Peter Hasselskog
Om Peter Hasselskog
Som lärarutbildare, föreläsare och slöjdforskare utgör det ämnesdidaktiska fältet mitt huvudsakliga kompetens- och intresseområde.Speciellt intresserad är jag av slöjdlärarens roll och betydelse för elevernas möjligheter till lärande, bedömning och betygssättning, samt frågor gällande läro- och kursplan.
Jag har och har haft förmånen att arbeta inom och studera det slöjdpedagogiska fältet ur många olika perspektiv; som grundskolelärare, lärarutbildare, doktorand och forskare. Dessutom genom ett flertal externa uppdrag bl a för Skolverket med nationella ämnesutvärderingar, kursplanearbete, samt olika typer av stödmaterial exempelvis kring bedömning och betygssättning.
-
Slöjdmetodikens svarta hål -
Val och användning av kommunikation i
instruktion
Joakim Andersson, Lone Bröns Pedersen, Peter Hasselskog, Bent Illum
Techne Serien - Forskning I Slöjdpedagogik Och Slöjdvetenskap - 2020-01-01 -
Samtal och meningsskapande i
slöjdklassrum
Joakim Andersson, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Samtal och meningsskapande i slöjdklassrum (Skolverkets lärportal. Modul: Muntlig kommunikation. Perspektiv på muntlig kommunikation) - 2019-01-01 -
Examination med extern censor som en del i svensk
slöjdlärarutbildning
Joakim Andersson, Peter Hasselskog
Make&learn- Nordfo konferens - 2019-01-01 -
Kommunikation i det håndværksmæssige
læringsfelt
Joakim Andersson, Peter Hasselskog, Lone Brøns-Pedersen , Bent Illum
Make&learn- Norfo konferens - 2019-01-01 -
Bedömning och bedömningsformer av konstnärliga uttryck och gestaltande
redovisningar
Ninnie Andersson, Pernilla Ahlstrand, Peter Hasselskog
Konferensprogram och abstrakt - 2018-01-01 -
Sverige - Slöjdämnets situation, utveckling och forskning under
2009–2018
Peter Hasselskog, Annelie Holmberg, Stina Westerlund
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A - 2018-01-01 -
Kommunikative ressourcer i håndværksmæssig undervisning.
Hvordan underviserens handlinger bliver til den lærendes
handlinger
Joakim Andersson, Lone Brøns-Pedersen, Peter Hasselskog, Bent Illum
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A, 25 (1), 59-78 - 2018-01-01 -
Multimodala resurser för
lärande
Christina Campopiano, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Skolverkets modul ”Från vardagsspråk till ämnesspråk, del 8” i Läs & skrivportalen - 2017-01-01 -
Multimodala resurser för lärande i och genom
slöjd
Christina Campopiano, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Forskningskonferens i Umeå om estetiska ämnen, 31 okt – 2 nov, 2017 - 2017-01-01 -
Slöjdens estetiska och kulturella uttryck - inspiration för
slöjdundervisningen
Emma Gyllerfelt, Peter Hasselskog, Mia Keller
- 2016-01-01 -
Mapping concerning newly arrived students’ knowledge in
sloyd
Emma Gyllerfelt, Peter Hasselskog
NoFa5 (Nordisk Ämnesdidaktisk Konferens) 27-29 Maj 2015, Helsingfors, 2015 - 2015-01-01 -
Mapping concerning newly arrived students’ knowledge in
sloyd
Emma Gyllerfelt, Peter Hasselskog
NoFa5 (Nordisk Ämnesdidaktisk konferens) 27-29 maj 2015, Helsingfors - 2015-01-01 -
Slöjd i grundskolan. En nationell ämnesutvärdering i årskurs 6 och
9
Peter Hasselskog, Anna Ekström
- 2015-01-01 -
Slöjdforskning i Sverige
2004-2014
Peter Hasselskog, Anna Ekström
Slöjd & bild : kunskapsorientering och digitalt bildarbete inom bildundervisningen - 2015-01-01 -
Mapping concerning newly arrived students´knowledge in
sloyd
Peter Hasselskog, Emma Gyllerfelt
NoFa5 (Nordisk ämnesdidaktisk konferens) 27-29 maj 2015, Helsingfors - 2015-01-01 -
Slöjden och slöjdämnet på
2000-tal
Peter Hasselskog, Annelie Holmberg
Slöjd bildning & kultur. Om pedagogisk slöjd i historia och nutid. - 2014-01-01 -
Skolverkets nationella ämnesutvärdering i bild, musik och
slöjd
Monica Lindgren, Claes Ericsson, Peter Hasselskog, Anders Marner, Hans Örtegren, Hanna Österlund
NÄD, Nationell ämnesdidaktisk konferens, Göteborg 2014 - 2014-01-01 -
Mp3-inspelning som metod för att studera
slöjdundervisning
Peter Hasselskog
Techne serien - 2011-01-01 -
Slöjdlärares förhållningssätt i
undervisningen
Peter Hasselskog
- 2010-01-01 -
Slöjdämnet och
genus
Peter Hasselskog
KRUT, Kritisk utbildningstidskrift - 2009-01-01 -
Sådan lärare, sådant
lärande
Peter Hasselskog
Slöjda för livet - om pedagogisk slöjd - 2008-01-01 -
Här är det slöjdprocessen som
räknas
Peter Hasselskog
Kunskapande, kommunikation och bedömning i gestaltande utbildning - 2008-01-01 -
Slöjdämnet efter
millennieskiftet
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
Ingår i K. Borg & L.Lindström (Red) Slöjda för livet – om pedagogisk slöjd - 2008-01-01 -
Elevers tankar om
slöjd
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
Hushållsvetenskap & Co (MHM-rapport 39) - 2007-01-01 -
Slöjd. En samtalguide om kunskap, arbetssätt och
bedömning
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
- 2007-01-01 -
Slöjdlärares intentioner och
kursplanen
Peter Hasselskog
Slöjdforskning / C. Nygren-Landgärds & K. Borg (Red.) - 2006-01-01 -
Många sätt att göra rätt enligt
NU-03
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
Slöjdbiennalen, augusti 2006, Linköping - 2006-01-01 -
Slöjdämnet in i
framtiden
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
Paper, presenterat vid Skolverkets NU-03 konferens, februari 2005, Frösundavik - 2005-01-01 -
Slöjdämnet in i framtiden – utvecklat, avvecklat eller
invecklat?
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
Ingår i Skolverkets antologi Grundskolans ämnen i ljuset av Nationella utvärderingen 2003 - 2005-01-01 -
Ämnesrapport Slöjd. Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. Ämnesrapport till rapport
253
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
- 2005-01-01 -
Elevers dagböcker som empiriskt material vid utvärering av slöjdämnet i
grundskolan
Peter Hasselskog
Slöjdforskning - 2004-01-01 -
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03).Sammanfattande huvudrapport. Rapport 250. Stockholm:
Fritzes
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
- 2004-01-01 -
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03). Huvudrapport – bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd. Rapport 253. Stockholm:
Fritzes
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
- 2004-01-01 -
Slöjdämnets roll i den svenska grundskolan, en utmaning för
lärarutbildningen
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
Paper, presenterat vid NFPF:s kongress, mars 2003, Köpenhamn, Danmark - 2003-01-01