Till sidans topp

Sidansvarig: rekrytering@gu.se
Sidan uppdaterades: 2017-02-23 10:15

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Lediga anställningar - detaljsida - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Doktorand i strukturbiologi/biofysik

Vid institutionen för kemi och molekylärbiologi bedrivs forskning och forskarutbildning inom ett brett område som sträcker sig hela vägen från atom- och molekylskala via celler till hela organismer. Mycket av de fenomen som studeras har en inverkan på vår naturliga miljö och levande system. Vi deltar i utbildning på grundläggande nivå inom programmen för kemi, molekylärbiologi, läkemedelskemi, biologi, marina vetenskaper och apotekarprogrammet. Forskarutbildning vid institutionen leder till doktorsexamen i Naturvetenskap, naturvetenskap med inriktning kemi eller biologi. Utbildningen omfattar 4 års studier på forskarnivå, institutionstjänstgöring som till exempel undervisning kan förekomma vilket kan förlänga doktorandperioden i ytterligare 1 år.

Westenhoffs forskargrupp, där den aktuella anställningen är placerad, har som mål att visualisera strukturdynamik av proteiner och kemiska reaktioner. Forskningen sker på gränsområdet mellan biologi, kemi och fysik. Utveckling av nya spektroskopiska och röntgenbaserade verktyg är ett viktigt mål i hans verksamhet.
Mer information om vår forskning finns på http://www.cmb.gu.se.

Arbetsuppgifter

Vi söker två doktorander inom Westenhoffs ERC projekt "MolStrucDyn" och hans VR projekt ” Strukturer av kortvariga tillstånd hos kryptokromer och fotolyaser visualiserade med hjälp av seriell femtosekunds röntgen kristallografi”. Projektens mål är att bestämma strukturella förändringar i fotosensorproteiner. Vi planerar att använda ultrakorta röntgenpulser från frielektronlaserkällor för att nå dessa mål. Du förväntas vara involverad i alla steg i projektet, dvs att förbereda och utföra experiment och att analysera och publicera data. Valet av delprojekten är flexibla och anpassas till den utvalda kandidatens intresse och erfarenheter.

Arbetsuppgifter kan omfatta:
•    Planering, förberedelse och genomförande av röntgendiffraktionsexperiment vid XFEL källor
•    proteinproduktion och kristalloptimering
•    bestämning av strukturen
•    Identifiering och publicering av resultaten
•    Vetenskapligt samarbete inom och utanför gruppen
•    Kommunikation av resultaten

Behörighet

För tillträde till utbildning på forskarnivå krävs både grundläggande och särskild behörighet.
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som:
1. avlagt examen på avancerad nivå, eller
2. fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
3. på annat sätt inom eller utom landet förvärvat motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet har den som har:
1. avlagt examen på avancerad nivå i relevant* naturvetenskapligt ämne, eller
2. fullgjort kursfordringar om minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå i relevanta* naturvetenskapliga ämnen, eller
3. på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper relevanta för den planerade utbildningen.* Relevant för den planerade utbildningen på forskarnivå
För särskild behörighet krävs också att sökande behärskar engelska i tal och skrift på en godtagbar nivå. Som riktmärke gäller 550 poäng p9; TOEFL-test (eller 213 poäng på TOEFL-CBT, eller 79 poäng på TOEFL-iBT).

Bedömningsgrund

Som en konkurrenskraftig kandidat har du
•    en examen (Masters / eller motsvarande, se ovan för mer information)
•    dokumenterad forskningserfarenhet inom biokemi, strukturbiologi eller ett område som är relaterat till projektet.
•    beprövade förmågan att arbeta självständigt och resultatstyrt i ett forskningsprojekt
•    egenskapen för en dynamisk lagspelare

Hos oss kommer du att få omfattande kreativt utrymme för att utveckla projektet och resurser för att producera avancerade resultat.  Du kommer att också ha nytta av att vara en del av vårt  dynamiskt team.

Urval bland sökande som uppfyller krav på grundläggande och särskild behörighet baseras på förmågan att tillgodogöra sig utbildningen på forskarnivå. Vid bedömningen fästs särskild vikt vid dokumenterade kvalifikationer avseende:
* sannolikheten att lyckas utomordentligt bra inom projektet.
* dokumenterad erfarenhet inom biokemi, strukturbiologi, eller biofysik är ett krav. Erfarenhet med vetenskaplig programmering, strukturmodellering, elelr kristallografi är meriterande.
* att kunna arbeta självständigt på ett forskningsprojekt är meriterande.
* att kunna arbeta effektivt i ett lag är också meriterande.

Anställning

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 4 år
Omfattning: 100%
Placering: Institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborg
Tillträde: Snarast, enligt överrenskommelse

Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1998:80. Som innehavare får enbart förordnas den som är antagen till utbildning på forskarnivå. Förutom skyldighet att ägna sig åt egen forskarutbildning kan innehavaren åläggas att fullgöra tjänstgöring som avser utbildning, forskning och administrativt arbete enligt särskilda bestämmelser i förordningen.
En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. Den sammanlagda anställningstiden får dock inte vara längre än vad som motsvarar fyra års utbildning på forskarnivå på heltid.
Universitetet tillämpar lokalt avtal om lönesättning av doktorander.

Tillsättningsförfarande

Registrera din ansökan elektroniskt

Ansökan ska innehålla:
Ett personligt brev med motivering till varför du söker tjänsten
CV som inkluderar vetenskapliga publikationer
Kopia på examensbevis
Två personliga referenser (namn, telefonnr, relation)

Kontaktuppgifter för anställningen

Sebastian Westenhoff, Professor, westenhoff@chem.gu.se, 0046766183936
Martin Billeter, Studierektor för forskarutbildningen, 031-786 3925, martin.billeter@gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du ansöker om att till att bli antagen till forskarstudier via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2019-02-28

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar lokalt avtal om lönesättning av doktorander.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 38 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23