Till sidans topp

Sidansvarig: rekrytering@gu.se
Sidan uppdaterades: 2017-02-23 10:15

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Lediga anställningar - detaljsida - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tillbaka

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Professor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska

Utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet har fått kraftigt höjda forskningsanslag. De ska användas till att stimulera fakultetens forskningsmiljöer och skapa möjligheter för en ny generation forskare att kliva fram.

Institutionen för didaktik och pedagogisk profession utgör en av de starkaste didaktiska miljöerna i Norden. Vi arbetar med forskning, utbildning och samverkan om undervisning och lärande. Ett gemensamt intresse vid institutionen är att genom utbildning och forskning om högre utbildning, skola och klassrum utveckla kunskap som bidrar till ett mer jämlikt och hållbart samhälle. Detta görs genom ämnesdidaktisk, praktiknära och kritisk forskning, organiserad i de tre forskningsmiljöerna Didaktiska klassrumsstudier, Kritisk utbildningsforskning samt Fenomenografi, Variationsteori och Learning Study.

Viktiga delar av institutionens arbete är lärarutbildningen samt forskning och utvecklingsarbete som rör skola och lärarutbildning. Det skolnära arbetet sker ofta i samverkan med exempelvis Skolverket, kommuner och enskilda skolor. Institutionen har ansvar för grundlärarprogrammet samt för kompletterande pedagogisk utbildning (KPU). Vi ansvar också för två masterprogram, ett i didaktik och ett internationellt program i utbildning för hållbar utveckling.

Vi söker en professor i ämnesdidaktik med inriktning mot svenska med hög grad av vetenskaplig skicklighet samt intresse och förmåga av att aktivt bidra till vidareutveckling av en kreativ miljö där forskning, utbildning och samverkan samspelar och stödjer varandra.

Ämne

Ämnesdidaktik med inriktning mot svenska

Ämnesbeskrivning

Ämnesdidaktik är ett ämne där undervisningens processer, villkor och resultat studeras med utgångspunkt i ett specifikt innehåll. Detta innehåll kan vara ett avgränsat undervisningsområde, ett skolämne, ett universitetsämne, men det kan också vara ett ämnesövergripande eller tematiskt område. Den aktuella anställningen gäller ämnesdidaktik med inriktning mot svenska.

Arbetsuppgifter

Den aktuella anställningen är i huvudsak inriktad på forskning och undervisning inom ämnesdidaktik med inriktning mot svenska. Under de två första åren arbetar man med ett förstärkt forskningsuppdrag på 50 % där vidareutveckling av någon av institutionens tre forskningsmiljöer är en väsentlig del, liksom initiering och ledning av svenskdidaktisk forskning samt vidgning av den externfinansierade forskningsverksamheten.

Den svenskdidaktiska forskningen vid institutionen bedrivs med ett praktiknära klassrumsfokus, exempelvis avseende kritiska aspekter kring barn och ungas literacyutveckling, språkutvecklande klassrumsarbete, digitalisering samt estetiska uttrycksformers betydelse för lärande och kommunikation. Här uppmärksammas bland annat språkliga och kulturella förutsättningar att bli delaktiga i skola och samhälle liksom frågor om meningsskapande genom olika uttrycksformer och dess relation till identitetsskapande, bildning, lärares undervisning och bedömning.

Undervisnings- och handledningsuppdrag omfattar såväl forskarnivå som avancerad- och grundnivå. Institutionen driver två masterprogram; ett i Didaktik och ett i ESD, Education for Sustainable Development. På grundnivå dominerar lärarutbildning. Den sökande förväntas bidra inom det svenskämnesdidaktiska fältet men också i arbete med utbildningsvetenskaplig kärna och verksamhetsförlagd utbildning.

Professorn kommer att ha en central roll i uppbyggnad och utveckling av det svenskdidaktiska kompetensområdet vilket även innefattar samverkan med det omgivande samhället.

Behörighet

Behörighet för anställning finns angivna i 4 kap högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.
Behörig att anställas som professor är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet.

Bedömningsgrund

Den sökande kommer att väljas som efter en helhetsbedömning av vetenskaplig och pedagogisk skicklighet bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra de arbetsuppgifter som ingår i anställningen. Lika stor omsorg ägnas den pedagogiska som den vetenskapliga skickligheten inom ämnesdidaktik med inriktning mot svenska.

