Miguel Garcia Yeste
Universitetslektor
Institutionen för språk ochOm Miguel Garcia Yeste
- Mottagning: enligt överenskommelse via e-post
Bakgrund
Jag är lektor i engelsk språkvetenskap med inriktning på akademisk engelska och arbetslivskommunikation. Jag skrev min doktorsavhandling vid universitetet i Alicante (Spanien) och University of Warwick (Storbritannien). Innan jag började på Institutionen för Språk och Litteraturer vid Göteborgs Universitet arbetade jag på Centrum för Akademisk Engelska (Engelska Institutionen) vid Stockholms Universitet och Institutionen för Engelska vid Universitetet i Alicante.
Undervisning
Jag undervisar kurser på alla nivåer inom områdena engelsk språkvetenskap, EAP och ESP. Jag handleder också examensarbeten inom mitt forskningsområde.
Några av mina tidigare undervisningsuppdrag är:
- Vetenskapligt skrivande för the European Centre for Disease Control (ECDC);
- Akademiskt skrivande för gymnasieelever;
- Handledning av lärarstuderande;
- Professionella utvecklingskurser för lärare;
- Kommunikation på engelska för äldre elever.
Forskning
Mina forskningsintressen inkluderar ESP (Engelska för speciella ändamål) och EAP (akademisk engelska), samt interkulturell kommunikation, multimodalitet och EFL/ESL. Jag har deltagit i några forskningsprojekt och flera Comenius projekt.
Utvalda publikationer
2014
- García-Yeste, M. (2013). Electronic Feedback: Pedagogical Considerations for the Implementation of Software. European Association for Computer Assisted Language Learning, 39.
2013
- García-Yeste, M. (2013). Press advertisements for food in Spain: cultural orientations and communicative style. Ibérica, 26.
- García-Yeste, M. (2013). The presence and roles of English in Swedish print advertising: an exploratory study. Nordic Journal of English Studies, 12(1).
2011
- García-Yeste, M. (2011). The language of graphic advertising in the UK: cultural considerations. ITL – International Journal of Applied Linguistics, 162.
2009
- García-Yeste, M. (2009). ¿Podemos motivar al alumnado para que participe activamente en la exposición de contenidos teóricos en el aula? Una experiencia de Sociolingüística Inglesa, in Morell, T. (Ed.) (2009) ¿Cómo podemos fomentar la participación en nuestras clases universitarias? Alcoy: Editorial Marfil.
-
“It will make future papers more easy to write”: Samarbete mellan ämne och bibliotek för att utveckla studenternas färdigheter inom akademiskt skrivande, källhantering och
informationssökning
Miguel Garcia-Yeste, Karin Pettersson, Anna Svensson
Abstracts. Högskolepedagogisk konferens i Göteborg (HKG 2017). Pedagogen, 26 oktober 2017 - 2017-01-01 -
Integrating reference practices and information literacy in academic writing: A collaboration between faculty and
library
Miguel Garcia-Yeste, Karin Pettersson, Anna Svensson
Nordic Journal of Information Literacy in Higher Education. Vol 8, No 1 (2016): Creating Knowledge VIII - Special Issue. Creating Knowledge VIII, Reykjavík 2-3 June 2016 - 2016-01-01 -
“Lunch Keeps People Apart”: The Role of English for Social Interaction in a Multilingual Academic
Workplace
Raffaella Negretti, Miguel Garcia-Yeste
Multilingua - Journal of Cross-cultural and Interlanguage Communiciation - 2015-01-01 -
Academic communication in a digital age: Poster proceedings of the 2014 Languages for Specific Purposes
Conference
Miguel Garcia-Yeste, Raffaella Negretti, Spela Mezek
Department of English/Centre for Academic English, Stockholm University , 2014 - 2014-01-01 -
"Lunch keeps people apart": Social interaction in a multilingual
workplace
Raffaella Negretti, Miguel Garcia-Yeste
English in Europe conference, Prague - 2014-01-01 -
Small talk in an international academic workplace: the role of English in the establishment of interpersonal
relationships
Raffaella Negretti, Miguel Garcia-Yeste
Interpersonal Communication and Social Interaction conference, Lugano, Switzerland, Oct. 2-5, 2013 - 2013-01-01