Till sidans topp

Sidansvarig: Webbredaktionen
Sidan uppdaterades: 2016-04-11 13:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Experience Machines - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Experience Machines

Seminarium

Stefano Gualeni är filosof, arkitekt och dataspelsutvecklare, verksam vid Institute of Digital Games, University of Malta. Gualeni intresserar sig för hur digitala spel kan användas för att introducera, problematisera och undersöka filosofiska frågeställningar, till exempel genom spel som Something Something Soup Something (2017) och Necessary Evil (2013). Seminariet hålls på engelska. Ingen föranmälan. Välkomna!

'The Experience Machine' is a famous thought experiment that was proposed in the seventies by American philosopher Robert Nozick. To quickly summarize Nozick's thought-provoking exercise, he hypothesized the existence of a device capable of stimulating a human brain with sensory inputs that are indistinguishable from those we experience during our actual, everyday existence.
In 'The Experience Machine', Nozick challenges us to envision the possibility of having access to a technology that could indefinitely supplant our everyday lifeworld with a virtual one designed to maximize our pleasure and satisfaction. By presenting us with that possibility, Nozick invited us to question whether the way we live our lives is solely driven by the pleasure principle or if there is something else that we value about our actual existence other than how we feel 'from the inside'.
If such a machine existed, and you were given the choice to plug in indefinitely... Would you?
In this talk, Stefano Gualeni looks at 'The Experience Machine' from a videogame-design perspective, and proposes a philosophical reflection on human experiences in the upcoming age of their 'technical reproducibility'.
--
The contents of this talk are part of an edited volume titled EXPERIENCE MACHINES: The Philosophy of Virtual Worlds (Rowman & Littlefield International, 2017)
Additional reading (after the lecture): Gualeni, S. (2016) 'The Experience Machine: Existential Reflections of Virtual Worlds'. In the Journal of Virtual World Research, Vol. 9, n. 3. ISSN: 1941-8477 - available online at: http://stefano.gua-le-ni.com/papers/2016%2012%20-%20The%20Experience%20Machine.pdf

Datum: 2019-01-31

Tid: 13:00 - 15:00

Kategorier: Humaniora

Arrangör: Stefano Gualeni

Plats: Humanisten, Lundgrensgatan 1B
E208

Kontaktperson: Jonas Ingvarsson

Sidansvarig: Webbredaktionen|Sidan uppdaterades: 2016-04-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?