Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktionen
Sidan uppdaterades: 2016-04-11 13:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Bildlärarnätverksträff: Bildundervisning i en tid präglad av klimatstrejker och framtidsoro - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Bildlärarnätverksträff: Bildundervisning i en tid präglad av klimatstrejker och framtidsoro

Temadag

Under 2019 har en rörelse växt fram bland unga människor gällande miljöfrågor som kräver krafttag från samhällets sida när det gäller klimatförändringar och en hållbar framtid. Detta har delvis kopplats till skolan då elever har klimatstrejkat på fredagar över hela världen ( https://www.fridaysforfuture.org/). Därför har vi valt att ägna årets bildlärarnätverksträff åt att väcka tankar kring klimat, miljö och framtid samt hur detta kan integreras i bildundervisning.

I år har vi valt att bjuda in Jan van Boeckel, bildkonstnär, bildlärare, forskare och filmare som kommer att hålla i en presentation som fokuserar på att utveckla uppmärksamhet genom konst-baserade metoder i en tid av ekologisk kris och radikal osäkerhet.

Anmälan senast 29/4 till kajsa.g.eriksson@hdk.gu.se

PROGRAM
17.00: Mingel med kaffe/te och macka
17.45: INTRODUKTION av Kajsa G. Eriksson (ny professor i Bild på HDK)
18.00: Föreläsning av Jan van Boeckel som är knuten till Bildlärarprogrammet på HDK där han har kombinerat sitt lektorskap med arbetet på CEMUS (Centre for Environment and Development Studies) i Uppsala.
Jan har en mångårig erfarenhet av konst-baserad miljöengagerad utbildning. Titel på föreläsningen: "To be present in the present to what presents itself". Föreläsningen kommer att vara på engelska. Se nedan för mer information.
18.30-18.45: Frågor och diskussion
Bensträckare:
19.00-20.00: Workshop som en fortsättning på föreläsningen med lera som material.
20.00 Avslutande samtal där det finns möjlighet att diskutera kvällens tema och även ge idéer kring framtida nätverksträffar. Vi bjuder på lättare snacks och dricka.
Avslutar cirka 20.30

Välkomna!

Anmäl gärna att ni kommer senast den 29/4 så att vi kan beräkna macka och kaffe-inköp till kajsa.g.eriksson@hdk.gu.se


MER INFO OM JAN VAN BOECKEL:
Lecture by Jan van Boeckel: "To be present in the present to what presents itself"
A presentation on fostering attention through arts-based open-ended approaches in an age of ecological emergency and radical uncertainty. If we are to respond adequately to the rapid and deep changes taking place in the world in our current times, we may need to envisage a very different type of education. Not one that is predominantly based on knowledge transfer, but a kind of teaching and learning that foregrounds engaging with radical uncertainty. In more open-ended modalities of education, learners tend not to know on forehand what the outcomes and expected deliverables will be. Such approaches may cause a sense of unease because of a presumed lack of control, of missing framing guidelines and clear target objectives. It is exactly in this space of vulnerability that it is essential that learners feel that their educational experience is safely contained and held by teachers and facilitators. A way of achieving this may be through employing arts-based approaches. Through such practices of artful exploring (for example together with a group of students) a sense of excitement, of curiosity and wonder may be prompted. What may come about among participants is a feeling of being fully present in and attentive to the unfolding open-ended process. In such occasions, a new field of potential may open up, in which things are possible which were considered simply unattainable previously.

This will be the theme of Jan van Boeckel's lecture. Jan is an artist and art educator who has worked for many years on the intersections of art, education and ecology. Immediately after his lecture follows a hands-on group workshop with clay, which imaginatively thematizes the stages of metamorphosis that life forms in nature go through: both the process of growth and unfolding, and that of withering and decay.

Bio Jan van Boeckel
Jan van Boeckel is a visual artist, art educator, researcher and film-maker. Currently, he is senior lecturer in visual art education at the Academy of Design and Crafts in Gothenburg. Until the end of March 2019, he combined this with working with the Centre for Environment and Development Studies in Uppsala, particularly in the Climate Change Leadership programme. From 2015 until 2018 he was for three years professor in art pedagogy at the Estonian Academy of Arts in Tallinn. Jan has also been program director in design theory at the Iceland University of the Arts in Reykjavik. Together with others, Jan van Boeckel established the international research group on arts-based environmental education at Aalto University, School of Arts, Design and Architecture in Helsinki. In 2013, he presented his doctoral thesis there, At the Heart of Art and Earth. Since 2007, Jan is an active member of the International Eco-Art Network. In 2016, Jan van Boeckel was a member of the British Educational Research Association's commission that focused on the potential and challenges of developing STEAM education through creative pedagogies. Together with film-making group ReRun Productions, Jan produced a series of documentaries on the world-views and environmental philosophies of indigenous peoples. He also made films on philosophers such as Jacques Ellul and Arne Naess, who provide a critical analysis of Western industrial society. These films include, among others: The Earth is Crying (1987), It's Killing the Clouds (1992), The Betrayal by Technology (1992), and The Call of the Mountain (1997).
www.janvanboeckel.wordpress.com
www.naturearteducation.org
www.wildpainting.org

Föreläsare: Jan van Boeckel, konstnär, forskare och filmskapare

Datum: 2019-05-02

Tid: 17:00 - 20:30

Kategorier: Lärande

Arrangör: HDK - Högskolan för design och konsthantverk

Plats: HDK, Kristinelundsgatan 6-8
Konstbiblioteket

Ytterligare information:
Bo107_460.jpg

Kontaktperson: Kajsa G Eriksson

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2016-04-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?