Monica Nyvaller
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Monica Nyvaller
På institutionen arbetar jag med universitetets tre uppgifter, utbildning, samverkan och forskning:
Utbildning
Jag undervisar i huvudsak på Rektorsprogrammet och med kurser på avancerad nivå, exempelvis Masterprogrammet i utbildningsledarskap. Där jag också är programledare. Jag undervisar också i Personalvetarprogrammet och föreläser i fristående kurser.
Samverkan
Mina samverkansuppdrag sammanfaller med mitt intresse för kollegial observation, kollegial utvärdering, pedagogisk utveckling, förändringsarbete, skolutveckling och aktionsforskning.
Forskning
September 2015 disputerade jag på avhandlingen "Pedagogisk utveckling genom kollegial granskning: Fallet Lärande besök utifrån aktör-nätverskteori.
I avhandlingen har jag följt spåren av ett program för kollegial granskning inom utbildningsområdet och hur denna idé har formats i tre västsvenska kommuner och gett upphov till först projektet alp och sedan till det etablerade programmet Lärande besök. I centrum för analysen står frågor som (i) Hur formas processerna, som får ett program att överleva i den dagliga konkurrensen med andra program och initiativ? (ii) Hur lyckas det knyta människor till sig och vinna deras lojalitet? Lärande besök har hela tiden haft ambitionen att bidra till lokal pedagogisk utveckling och därigenom forma undervisningen och relationerna i förskola, skola och gymnasium.
Angreppssättet via aktör-nätverksteori har skapat en bild av hur pedagogiska program genom en mångfald av översättningar formas i nät av förbindelser mellan olika aktörer. Studien har genom översättningsbegreppet strukit under att förändring alltid innebär att designer blir omdesigner. Snarare än en ordnad planerad och stegvis förändringsprocess framstår Lärande besöks framväxt och verksamhet som en komplex rörelse, som ändå visar på systematisk anpassning och plasticitet inför förändringsbetingelserna. Professionellt samspel har därmed hävdat sig som en viktig förändringsfaktor.
Mina forskningsintressen sammanfaller med mina uppdrag inom utbildning och samverkan. Jag har ett särskilt intresse för aktör-nätverksteori och hur denna ansats kan bidra till att förklara/synliggöra olika förändringsprocesser.
Jag är också intresserad av:
- Styrning och ledning
- Ledarskap
- Kvalitetsarbete
- Kollegial utvärdering, programteoretisk utvärdering och andra former av utvärdering
- Handledning och professionsfrågor
-
Pedagogisk utveckling genom kollegial granskning:Fallet Lärande Besök utifrån
aktör-nätverksteori
Monica Nyvaller
- 2015-01-01 -
Professionell legitimitet under utmaning av kvalitetsstyrning? En studie av styrformer inom
utbildningsområdet
Monica Nyvaller, Gun-Britt Wärvik
Paper presenterat på: Svenska nätverket för professionsforskning, konferens den 30 september -1 oktober, 2010, i Göteborg: Den reglera[n]de professionen – professioner och politik. - 2010-01-01 -
Leading praxis: exploring educational leadership through the lens of practice
architectures
J Wilkinson, Anette Olin, Torbjörn Lund, Ann Ahlberg, Monica Nyvaller
Pedagogy, Culture & Society - 2010-01-01 -
The need of new clothes for old bodies – from the discourse of problems and weaknesses to a discourse of solutions and
strengths
Monica Nyvaller
Presented at The 37th Annual congress of the Nordic Educational Research Association (NERA): Literacy as World making – A challenge to Educational Research: Trondheim, Norway 5th – 7th of March 2009. - 2009-01-01 -
Pedagogik som pedagogik och
praxis
Monica Nyvaller
Pedagogiskt arbete. Ett forskarutbildningsämne i utveckling vid IPD. - 2008-01-01 -
Municipality school evaluation: A tool for Accountability, Learning and Professional
Development?
Monica Nyvaller
Nurturing praxis: Action research in Partnerships Between School and University in a Nordic Light - 2008-01-01 -
Public evaluation in the local schoolsystem-a tool for accountability, learning and professional
development
Monica Nyvaller
Svenska utvärderingskonferensen, den 25-26 oktober, 2007: Utvärdering pågår! Pågår utvärdering? Stockholm - 2007-01-01 -
On the political and politics of expertise in transition: Paper presented at the symposium “Recent trends and challenges in policy and politics of education” at the NERA 2007 meeting in Turku, March 15-17
2007.
Rita Foss Lindblad, Michael Hansen, Sverker Lindblad, Monica Nyvaller, Gun-Britt Wärvik
NERA Annual Meeting in Turku - 2007-01-01 -
A swedish case for dialouge and program theory evaluation in local school
inspection.
Monica Nyvaller
Paper presented at the 7th Conference of the European Evaluation Society: Evaluation in society: critical connections: London 04 October 2006 - 2006-01-01 -
En programteoretisk förståelse av kommunal utvärdering av skolan som lokal
organisation
Monica Nyvaller
Uppsats inför doktorandseminariet i Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs Universitet - 2005-01-01 -
Local use of SWOT-analysis and program theory within inspection. A critical review of the framework for the inspection in one Swedish
municipality.
Monica Nyvaller
Paper presented at the 6th conference of the European Evaluation Society. "Governance, Democracy and Evaluation". Berlin, 30 September-2 October, 2004 - 2004-01-01 -
Intern utvärdering inom grundskolan-vad är det och vad leder det
till?
Monica Nyvaller, Ann-britt Olsson
Examensarbete på c-nivå inom det Specialpedagogiska programmet. Göteborgs Universitet - 2003-01-01 -
"Det sitter liksom i ryggmärgen"-konstruktion och tillämpning av en utvärderingsmodell som synliggör vardagsarbetet med 'mjuka mål' i förskola och
grundskola.
Monica Nyvaller, Maria Nord
C-uppsats i program med inriktning mot ledning av pedagogisk verksamhet samt program med didaktisk inriktning - 2002-01-01