Thomas Barow
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Thomas Barow
Forskning
Min forskning rör specialpedagogik och inkludering med hänsyn till pedagogiska, didaktiska, sociala och historiska aspekter ur både nationella och internationella perspektiv. Jag har t.ex. forskat om pedagogiska utredningar och kategoriseringen ”elever i behov av särskilt stöd”. För närvarande studerar jag utbildningsfrågor rörande personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Jag är docent i pedagogik och medlem i forskningsmiljön Platform for Research in Inclusive Education and School Development (PRIS). Ett CV inklusive en lista över mina publikationer kan laddas ner från denna sida.
Undervisning
Jag undervisar, handleder och examinerar på speciallärare- resp. specialpedagogprogrammet. För uppsatskurserna SLM601, SLS601, SLU601 och SPP601 är jag dessutom kursledare.
Nyckelord
Funktionshinderforskning, inkludering, internationell-jämförande pedagogisk forskning, specialpedagogik, utbildningshistorisk forskning
-
Inclusive Education im Vereinigten Königreich und in
Skandinavien
Thomas Barow, Bengt Persson, Julie Allan
Handbuch Inklusion und Sonderpädagogik - 2022-01-01 -
In between special needs teachers and students: paraprofessionals work in self-contained classrooms for students with intellectual disabilities in
Sweden
Daniel Östlund, Thomas Barow, Kajsa Dahlberg, Anette Johansson
European Journal of Special Needs Education - 2021-01-01 -
“Anpassad grundskola”: Bara ett nytt namn ändrar
ingenting
Thomas Barow
Skola och samhälle - 2021-01-01 -
Elevassistenter i särskolan: mellan elever och
speciallärare
Thomas Barow, Kajsa Dahlberg, Anette Johansson, Daniel Östlund
Forskning pågår - 2021-01-01 -
Inclusive Education in Sweden: Policy, Politics, and
Practice
Thomas Barow, Girma Berhanu
Hanssen, N. B., Hansén, S.-E. & Ström, K. (eds.). Dialogues between Northern and Eastern Europe on the development of inclusion : theoretical and practical perspectives /edited by Natallia Bahdanovich Hanssen, Sven-Erik Hansén, Kristina Ström. - 2021-01-01 -
Policy, Politics, and Practice of Inclusive Education in
Sweden
Thomas Barow, Girma Berhanu
79th International Scientific Conference of the University of Latvia, 18/2/2021 - 2021-01-01 -
Stuck in failure: comparing special education needs assessment policies and practices in Sweden and
Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
Nordic Journal of Studies in Educational Policy - 2020-01-01 -
Collaboration between Professionals and Parents of Children on the Autism Spectrum in the Swedish Early Intervention System. A Qualitative Case
Study.
Pia Lorinser, Thomas Barow
8th Annual Conference of ALTER - European Society for Disability Research. History, Practices and Policies of Disability. Cologne, Germany, 5-6 September 2019. Book of abstracts, p. 67 - 2019-01-01 -
Tabellarisk sammanfattning av 58 pedagogiska utredningar från Sverige och
Tyskland
Thomas Barow, Daniel Östlund
- 2019-01-01 -
“The system shows us how bad it feels”: special educational needs assessment in North Rhine-Westphalia,
Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
European Journal of Special Needs Education - 2019-01-01 -
Current attempts to remove barriers to postsecondary education for persons with intellectual disability in
Sweden
Thomas Barow, Shruti Taneja Johansson
Disability studies & participation in higher education. Interdisciplinary international symposium, University of Innsbruck, 27-29 June - 2019-01-01 -
Analysing assessments of special education needs: views of investigators and decision
makers
Daniel Östlund, Thomas Barow
NERA congress - Abstract book, 6-8 March, Uppsala - 2019-01-01 -
Transkriptioner av 12 intervjuer med utredare och beslutsfattare beträffande det särskilda stödbehovet i Nordrhein-Westfalen,
Tyskland
Thomas Barow
Svensk nationell datatjänst (SND) - 2018-01-01 -
Lärarstudenters professionalisering i
specialpedagogik
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
Konferensprogram "Forskning pågår", 31 oktober, Göteborg - 2018-01-01 -
Sverigedemokraternas valfilm förvanskar
historien
Lars M. Andersson, Thomas Barow, Elin Bommenel, Stéphane Bruchfeld, Kristina Engwall, Karin Kvist Geverts, Mattias Tydén, Klas Åmark
Dagens Nyheter, 7 augusti 2018 - 2018-01-01 -
The significance of SEN assessment, diagnoses, and psychometric tests in inclusive education: Studies from Sweden and
Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
Testing and Inclusive Schooling. International Challenges and Opportunities - 2018-01-01 -
Special education needs assessment report in Sweden and Germany: comparative
perspectives
Thomas Barow, Daniel Östlund
Konferensbidrag: The 46th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA): Educational Research: Boundaries, Breaches and Bridges, 8-10 March 2018, University of Oslo, Norway - 2018-01-01 -
Bokanmälan: Erhard Fischer, Reinhard Markowetz (Hrsg.) (2016). Inklusion im Förderschwerpunkt geistige Entwicklung. Stuttgart: Kohlhammer
Verlag
Thomas Barow
Socialnet Homepage - 2017-01-01 -
Pedagogiska utredningar i Sverige och Tyskland: några jämförande
perspektiv
Thomas Barow, Daniel Östlund
Forskning pågår, Göteborg 2017-10-31 - 2017-01-01 -
Schulabbruch – kein Thema in
Schweden?