Den vetenskapliga skickligheten visas genom dokumenterad erfarenhet av att planera, initiera, leda och utveckla forskning samt förmåga att i konkurrens erhålla och bidra till erhållna forskningsanslag. Den egna forskningens bredd, djup, originalitet och produktivitet bedöms liksom den sökandes bidrag till och uppdrag inom vetenskapssamhället. 

Den pedagogiska skickligheten visas genom dokumenterad förmåga att utveckla, leda och genomföra utbildning av hög kvalitet, framgångsrik handledning av studerande till goda resultat och visad förmåga till utarbetande av kvalificerat utbildningsmaterial.

Vikt läggs vid den sökandes akademiska ledarskap, såsom erfarenhet av och förmåga till forskningsledning. Ledningsskicklighet visas genom förmåga att leda forskningsverksamhet, motivera och skapa de förutsättningar som krävs för att nå gemensamma mål. Förmåga att samordna såväl som att skapa intresse, engagemang, delaktighet och arbetsglädje utgör exempel på skicklighet som efterfrågas. I det akademiska ledarskapet ingår en administrativ skicklighet som visas genom förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett för ändamålet anpassat sätt liksom att hantera resurser och arbeta strukturerat utifrån en medvetenhet om strategier, mål och kvalitet.

Då stor del av institutionens undervisningsuppdrag är inom lärarutbildningen ser vi gärna att den sökande har lärarexamen och erfarenhet av att arbeta med frågor om lärande, undervisning och utbildning i och om svenska i grundskolan eller gymnasieskolan. Möjlighet att undervisa på svenska är en förutsättning för anställningen, då undervisningen i första hand sker på svenska. God samarbetsförmåga och ett positivt förhållningssätt gentemot studenter och kollegor värderas högt.

Övrig information

I urvalsprocessen kan det bli aktuellt med provföreläsning, intervjuer och referenstagning. I intervjuerna ges de sökande möjlighet att beskriva och utveckla sin egen syn på undervisning och forskning i ämnet samt på sin kommande roll vid institutionen.

Vid universitet tillämpas individuell lönesättning. Ange löneanspråk samt referenser i ansökan.

Anställning

Arbetsform:                       Tillsvidare
Omfattning:                       100%
Placering:                           Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
Tillträde:                            Efter överenskommelse

Kontaktuppgifter för anställningen

Upplysningar om anställningen lämnas prefekt Christina Osbeck, christina.osbeck@gu.se, tel: 031-786 2273 eller avdelningschef Djamila Fatheddine, djamila.fatheddine@gu.se, tel: 031-786 4886. Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till personalhandläggare Ewa Steen Stackelius, ewa.steen@gu.se, tel: 031-786 2202. 

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. Ansökan ska var skriven på svenska eller engelska och ska innehålla:

- Meritförteckning (CV), publikationslista, särtryck av högst 10 utvalda vetenskapliga publikationer samt andra dokument som den sökande önskar åberopa. Dokument rörande de pedagogiska meriterna ska bl.a. innehålla information om undervisningens omfattning och slag liksom dess kvalitet.

- En skriftlig redogörelse för vetenskaplig, pedagogisk och annan verksamhet av betydelse för den sökta anställningen (max 5 sidor).

- En fördjupad redogörelse för pågående och planerad forskning med beskrivning av hur den egna forskningen kan bidra till vidareutveckling av institutionens forskning, såväl det svenskdidaktiska kompetensområdet som någon av institutionens tre forskningsmiljöer. Koppling till institutions miljöintegrerande intresse för kunskapsutveckling inom utbildning för hållbar utveckling välkomnas (max 3 sidor).

- Dokumentation av pedagogisk skicklighet.

- Dokumenterad och/eller genom referenser styrkt god samarbetsförmåga.

Ansökan skall innehålla en uppsättning av de arbeten de sökande önskar åberopa. Därutöver skall två identiskt lika uppsättningar av de åberopade arbetena förvaras hos den sökande till dess universitetet meddelar till vilka sakkunniga de skall skickas.

 

Ansökan ska vara inkommen senast: 2020-06-15

 

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 49 000 studenter och 6 400 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?