Till sidans topp

Sidansvarig: rekrytering@gu.se
Sidan uppdaterades: 2017-02-23 10:15

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Lediga anställningar - detaljsida - Om universitetet, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Doktorand i naturvetenskap, inriktning biofysik

Vid institutionen för kemi och molekylärbiologi bedrivs forskning och forskarutbildning inom ett brett område som sträcker sig hela vägen från atom- och molekylskala via celler till hela organismer. Många av de fenomen som studeras har en inverkan på vår naturliga miljö och levande system. Vi deltar i utbildning på grundläggande nivå inom programmen för kemi, molekylärbiologi, läkemedelskemi, biologi, marina vetenskaper och apotekarprogrammet. Forskarutbildning vid institutionen leder till doktorsexamen i Naturvetenskap alternativt naturvetenskap med inriktning kemi, biologi eller biofysik. Utbildningen omfattar fyra års studier på forskarnivå. Institutionstjänstgöring som till exempel undervisning kan förekomma, vilket kan förlänga doktorandperioden ytterligare max ett år.

Information om forskargruppen: Björn Burmanns grupp använder NMR-spektroskopi, i kombination med andra strukturbiologiska metoder samt biofysikalisk karaktärisering, för att studera stora molekylkomplex i syfte att förstå grundläggande cellulära funktioner på atomnivå. Vår grupp kommer att använda E. coli för proteinproduktion och specifik isotopmärkningalämplig för stora proteiner och deras respektive molekylära komplex som spelar en integrerad roll i mitokondriell DNA-underhåll och proteinkvalitetskontroll. Resultaten från våra tidigare studier av transkriptionsreglering samt proteinkvalitetskontroll på atomär nivå har publicerats i topprankade tidskrifter (Burmann et al. Science 2010/Burmann et al. Cell 2012/Burmann et al. NSMB 2015/Thoma, Burmann et al. NSMB 2015/ Morgado, Burmann et al. Nat. Comms. 2017). Mer information om vår forskning finns på: (www.wcmtm.gu.se/research-groups/burmann).

Arbetsuppgifter

Doktorandprojektet, finansierat av Knut och Alice Wallenberg Foundation, syftar till att, med hjälp av avancerad NMR-spektroskopi, främja vår molekylära förståelse för funktion och reglering av DNA-underhåll inom mitokondrier och hur det här systemet också kopplas till proteinkvalitetssystemet. Mitokondriell felfunktion är kärnan i en mängd olika sjukdomar.

Doktoranden kommer att arbeta med ett brett spektrum av vetenskapliga uppgifter och forskningsfrågor som kräver ett genuint intresse för, och kunskap om, allt från grundläggande biokemi till avancerade strukturella biologiska metoder. Även om fokus primärt är NMR-spektroskopi kan det även bli aktuellt att tillämpa kristallisering och röntgenkristallografi, samt cryo-elektronmikroskopi om våra data indikerar så) tillsammans med biofysikalisk karaktärisering (Biolayer-Interferometry, Isothermal Titration Calorimetry och optiska laserpincetter (den senare genom ett befintligt samarbete)). Forskningsarbetet kommer även att innefatta metoder inom mikrobiologi, molekylärbiologi, bioinformatik samt biokemi.

Behörighet

För tillträde till utbildning på forskarnivå krävs både grundläggande och särskild behörighet.

Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som:
1. avlagt examen på avancerad nivå, eller
2. fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
3. på annat sätt inom eller utom landet förvärvat motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet har den som har:
1. avlagt examen på avancerad nivå i relevant* naturvetenskapligt ämne, eller
2. fullgjort kursfordringar om minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå i relevanta* naturvetenskapliga ämnen, eller
3. på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper relevanta för den planerade utbildningen.* Relevant för den planerade utbildningen på forskarnivå

För särskild behörighet krävs också att sökande behärskar engelska i tal och skrift på en godtagbar nivå. Som riktmärke gäller 550 poäng på TOEFL-test (eller 213 poäng på TOEFL-CBT, eller 79 poäng på TOEFL-iBT).

Bedömningsgrund

Urval bland sökande som uppfyller krav på grundläggande och särskild behörighet baseras på förmågan att tillgodogöra sig utbildningen på forskarnivå. Vid bedömningen fästs särskild vikt vid dokumenterade kvalifikationer avseende:  Ange bedömningsgrund:

Vi söker talangfulla och engagerade studenter ivriga att göra karriär inom dynamisk strukturbiologi. Du har ett öppet sinne, är ivrig att lära och har ett genuint intresse för naturvetenskap. Doktorander kommer att engageras i ett brett spektrum av vetenskapliga uppgifter och frågor som rör projektet. Uppgifterna kräver i sin tur ett genuint intresse för, och kunskap om, biokemi och strukturbiologi. Erfarenhet, från utbildning eller motsvarande, inom proteinproduktion och rening, DNA/RNA produktion och rening, isotopmärkning för NMR studier, NMR-spektroskopi med fokus på struktur och dynamik, molekylärbiologi, biofysikalisk karaktärisering, kemisk biologi, och biokemi betraktas som en fördel. Vidare betraktas erfarenheter inom biofysisk analys och matematik som en extra fördel. Du har förmåga att arbeta både självständigt och i grupp samt goda kommunikationsfärdigheter i engelska.

Anställning

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 4 år
Omfattning: 100%
Placering: Institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborg
Tillträde: enligt överenskommelse

Bestämmelser för anställning som doktorand återfinns i förordning SFS 1998:80. Som innehavare får enbart förordnas den som är antagen till utbildning på forskarnivå. Förutom skyldighet att ägna sig åt egen forskarutbildning kan innehavaren åläggas att fullgöra tjänstgöring som avser utbildning, forskning och administrativt arbete enligt särskilda bestämmelser i förordningen.

En ny anställning som doktorand gäller för högst ett år. Anställningen får förnyas med högst två år i taget. Den sammanlagda anställningstiden får dock inte vara längre än vad som motsvarar fyra års utbildning på forskarnivå på heltid.

Universitetet tillämpar lokalt avtal om lönesättning av doktorander.

Tillsättningsförfarande

Registrera din ansökan elektroniskt

Ansökan ska innehålla:
Ett personligt brev med motivering till varför du söker tjänsten
CV som inkluderar vetenskapliga publikationer
Kopia på examensbevis
Två personliga referenser (namn, telefonnr, relation)

Kontaktuppgifter för anställningen

För frågor om doktorandtjänsten: Ange kontaktuppgifter namn, titel, telefonnummer, mailadress

Björn Burmann, Ass. Professor, +46 31 786-3921, bjorn.marcus.burmann@gu.se

För allmänna frågor om forskarutbildningen kontakta Martin Billeter, Studierektor för forskarutbildningen, 031-786 3925, martin.billeter@gu.se
För frågor rörande anställningen, kontakta hr@cmb.gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du ansöker om att till att bli antagen till forskarstudier via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Ansökan ska vara inkommen senast: 2019-02-28

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 38 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23