europeiska tågbolagens olika bokningssystem blev det hela genomförbart.

En bit in i oktober var det återigen dags för dekaner och prodekaner vid Göteborgs universitet att träffas på en tvådagars sammandragning – som en del av Göteborgs universitets ledarprogram för dekaner och prodekaner, GULD. Detta handlade om den andra modulen Internationell utblick – forskning, samverkan och högre utbildning. Den här gången stod bland annat Bryssels stora EU-institutioner på programmet, som en del av den internationella utblicken.

Inte tillräckligt utvecklad

Idén om att ta tåget dit var dekan Åke Ingermans. Han har flera somrar av tågluffande med familjen bakom sig - och tidigare i höstas blev det tåget till EARLI-konferensen i Aachen - och backar inte för de olika bokningssystemen som lätt får andra att misströsta.
– Det borde som GU-anställd vara möjligt att ta ett större ansvar för det egna resandet. Det är ju också så att universitetets största klimatpåverkan härrör just från resandet. Men det finns strukturella hinder för det, infrastrukturen är inte tillräckligt utvecklad, säger prodekan Monica Johansson.

Valde att boka själva

GU:s avtalade resebyrå hade svårt att ge ett sammanhållet reseförslag. För flyg har resebyrån tillgång till ett sammanhållet system, vilket saknas för tåg. Därför valde resenärerna att boka själva.
– De europeiska tågbolagen gör det idag inte möjligt att boka längre resor över nationsgränserna. Det är frustrerande. Min erfarenhet är att det idag är bäst att använda tyska Deutsche Bahns webb och app, säger Åke Ingerman.

Roliga möten

Det blev en händelserik och bitvis strapatsrik resa med många tågbyten. I danska Fredericia var tiden för tågbyte väldigt knapp. Där dekanen såg det mer som en sport att hinna var entusiasmen för hetsen något måttligare hos prodekanen.
Resan gav ändå tillfällen till roliga möten. Några exempel var danska fotbollssupportrar på väg till VM-kvalmatch i fotboll mot Schweiz och utfestade tyskar i tidiga morgontimmar i Hamburg som undrade om de hamnat på rätt tåg, vilket var svårt att svara på.

Hos övriga fakultetsledningar rönte tilltaget att ta tåget till och från Bryssel en viss uppmärksamhet. Inför resan försökte Åke Ingerman att få flera med sig på idén om tåg istället för flyg. Den här gången gav det dock inget resultat.

Fyra tågbyten

– När gruppen insåg att minst fyra tågbyten krävdes svalnade entusiasmen. Tågresorna slukar ju också tid. Det tog 26 timmar dit och 28 timmar hem, med övernattning i Hamburg båda vägarna. Men den stora fördelen med långa tågresor är att man hinner jobba undan ostörd ombord, säger Åke Ingerman.

Fakultetsledningen ångrar inte tågresan, utan ser den som ett sätt att sätta fingret på ett strukturellt problem för dem som verkligen vill välja tåget framför flyget. Man pekar lika mycket på att exempelvis kunna öka andelen Skypemöten och andra digitala möten.
– Det är idag inte ovanligt att det planeras halvdags- eller heldagsevent långt nere i Europa. Det bygger tyvärr på att du flyger. Nu krävs det en kulturförändring av logistiken kring möten och resor. Det finns ett komplex av utmaningar, både organisatoriska och individuella, säger Åke Ingerman.

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2019-09-27
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?