Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Postdoktor i instrumentering och laserfysik

Institutionen för fysik vid Göteborgs universitet är lokaliserad i moderna lokaler på Chalmersområdet i Johanneberg och har cirka 80 medarbetare. Kommunikationsmöjligheterna är goda, både nationellt och internationellt. Forskningen är fokuserad inom ämnena atom- och molekylfysik, den kondenserade materiens fysik, spinntronik, komplexa system samt biofysik och genomförs i en internationell miljö med omfattande nationella och internationella samarbeten. Utbildningen på institutionen inkluderar undervisning på kandidat- och mastersprogram i fysik, fysik på lärarutbildningar och kurser i fysik som riktar sig till allmänheten. Fysikcentrum i Göteborg, ett nära samarbete med fyra andra institutioner inom den naturvetenskapliga fakulteten och Chalmers tekniska högskola, skapar en innovativ miljö för alla institutionens forskare och studenter.

Innehavaren av den här tjänsten kommer att arbeta i forskningsgruppen för laserspektroskopi i ett projekt som är ett samarbetsprojekt med forskningsgruppen för tillämpad spinntronik. Av speciell relevans för den utlysta tjänsten är det nyskapade laserlaboratoriet “Göteborgs fotonfabrik“ vilket är utrustat med en lång rad av olika typer kontinuerliga, pulsade och avstämbara lasrar.

Arbetsuppgifter

Arbetet inom ramen för denna tjänst kommer huvudsakligen bestå av forskning. Den huvudsakliga forskningsuppgiften består i att konstruera och vidareutveckla lasersystem med tillhörande instrumentering för studier av snabba förlopp i olika kvantsystem. Systemen ska designas för studier av spinnvågor i magnetiska material. Detta kommer att kräva ett nära samarbete med forskare från forskningsgruppen för spinntronik. Innehavaren förväntas självständigt planera och genomföra uppbyggnaden av de experimentella faciliteterna och därefter delta i forskningsprojekt där lasersystemen används i experiment vilka ska leda fram till publicering i ledande vetenskapliga tidskrifter.

Behörighet

Behörig att anställas som postdoktor är den som har avlagt doktorsexamen, konstnärlig doktorsexamen eller som har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. I första hand bör den komma i fråga som har avlagt examen högst tre år före ansökningstidens utgång. Även den som avlagt examen tidigare bör komma i fråga i första hand, om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, tjänstgöring inom totalförsvaret, förtroendeuppdrag inom fackliga organisationer och studentorganisationer eller föräldraledighet eller andra liknande omständigheter.

Specifikt för denna tjänst krävs en doktorsexamen i fysik, eller motsvarande grad, inom ett ämnesområde som är relevant för positionen. Vidare krävs att kandidaten påvisat stor självständigt i konstruktion av avancerade vetenskapliga instrument samt att kandidaten har stor experimentell erfarenhet av laserfysik, mekanisk konstruktion, ultrahögvakuumteknik och UV-spektroskopi.

Bedömning

Bedömningen kommer att baseras dels på den sökandens vetenskapliga publicering och dels på de kombinerade kunskaperna och erfarenheterna inom följande ämnen: pulsade lasrar, elektisk och magnetisk mätteknik, ultrahögvakuumteknik, datainsamling och dataanalys, UV spektroskopi och programmering (framförallt AutoCAD, LabView och MATLAB).

Projektet kräver en entusiastisk och kreativ person med passion och nyfikenhet för vetenskap med förmåga att samarbeta. Vi söker en person som med dokumenterad förmåga att arbeta självständigt och systematiskt med omfattande projekt. God kunskap i engelska, muntligt och skriftligt är ett krav.

Anställning

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning i 2 år
Omfattning: 100 %
Placering: Institutionen för fysik, Göteborgs universitet
Tillträde: Enligt överenskommelse

Kontaktuppgifter för anställningen

Har du frågor om arbetsuppgifterna är du välkommen att kontakta
Dag Hanstorp, professor
0730 794 274
dag.hanstorp@physics.gu.se

Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta
Clara Wilow Sundh, personaladministratör
031 786 9134
clara.wilow.sundh@physics.gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Ansökan ska innehålla:

•           Ett personligt brev med motivering till varför du söker tjänsten

•           CV som inkluderar vetenskapliga publikationer

•           Kopia på bevis för doktorsexamen

•           Två referenser med kontaktuppgifter

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Göteborgs universitet är miljöcertifierat och arbetar aktivt för hållbar utveckling. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar universitetet till en bättre framtid. Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23