Thorbjörn Johansson
Universitetsadjunkt
Institutionen för pedagogik, kommunikation ochOm Thorbjörn Johansson
Forskningsintressen Mina forskningsintressen rör lärande och undervisning. De områden jag arbetar med är lärande i professionella situationer, utveckling av professionell kunskap, kopplingar mellan profession, yrkesutbildning och forskning samt samspel mellan yrkestradition och samhällskultur. Jag fokuserar frågor om hur vi förstår, benämner och kommunicerar professionell kunskap. I huvudsak har jag intresserat mig för skolans yrken. Ett specifikt intresse handlar om kunnande som kommer till uttryck i själva yrkesutövandet och hur detta i ett historiskt perspektiv har blivit tematiserat.
Under de senaste åren har mina frågeställningar utvidgats till att omfatta villkor för och organisering av läraryrke och lärarutbildning samt forskning i nära anslutning till dessa fält. En tydlig intresseförskjutning har ägt rum mot frågor kring samverkan mellan teori och praktik, yrkesverksamhet och högskola samt yrkesutövare och forskare. I blickpunkten för min forskning har allt mer kommit möjlighet till integration av ämnen samt transformation av kunskap och kompetens.
Jag tillhör flera nätverk. Jag deltar i Kollegium för livsvärdsfenomenologisk forskning och i forskningsmiljön Undervisning, profession och lärande. Inom NERA är jag med i forskningsnätverket Lärares professionella liv och inom EERA deltar jag i Continuing Professional Development for Teachers and Leaders in Schools samt Teacher Education.
Undervisningsintresse Mina undervisningsintressen sammanfaller i stort med de forskningsfält jag är intresserad av. Jag handleder gärna inom mina områden. Jag har undervisat i de två senaste lärarutbildningarnas gemensamma och allmänna utbildningsområden. En betydande del av min undervisning har jag haft i studenternas praktik, i verksamhetsförlagda delar av utbildningen.
Mitt intresse av yrket har medfört att jag har varit ledamot av Utbildningsvetenskpliga fakultetens Forskarutbildningsnämnd, FUN, och suttit två mandatperioder i Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL. Med början 2005 arbetade jag deltid under tre år med Lärarförbundets särskilda satsning på högskola, forskning och doktorander, se www.lararforbundet.se/doktorand.
-
Transformation, Integration and Development of Knowledge in Teaching. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Ghent, The Netherlands.
2007
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Ghent, The Netherlands. 2007 - 2007-01-01 -
Quality in qualitative analysis – examples from phenomenology and ethnography. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Ghent, The Netherlands.
2007
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Ghent, The Netherlands. 2007 - 2007-01-01 -
Ethnography – doing qualitative data analysis. Paper presented at the 35th Congress of the Nordic Educational Research Association, Turku, Finland.
2007
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the 35th Congress of the Nordic Educational Research Association, Turku, Finland. 2007 - 2007-01-01 -
Lärares intuition – didaktisk
intuition.
Thorbjörn Johansson
Reflektioner och praktik i läraryrket. Andra upplagan - 2007-01-01 -
What teachers know and researchers should do. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Geneva, Switzerland.
2006
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Geneva, Switzerland. 2006 - 2006-01-01 -
Teachers’ knowledge – paradigms, discourses and perspectives – outlining areas of research. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Geneva, Switzerland.
2006
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Geneva, Switzerland. 2006 - 2006-01-01 -
Time for intuition. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Dublin, Ireland.
2005
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Dublin, Ireland. 2005 - 2005-01-01 -
The role of university in CPD – Swedish attempts in an international context. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Dublin, Ireland.
2005
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Dublin, Ireland. 2005 - 2005-01-01 -
The need for teacher research base in teacher education – Swedish attempts in an international context. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Rethymnon, Greece.
2004
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Rethymnon, Greece. 2004 - 2004-01-01 -
Phenomenological approach to researching on teaching. Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Rethymnon,
Greece.2004
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the annual Congress of European Educational Research Association, Rethymnon, Greece.2004 - 2004-01-01 -
Teacher’s-intuition-in-action. How teacher experience
action
Thorbjörn Johansson
Reflective Practice - 2004-01-01 -
Some reflections on the concept of reflection. Paper presented at the 31th Congress of Nordic Educational Research Association, Copenhagen, Denmark.
2003
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the 31th Congress of Nordic Educational Research Association, Copenhagen, Denmark.2003 - 2003-01-01 -
Some reflections on the concepts of intuition and reflection. Paper presented at the 31th Congress of European Educational Research Association, Hamburg,
Germany.2003
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the 31th Congress of European Educational Research Association, Hamburg, Germany.2003 - 2003-01-01 -
Intuition, genusordning och reflektion. Lärare och omsorg i förskola och
skola.
Thorbjörn Johansson
- 2003-01-01 -
I mötet mellan teori och
praktik
Thorbjörn Johansson
I Didaktisk Tidskrift - 2002-01-01 -
On methodological Understanding in Phenomenology. Paper presented at the 30th Congress of Nordic Educational Research Association, Tallin, Estonia,
2002
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the 30th Congress of Nordic Educational Research Association, Tallin, Estonia 2002 - 2002-01-01 -
Ledarskap och
intuition.
Thorbjörn Johansson
Kroksmark, T.(red). (2000). Texter om rektors visioner. Exemplet Göteborg - 2000-01-01 -
Teacher’s-intuition-in-action. How teacher experience action. Paper presented at the 28th Congress of Nordic Educational Research Association, Kristiansand, Norway.
2000
Thorbjörn Johansson
Paper presented at the 28th Congress of Nordic Educational Research Association, Kristiansand, Norway. 2000 - 2000-01-01 -
Teacher intuition – Didactic intuition. In Discussions on some Educational Issues IX. Research Report
211
Thorbjörn Johansson
- 2000-01-01 -
Lärares intuition – didaktisk
intuition.
Thorbjörn Johansson
Reflektioner och praktik i läraryrket - 1996-01-01