Sanna Kraft
Doktorand
Institutionen för svenska, flerspråkighet ochOm Sanna Kraft
Ämne: Nordiska språk
Avhandlingsprojekt
I min avhandling intresserar jag mig för hur, och om, diktering med taligenkänning kan användas för att underlätta skrivprocessen för personer med stavningssvårigheter/dyslexi.
Då jag har en bakgrund som logoped intresserar jag mig ytterligare för hur de språkliga och kognitiva förmågorna inom individen påverkas av att använda detta verktyg samt vilka krav det ställs på desamma. Jag är även intresserad av att undersöka hur olika språkliga och lingvistiska mått i textprodukten skiljer sig mellan skriven text och skriven, dikterad text.
Min avhandling är en del i forskningsprojektet "Att skriva är silver och tala är guld, eller"? som leds av docent Åsa Wengelin. Med i projektet är även professor John Rack samt legitimerad logoped Fredrik Thurfjell.
-
Redigeringar i skriven och dikterad text hos mellanstadiebarn med och utan läs- och
skrivsvårigheter
Sanna Kraft, Fredrik Thurfjell, John Rack, Åsa Wengelin
ASLA 2020. Språklig mångfald. Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap. Digital konferens. Göteborg 23-24 april 2020 - 2020-01-01 -
Using speech recognition to facilitate writing for children with
dyslexia
Sanna Kraft, Fredrik Thurfjell, John Rack, Åsa Wengelin
EARLI 2019. Thinking Tomorrow’s Education: Learning from the past, in the present, and for the future. European Association for Research in Learning and Instruction. Aachen, 12-16 augusti 2019. - 2019-01-01 -
Lexikala analyser av muntlig, tangentbordsskriven och dikterad text producerad av barn med
stavningssvårigheter
Sanna Kraft, Fredrik Thurfjell, John Rack, Åsa Wengelin
Nordic Journal of Literacy Research - 2019-01-01 -
Writing with speech recognition – challenges and and
possibilities
Sanna Kraft, Fredrik Thurfjell, John Rack, Åsa Wengelin
SIG Writing, 2018. Challenge Writing, Embrace Creativity. Special Interest Group of Writing 16. University of Antwerp 29-31 August 2018. - 2018-01-01 -
Dictation - to what extent could it facilitate writing for poor
spellers?
Åsa Wengelin, Lisa Bengtsson, Sanna Kraft
EARLI 2015. Towards a Reflective Society: Synergies between Learning, Teaching and Research. European Association for Research in Learning and Instruction. Limassol 25-29 augusti 2015 - 2015-01-01 -
Stavningsförmågans betydelse för textkvalitet hos barn i årskurs
fem
Lisa Bengtsson, Sanna Kraft, Ingrid Behrns, Åsa Wengelin
Logopednytt - 2013-01-01