Ulrika Hedman
Om Ulrika Hedman
Jag är administratör vid SOM-institutet. Jag har också skrivit en avhandling om svenska journalister och sociala medier.
I mitt avhandlingsarbete har jag studerat hur svenska journalister använder sociala medier, professionellt och privat, och vad som händer med journalistrollen när journalister i allt högre utsträckning använder olika sociala medier. Under doktorandtiden vid JMG har jag också arbetat med J-panelen samt undervisat, främst om journalistik i sociala medier, och handlett studenter i uppsatsarbetet.
Jag har en forskarblogg, Eftertänkt, där jag skriver om min forskning, journalistik, medier och medieforskning.
Jag har tidigare arbetat som journalist inom svensk dagspress.
Forskningsintresse
Jag är främst intresserad av journalistik och nyhetsmedier, men också av sociala medier och publikens deltagande – på olika sätt – i journalistiken. Kopplat till detta finns också ett mer generellt intresse för medieutveckling oc
Pågående forskning
Mitt avhandlingsprojekt handlade om hur journalister använder sociala medier. Vilka – om några – konsekvenser får detta för journalistrollen, för journalistikens praktiker och rutiner, för yrkesideal och yrkesetik?
Bilder
Fler bilder, även högupplösta, finns i universitets bilddatabas.
-
#InFlux. Journalists' adoption of social media and journalists' social
roles
Ulrika Hedman
- 2019-01-01 -
Sociala medier och
journalistik
Ulrika Hedman
På väg mot medievärlden 2030 – journalistikens villkor och utmaningar - 2019-01-01 -
Book review: "Social Media Use in Crisis and Risk Communication: Emergencies, Concerns and
Awareness"
Ulrika Hedman
Nordicom Review - 2018-01-01 -
Journalister och alternativa journalister på
Twitter
Ulrika Hedman
Snabbtänkt. Reflektioner från valet 2018 av ledande forskare - 2018-01-01 -
The private side of journalists. Changing practices in journalists’ self-branding on Twitter over
time
Ulrika Hedman
68th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). Prague, 24-28 May - 2018-01-01 -
Making the most of Twitter: How technological affordances influence Swedish journalists’
self-branding
Ulrika Hedman
Journalism - 2017-01-01 -
Journalists' uses of
Twitter
Ulrika Hedman, Monika Djerf-Pierre
Franklin, B. & Eldridge II, S. A. (Eds.) The Routledge Companion to Digital Journalism - 2017-01-01 -
Book review: Tell Everyone: why we share and why it
matters
Ulrika Hedman
Digital Journalism - 2016-01-01 -
Appropriating Social Media. The changing uses of social media among journalists across
time
Monika Djerf-Pierre, Marina Ghersetti, Ulrika Hedman
Digital journalism - 2016-01-01 -
Social media logic in journalism: Reshaping the
profession
Ulrika Hedman
ECREA 2016, European Communication Conference - 2016-01-01 -
Primära nyhetspubliker i sociala
medier
Ulrika Hedman
Ekvilibrium. Jonas Ohlsson, Henrik Oscarsson & Maria Solevid (red) - 2016-01-01 -
When Journalists Tweet: Disclosure, Participatory, and Personal
Transparency
Ulrika Hedman
Social Media + Society - 2016-01-01 -
When journalists tweet: Disclosure, participatory and personal
transparency
Ulrika Hedman
International Communication Association 65th Annual Conference 2015. 21-25 May, San Juan, Puerto Rico. - 2015-01-01 -
Journalistic Twitter branding in the neoliberal labour
market
Jenny Wiik, Ulrika Hedman
Future of Journalism, 10–11 September 2015, Cardiff, UK - 2015-01-01 -
Journalistic Twitter branding in the neoliberal labour
market
Jenny Wiik, Ulrika Hedman
Capitalism, Culture and the Media, 7–8 September 2015, Leeds, UK - 2015-01-01 -
Appropriating social media: The changing uses of social media among journalists across
time
Monika Djerf-Pierre, Marina Ghersetti, Ulrika Hedman
Future of Journalism Conference, Cardiff 10-11 september, 2015 - 2015-01-01 -
Patterns of use among Swedish journalists on
Twitter
Ulrika Hedman
NordMedia 2015, 13–15 augusti 2015, Köpenhamn - 2015-01-01 -
Ny forskning: SR-journalister "bäst" på jobbprat på
Twitter
Ulrika Hedman
Sveriges Radio: Medieormen - 2015-01-01 -
J-Tweeters. Pointing towards a new set of professional practices and norms in
journalism
Ulrika Hedman
Digital Journalism - 2015-01-01 -
Onödigt för politiker jaga journalister på
Twitter
Ulrika Hedman, Marie Grusell, Hampus Brynolf
Dagens Samhälle - 2014-01-01 -
J-tweeters. Pointing towards a new set of professional practices and norms in
journalism
Ulrika Hedman
ICA 2014, 22-26 May, Seattle, WA - 2014-01-01 -
Journalister glömmer källskyddet på
Twitter
Ulrika Hedman
Medieormen Sveriges Radio - 2014-01-01 -
Förtroendebarometern säger inte mycket om förtroendet för
Twitter
Ulrika Hedman
Medieormen Sveriges Radio 7 mars - 2014-01-01 -
The social journalist: Embracing the social media life or creating a new digital
divide?
Ulrika Hedman, Monika Djerf-Pierre
International Communciation Association's (ICA) 63rd Annual Conference. London, June 17-21, 2013 - 2013-01-01 -
Where the (inter)action is: Journalists' and the audiences' social media
use
Annika Bergström, Ulrika Hedman
Future of Journalism 2013, 11–13 september, Cardiff, UK - 2013-01-01 -
The social journalist: Embracing the social media life or creating a new digital
divide?
Ulrika Hedman, Monika Djerf-Pierre
Digital Journalism - 2013-01-01 -
The social journalist: Embracing the social media life or creating a new digital
divide?
Ulrika Hedman, Monika Djerf-Pierre
ECREA 2012, 24-27 october, Istanbul - 2012-01-01 -
Igår fullständigt otänkbart – idag helt
normalt
Ulrika Hedman
Second Opinion - 2012-01-01 -
Ökad polarisering i
morgontidningsläsningen
Ingela Wadbring, Ulrika Hedman
Lycksalighetens ö. Redaktörer: Sören Holmberg, Lennart Weibull och Henrik Oscarsson - 2011-01-01 -
Ökad polarisering i
morgontidningsläsningen
Ingela Wadbring, Ulrika Hedman
Nättidningen Alba - 2011-01-01 -
Läsvanestudien
1986–2010
Ulrika Hedman
- 2011-01-01 -
Studenterna vid Institutionen för socialt arbete – Student-SOM
2009
Ulrika Hedman
- 2010-01-01 -
"Morgontidningen kostar för
mycket"
Ulrika Hedman
Svensk höst. Trettiofyra kapitel om politik, medier och samhälle. Sören Holmberg & Lennart Weibull (red) - 2009-01-01 -
Läsarmedverkan: Lönande logiskt lockbete. Nättidningarnas användarskapade innehåll ur ett redaktionellt
ledningsperspektiv
Ulrika Hedman
- 2009-01-01 -
"Har ni nåt webbigt?" En fallstudie av Göteborgs-Postens flerkanalspublicering: Redaktionell organisering och arbetsrutiner, nyhetsvärdering samt
medielogik
Ulrika Hedman
- 2006-01-01 -
Den konjunkturberoende journalistiken. Svenska ekonomiredaktioners organisation och policy
2005
Ulrika Hedman
- 2006-01-01