Thomas Barow
Konferensbidrag - 2017-01-01 -
The significance of pedagogical investigations, diagnoses and psychometric tests in inclusive education: comparative studies from Sweden and
Germany
Thomas Barow, Daniel Östlund
EERA/ECER. 22 - 25 August, Copenhagen, Denmark - 2017-01-01 -
Professionalization of Teacher Students in the Field of Special Education in
Sweden
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
EERA/ECER. 22 - 25 August, Copenhagen, Denmark - 2017-01-01 -
Why on Earth Would You Study Special Education? Teacher Students’ Motivations, Expectations and
Perspectives
Thomas Barow, Dörte Bernhard, Girma Berhanu
European Teacher Education Network (ETEN) Annual Conference. "Building bridges" Gothenburg, April 20-22 2017. - 2017-01-01 -
Falkenbergs resa i det
förflutna
Thomas Barow
Hallands Nyheter - 2017-01-01 -
The assessment of special educational needs in North Rhine-Westphalia, Germany: the perspective of pedagogical investigators and decision
makers
Thomas Barow
NERA 2017 Abstracts. NERA's 45th Congress, Aalborg University, Department of Learning and Philosophy, Copenhagen - 2017-01-01 -
Die Aus- und Weiterbildung von Lehrerinnen und Lehrern für inklusive Schulen in
Schweden
Thomas Barow
Föredrag vid Goethe Universität Frankfurt am Main, Tyskland. - 2017-01-01 -
Schulabsentismus in Schweden: Problemaufriss und
Perspektiven
Thomas Barow
http://www.jugendsozialarbeit.de/media/raw/Reader_Schulabsentismus_.pdf - 2016-01-01 -
Inclusive Education in Sweden – Some Reflections on Policy, Politics and
Practices
Thomas Barow
Konferenspresentation "III Seminário Internacional - Aulas Conectadas 2016", Florianópolis, Brasilien, 2016-08-08 - 2016-01-01 -
Bokanmälan: David L. Cameron, Ragnar Thygesen (eds.) (2015). Transitions in the field of special education: theoretical perspectives and implications for practice. Waxmann Verlag: Münster, New
York.
Thomas Barow
socialnet Rezensionen - 2016-01-01 -
Junge Menschen mit geistiger Behinderung in Schweden und deren Übergang in die Arbeitswelt: Forschungsstand und
Perspektiven
Thomas Barow, Mats Holmquist, Jan Karlsson
Hedderich, I. & Zahnd, R. (red.). Teilhabe und Vielfalt: Herausforderungen einer Weltgesellschaft - 2016-01-01 -
Disability Studies in Schweden: Traditionen und aktuelle
Entwicklungen
Thomas Barow, Lennart Sauer
Hedderich, I. & Zahnd, R. (red.). Teilhabe und Vielfalt: Herausforderungen einer Weltgesellschaft - 2016-01-01 -
Inclusive Education in Großbritannien und
Skandinavien
Thomas Barow, Bengt Persson, Julie Allan
Handbuch Inklusion und Sonderpädagogik - 2015-01-01