Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktionen
Sidan uppdaterades: 2019-01-21 15:24

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Åtta projekt får medel för praktiknära skolforskning inom regeringsuppdraget ULF - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Åtta projekt får medel för praktiknära skolforskning inom regeringsuppdraget ULF

Nyhet: 2019-03-28

Åtta forskningsprojekt har 28 mars beviljats medel som de första projekten inom regeringsuppdraget om samarbete kring praktiknära forskning i skolan - ULF.

Detta är den första utlysningen någonsin där skolhuvudmän i Göteborgsregionen och forskare på Göteborgs universitet gemensamt ansökt om att få forska tillsammans – en forskning på lika villkor, som varit viktigt att beskriva i ansökan. De beviljade projekten spänner från förskola till gymnasium och över skilda ämnen som språkdidaktik; dans och teater; skönlitterär etikundervisning och digital matematik.

Forskning på lika villkor

Eftersom ULF har ett uttryckligt syfte att utveckla samverkansmodeller är det viktigt att professionskunskap och forskningskunskap vävs samman i frågeställningar och i genomförande. Gemensamt för de beviljade projekten är att de särskilt förenat professionens och forskningens kunskaper, och att de kan leda till kunskapsutveckling också när projekttiden är slut.

– De som beviljats medel har i sin projektplan särskilt integrerat professionskunskaper och forskningskunskaper på ett sätt som innebär att kunskaper inte bara kommer att utvecklas under projektets gång, utan att förskollärare och lärare kan fortsätta arbeta med modeller för samverkan och kunskapsutveckling också efter projekttidens slut, säger Camilla Björklund, ordförande i bedömningskommittén.

Alla ansökningar är viktiga bidrag

Över 100 projektskisser kom in i steg 1 av den första utlysningen av ULF-medel. Alla de drygt 90 projektskisser som inte fått forskningsmedel har ändå gjort ett viktigt bidrag genom att synliggöra behovet av skolutveckling i en mångfald av områden.

– Nästa forskningsutlysning kommer att omformas av de erfarenheter vi fått. Det är en lärprocess för alla inblandade, säger Magdalena Taube, projektledare för ULF på Göteborgs universitet.

– Samverkan mellan profession och forskning är nödvändig. Även utan projektmedel finns goda möjligheter att söka upp de som har intresse för att utveckla frågeställningar och skapa nätverk, säger Camilla Björklund, ordförande i bedömningskommittén.

Dessa åtta projekt får medel

AI och digital matematik – nya förutsättningar för undervisning och lärande
Johan Lundin, Institutionen för tillämpad IT, Göteborgs universitet tillsammans med Hovåsskolan, Göteborgs stad samt Kapareskolan, Enheten utveckling, Kungsbacka kommun.
Grundskola.

En praktiknära fortbildningsmodell – Förskollärare och forskare i samverkan kring professionell digital kompetens
Annika Lantz-Andersson, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet tillsammans med Björkris skola, Kungsbacka kommun.
Förskoleklass.

Teknikkunskaper och tekniskt språkbruk i förskolans undervisningspraktik – En modell för praktiknära samverkan
Maria Svensson, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet tillsammans med Hede förskola, Lärkbackens förskola, Älsåkersskolan, Kullaviksskolan, Kungsbacka kommun.
Förskola.

Att skärpa den etiska blicken och rösten - En skönlitteraturbaserad etikundervisnings möjligheter och svårigheter för elever i åk 5
Annika Lilja, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet tillsammans med Bergums skola, Göteborgs stad, Särö skola, Kullaviksskolan, Kungsbacka kommun, Ljungviksskolan, Lerums kommun.
Åk 5.

Bedömning av kunnande i dans och teater inom gymnasieskolan
Pernilla Ahlstrand, Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet tillsammans med Schillerska gymnasiet, Göteborgs stad, Hulebäcksgymnasiet, Härryda kommun.
Gymnasieskola.

Språkdidaktisk samverkan: en studie om språk- och ämnesintegrerad undervisning på engelska
Liss Kerstin Sylvén, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet tillsammans med Göteborgsregionens internationella skola (ISGR), Göteborgsregionen.
Åk 6 och 7.

Ämnesdidaktiska modeller för de naturorienterande ämnena i förskola och grundskola: ett samarbetsprojekt mellan lärare, forskare, lärarutbildare, lärarstudenter, barn och elever
Miranda Rocksén, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet tillsammans med Hammarkullsskolan och Gropens gård, Göteborgs stad.
Förskola och grundskola.

Programmering för lärande i matematik
Johanna Pejlare, Matematiska vetenskaper, Göteborgs universitet tillsammans med Hvitfeldska gymnasiet, Göteborgs stad.
Gymnasieskola.

Mer information

Läs mer om projekten på ULF:s webbplats.
 

AV:

Artikeln publicerades först på: medarbetarportalen.gu.se

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2019-01-21
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?