Till sidans topp

Sidansvarig: rekrytering@gu.se
Sidan uppdaterades: 2017-02-23 10:15

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Lediga anställningar - detaljsida - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Forskningsbiträde i miljövetenskap med inriktning mot ekofysiologi

Vid Institutionen för biologi och miljövetenskap (BioEnv) finns utbildnings- och forskningsverksamhet som sträcker sig från fjällvärldens ekosystem, genom skog, mark och vattendrag, hela vägen ut i havet. I dessa miljöer arbetar vi med olika biologiska organisationsnivåer från gener, via individer och populationer till samhällen och ekosystem. Vi arbetar inom ekologi, evolution, fysiologi, systematik och kombinationer av dessa ämnesområden för att förstå betydelsen av naturliga och av människan skapade miljöförändringar.

Institutionens verksamhet bedrivs på tre olika platser, GU:s lokaler i Göteborgs botaniska trädgård, på Medicinaregatan 18A i Göteborg samt på Kristineberg marina forskningsstation som drivs av den Marina infrastrukturen vid Göteborgs universitet. Den aktuella tjänsten är förlagd till GUs lokaler i Göteborgs botaniska trädgård.

Projektbeskrivning/ämnesbeskrivning

• Analys av jordbruksgrödors ekofysiologiska respons på förhöjda koldixoidhalter
  • Meta-analys av data som sammanställs från befintlig vetenskaplig litteratur
  • Inskickning av manuskript för publicering
  • Arbetet är teoretiskt

Arbetsuppgifter

Arbetet bygger på att insamlade data rörande effekter av förhöjda koldioxidhalter på viktiga grödor (skörden storlek, innehåll av olika näringsämnen) från olika tidigare studier sammanställs och analyseras genom metaanalys och regressionsanalys. Resultaten skall sammanställas och ett manuskript för vetenskaplig publicering tas fram inom anställningen. Arbetet kommer att genomföras i nära samarbete med personal vid institutionen.

Anställningen

Detta är en tidsbegränsad anställning under 4 månader, omfattning 50 %, med start 17/8 2020.

Behörighet

Behörig att anställas som forskningsbiträde är den som genomgått universitetsutbildning på avancerad nivå, med tonvikt på miljövetenskap eller biologi och med fördjupad kunskap inom växternas ekofysiologi.

Bedömningsgrunder

Vi söker en motiverad person för en anställning som forskningsbiträde inom i miljövetenskap med inriktning mot ekofysiologi.

Följande egenskaper är nödvändiga:

• Fördjupade kunskaper inom växtekofysiologi.
  • Kunskap om hur grödor påverkas av omvärldsfaktorer.
  • Erfarenheter av metaanalys och för detta relevanta analysprogram (till exempel i R).
  • God förmåga att muntligt och skriftligt kommunicera på engelska är ett krav då vi arbetar i en internationell miljö.

Följande egenskaper är önskvärda:

• Erfarenhet av data-analys i programmet R.
  • Kunskap om hur grödor påverkas av förhöjd koldioxidhalt.

Ansökan ska skrivas på engelska och innehålla:

• Ett personligt brev med beskrivning av dina erfarenheter och hur du uppfyller de kriterier som anges i annonsen
  • En meritförteckning (CV)
  • Kopia på examensbevis

De högst rankade sökande kallas till en intervju som kan komma att genomföras på engelska och i vissa fall via telefon/Zoom.

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Kontaktuppgifter för anställningen:

Johan Uddling, professor
tel. 46 (0)70-388 1357
e-post: johan.uddling@bioenv.gu.se

websida: https://bioenv.gu.se/personal?userId=xuddjo

Henrik Aronsson, professor och prefekt
tel. +46 31 786 48 02
e-post: henrik.aronsson@bioenv.gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 49 000 studenter och 6 400 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23