Till sidans topp

Sidansvarig: rekrytering@gu.se
Sidan uppdaterades: 2017-02-23 10:15

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Lediga anställningar - detaljsida - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tillbaka

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Kommunikatör med ansvar för sociala medier till Handelshögskolan

Handelshögskolan är en av universitetets fakulteter, med utbildning och forskning inom ekonomi och juridik. Skolans verksamhet skall bidra till en positiv utveckling av samhället i dess helhet och det finns ett särskilt fokus på hållbarhet inom både utbildning och forskning. Handelshögskolan är ackrediterad av EQUIS, AACSB och AMBA och är därmed den enda handelshögskola i Sverige som är Triple Crown-ackrediterad.

Vi söker nu en vikarierande kommunikatör med omfattning 80 % till Handelshögskolans enhet externa relationer, där det dagliga arbetet handlar om att stärka skolans varumärke och kommunikation, utveckla relationerna med alumner, företag och offentliga organisationer samt bidra till studenternas personliga och professionella utveckling. Du ska arbeta med att hitta de bästa sätten att kommunicera Handelshögskolan i våra olika sociala mediekanaler. Målgrupperna utgörs framför allt av presumtiva, nuvarande och tidigare studenter, och finns såväl i Sverige som internationellt. Vi finns idag på Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och Youtube.

I tjänsten ingår att omvärldsbevaka för att ha koll på trender och vilka kanaler unga människor använder. Du behöver vara en person som använder sociala medier ofta och mycket, inte bara privat utan även i en professionell roll.

Du ingår i ett centralt kommunikationsteam på Handelshögskolan som består av totalt fem kommunikatörer. Ni har ett nära samarbete på daglig basis, men du ansvarar för att driva kommunikationen i de sociala kanalerna framåt. Det finns också ett kommunikatörsnätverk med alla kommunikatörer inom Handelshögskolan. I nätverket drivs ett gemensamt arbete med content marketing, och din roll är central i genomförandet av detta arbete.

Arbetsuppgifter

  • Tillsammans med den kollega som ansvarar för Handelshögskolans studentrekrytering tar ni fram strategier för sociala medier (framför allt Facebook), analyserar målgrupper och deras informationsbehov, lägger upp kampanjplaner och skapar ett intressant och lockande innehåll. Du skapar annonskampanjerna, följer upp och modifierar längs vägen. Studentrekryteringen är både nationell och internationell.
  • Handelshögskolan arrangerar löpande evenemang som vänder sig till en extern målgrupp som kan finnas både i Sverige och internationellt. Tillsammans med den kollega som ansvarar för dessa planerar och genomför du annonsering i sociala medier (framför allt Facebook), i syfte att nå ut till rätt målgrupp och få många att anmäla sig till evenemanget.
  • Du är redaktör för våra sociala medier och arbetar dagligen med att planera, skapa och publicera inlägg, svara på inkomna frågor och se till att regelverk följs. Arbetet genomförs både på svenska och engelska. Den gemensamma planeringen inom arbetet med content marketing är till stor hjälp, och det content du sprider kan vara producerat av dig eller någon annan kommunikatör i organisationen.
  • Du initierar, planerar och producerar även content från grunden, både på svenska och engelska. Ofta har det koppling till studentrekrytering, men det kan även handla om forskningskommunikation. Filmproduktion är ett viktigt inslag, där du jobbar med hela kedjan från idé, via filmning och klippning, till publicering.

Kvalifikationer

  • Krav på akademisk examen inom kommunikation, journalistik eller annat ämne som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt
  • Krav på erfarenhet av liknande arbete
  • Krav på att ha arbetat med sociala medier på en avancerad nivå
  • Krav på erfarenhet av att producera innehåll för sociala medier/digitala kanaler
  • Krav på goda kunskaper i Ads manager och erfarenhet av annonsering via sociala medier
  • Krav på goda kunskaper i filmproduktion och programvaror för detta (vi använder Adobe)
  • Krav på goda kunskaper i lagstiftning kring GDPR och tillgänglighet
  • Krav på mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
  • Krav på mycket goda kunskaper i engelska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift

Det anses vara meriterande om du har:

  • Kännedom om målgruppen 18-25-åringar
  • Erfarenhet av att jobba med Google Ads
  • Erfarenhet av internationellt arbete i sociala medier

Tjänsten kräver att du kan ta egna initiativ, hålla tidplaner, styra mot rätt mål och leverera resultat. Du behöver ha ett prestigelöst förhållningssätt och med entusiasm ta dig an både de mer analytiska delarna och de mer praktiska delarna av jobbet. Du har förmåga att skapa förståelse för arbetet och kan förankra det i organisationen.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper som samarbetsförmåga, drivkraft och ansvarskänsla.

Anställning

Anställningen är ett vikariat på ca 12 månader, omfattning 80 % med placering tills vidare vid Externa relationer, Handelshögskolan. Anställningen skall tillträdas snarast, men senast 1 september 2020.

Arbetstiden är vanligen förlagd måndag-fredag 09-16 med viss flexibilitet inom ramen för universitetes flextidsavtal.

Intervjuer planeras från v.33 och framåt.

Kontaktuppgifter för anställningen

Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta HR-stöd Alexandra Stéen, alexandra.steen@handels.gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Ansökan ska vara inkommen senast: 8 juli 2020

 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

 

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Göteborgs universitet är miljöcertifierat och arbetar aktivt för hållbar utveckling. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar universitetet till en bättre framtid. Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?