Ola Stockfelt
Om Ola Stockfelt
Forskning
I min doktorsavhandling från 1988, som handlar om reception av Mozarts symfonier sedan slutet av 1780-talet, analyserade jag hur lyssnandet till instrumental musik, och hur diskurser kring detta lyssnande, förändrats under 200 år. Min forskning har därefter främst varit inriktad mot musik i olika audiovisuella kontexter, i första hand film, musikvideo och olika interaktiva medier, med lyssnarens meningsskapande agerande som genomgående central aspekt, samt mot lyssnande i relation till ljud och ljudmiljön i vidare mening (audio culture, ackustemology, sound studies). Under 1990-talet ledde jag etablerandet av filmvetenskap som ämne vid Göteborgs universitet, och intresserade mig i samband med detta även för mer traditionellt filmvetenskapliga frågor även i forskningssammanhang, i synnerhet studier av visualitet och audiovisualitet som berättartekniker i olika mediala former (fr.a. film, television, internet, datorspel). Ett centralt perspektiv är relationen mellan historiska och historiekritiska studier och frågor om produktion, användning och reception av audiovisuella medier idag. För närvarande (våren 2014) arbetar jag dels med ett tvärvetenskapligt innovationsprojekt, ”Tysta Offentliga Rum”, med stöd av Vinnova, dels med en serie artiklar om lyssnande och audiovisualitet.
Undervisning
Jag har sedan slutet av 1970-talet undervisat inom de flesta av musikvetenskapens delområden vid flera universitet i Sverige, med visst fokus på musikhistoria, musikanalys, musiksociologi, musikteori och musik och bildmedier. Sedan mitten av 1990-talet har jag också varit lektor i filmvetenskap, och undervisat i bl.a. filmmusik, television, filmhistoria, berättarteknik, audiovisuell analys och audiovisualitetsteorier. Jag har varit handledare och examinator på samtliga nivåer inklusive forskarutbildningen, i musikvetenskap sedan 1980-talet, i filmvetenskap sedan mitten av 1990-talet (för forskarutbildningen sedan 2007). Jag har också varit handledare och examinator för bl.a. medier, berättarteknik och examensarbeten på kandidatnivå i datorspelsutveckling.
Samverkan och forskningsinformation
Förutom medverkan i ett trettiotal radio- och tv-program och artiklar i populärvetenskapliga skrifter och dagspress (inklusive åtta år som musikrecensent) har jag givit populärvetenskapliga föreläsningar i många skilda sammanhang, inklusive två större turnéer med multimediaföreläsningar för högstadiet och gymnasieskolan. Min avhandling var den första i Sverige som omarbetades till en spelfilm med stöd av frn för popularisering av vetenskapliga resultat.
-
The Listener's Choice: The Sounds of Music, Meanings, and
Measurements
Ola Stockfelt
The Oxford Handbook of Sound and Imagination Volume 1 / edited by Mark Grimshaw-Aagaard, Mads Walther-Hansen, and Martin Knakkergaard. - 2019 -
Att tala om att komponera en
busshållplats
Ola Stockfelt
Skrifter från Ljudmiljöcentrum vid Lunds universitet - 2015 -
Radiolab — three different
approaches
Ola Stockfelt, Ansa Lønstrup, Torben Sangild
SoundEffects - 2012 -
Små bitar och
helheter
Ola Stockfelt
Olle Edström (red.): Säg det om toner och därtill i ord - 2009 -
La Escucha de Fondo como Composición
Musical
Ola Stockfelt
La Música que no se Escucha. Aproximaciones a la Escucha Ambiental. Ed. García Quiñones, Marta - 2008 -
Music and Reuse: Theoretical and Historical
Considerations
Ola Stockfelt
Brown, S. & Volgsten, U. (eds). Music and Manipulation. On the Social Uses and Social Control of Music - 2006 -
Frispel: Festskrift till Olle
Edström
Alf Björnberg, Mona Hallin, Lars Lilliestam, Ola Stockfelt
2005 -
Små bitar och
helheter
Ola Stockfelt
Björnberg, A. [et al.] (red). Frispel: Festskrift till Olle Edström - 2005 -
Kristen Klatvask fra Vejle: Danish pub music, mythscapes and 'local
camp'
Alf Björnberg, Ola Stockfelt
Simon Frith (ed.): Popular music: Critical concepts in media and cultural studies - 2004 -
Adequate Modes of
Listening
Ola Stockfelt
Frith, S. (red). Popular music: Critical concepts in media and cultural studies - 2004 -
Adequate Modes of
Listening
Ola Stockfelt
Cox, C. & Warner, D. (eds). Audio Culture: readings in modern music - 2004 -
"The Importance of Being Audible" - Conventionalized Sounds in Virtual Worlds - Audio
Semiotics
Ola Stockfelt
André, E. (ed). "Proceedings Cosign 2002; 2nd Conference on Computational Semiotics for Games and New Media" Augsburg, 2-4 September, 2002 - 2002 -
Interactive sounds & musics - being a sensory deprived rabbit in a sonic
cyberspace
Ola Stockfelt
Karlsson, H. (ed). "Awareness to Action. Proceedings from 'Stockholm, Hey Listen!' Conference on acoustic ecology" Stockholm June 9-13, 1998 - 1999 -
Classical Film
Music
Ola Stockfelt, Rick Altman
iris. Revue de Théorie de l'Image et du Son - 1999 -
Intermezzo: ett musikaliskt narrativ i svensk
trettiotalsfilm
Ola Stockfelt
Hedling, E. (red). Blågult flimmer. Svenska filmanalyser - 1998 -
Adequate Modes of
Listening
David Schwarz, Ola Stockfelt
Keeping Score. Music, Disciplinarity, Culture - 1997 -
Kristen Klatvask fra Vejle: Danish pub music, mythscapes and 'local
camp'
Alf Björnberg, Ola Stockfelt
Popular Music - 1996 -
Ljudens makt och
mening
Ola Stockfelt
Karlsson, H. (red). Svenska ljudlandskap - om hörseln, bullret och tystnaden - 1995 -
Cars, Buildings and
Soundscapes
Ola Stockfelt
Järviluoma, H. (ed). Soundscapes. Essays on Vroom and Moo - 1994 -
allkonstverket - lika självklart och naturligt som
sequencers
Ola Stockfelt
Karlsson, H. (red). musik & morgondag - 1993 -
Adequate Modes of
Listening
Anahid Kassabian, Ola Stockfelt
Stanfort Humanities ReView - 1993 -
Mot en modell för interdisciplinär musikvideoanalys: 40
videoanalyser
-
Musikalisk
folkbildning
Ola Stockfelt
Svensk biblioteksforskning. Offentlighetens institutioner - 1991 -
Shamanens vinare och vår tids
synthesizer
Ola Stockfelt, Jan Ling
Vårt Lösen - 1989 -
Musik som lyssnandets konst: en analys av Mozarts Symfoni nr. 40, g-moll
K.550
Ola Stockfelt
1988