Ninnie Andersson
Om Ninnie Andersson
Ninnie Andersson disputerade 2016 med avhandlingen "Communication and Shared Understanding of Assessment: A phenomenological study of assessment in Swedish upper secondary dance education".
Länk till avhandlingen: http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:989920/FULLTEXT01.pdf
Forskningsintresset innefattar danspedagogiska frågor med fokus på bedömning och community dance för personer över 65 år. Utöver avhandlingsarbetet har Ninnie forskare inom ramen för ett 3-årigt EU-projekt "Age on stage" samt kring studenters självbedömning i högre utbildning.
Ninnie är utbildad gymnasielärare i dans med en specialisering i jazzdans från Dance New Amsterdam, New York. Ninnie har även vidareutbildat sig inom Simonsonteknik samt som pilatesinstruktör. Ninnie har arbetat inom grundskola, kulturskola, gymnasiet, eftergymnasial utbildning och universitet. Inom ramen för Skapande skola har hon utvecklat en metod för Dansmatte som riktar sig mot högstadiet. Undre 8 år var hon programansvarig för Danslärarutbildningen i Piteå och byggde upp och utvecklade utbildningens struktur och kvalité. Ninnie är en av tre utöver Lynn Simonson som utbildar lärare inom Simonsonteknik, Simonson Method of Teacher Training. Utöver arbetet som programansvarig undervisar hon i didaktik, jazzdans, forskningsmetodik och är handledare av examensarbeten.
-
Kroppsligt erfarande av att kunna driva sin vilja i teater-undervisning på
gymnasiet
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
I rörelse Estetiska erfarenheter i pedagogiska sammanhang - 2022-01-01 -
What syllabus documents can tell us about the presence and position of dance in Early Childhood Teacher Education: A Swedish
perspective
Märtha Pastork Gripson, Torun Mattsson, Ninnie Andersson
Research in Education - 2021-01-01 -
Learning study - a model for practice-based research in a Swedish theatre
classroom
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
Youth Theatre Journal - 2021-01-01 -
Från att ’lyssna’ till
att ’skapa
gemensam kontakt’
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
DRAMA- Nordisk dramapedagogisk tidsskrift - 2021-01-01 -
Dance as democracy among people
65+
Ninnie Andersson, C. Ferm Almqvist
Research in Dance Education - 2020-01-01 -
To offer dance as aesthetic experience and communication among elderly people: An art-based
study.
Cecilia Ferm Almqvist, Ninnie Andersson
International Journal of Education and the Arts - 2019-01-01 -
Bedömning av kunnande i dans och teater inom
gymnasieskolan
Pernilla Ahlstrand, Ninnie Andersson
Konferens program - 2019-01-01 -
Making space for assessment: dance teachers ' experiences of learning and teaching
prerequisites
Ninnie Andersson
Research in Dance Education - 2018-01-01 -
Bedömning och bedömningsformer av konstnärliga uttryck och gestaltande
redovisningar
Ninnie Andersson, Pernilla Ahlstrand, Peter Hasselskog
Konferensprogram och abstrakt - 2018-01-01