Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Miguel Garcia Yeste

Universitetslektor

Institutionen för språk och
litteraturer
Telefon
Besöksadress
Renströmsgatan 6
41256 Göteborg
Rumsnummer
D437
Postadress
Box 200
40530 Göteborg

Om Miguel Garcia Yeste

  • Mottagning: enligt överenskommelse via e-post

Bakgrund

Jag är lektor i engelsk språkvetenskap med inriktning på akademisk engelska och arbetslivskommunikation. Jag skrev min doktorsavhandling vid universitetet i Alicante (Spanien) och University of Warwick (Storbritannien). Innan jag började på Institutionen för Språk och Litteraturer vid Göteborgs Universitet arbetade jag på Centrum för Akademisk Engelska (Engelska Institutionen) vid Stockholms Universitet och Institutionen för Engelska vid Universitetet i Alicante.

Undervisning

Jag undervisar kurser på alla nivåer inom områdena engelsk språkvetenskap, EAP och ESP. Jag handleder också examensarbeten inom mitt forskningsområde.

Några av mina tidigare undervisningsuppdrag är:

  • Vetenskapligt skrivande för the European Centre for Disease Control (ECDC);
  • Akademiskt skrivande för gymnasieelever;
  • Handledning av lärarstuderande;
  • Professionella utvecklingskurser för lärare;
  • Kommunikation på engelska för äldre elever.

Forskning

Mina forskningsintressen inkluderar ESP (Engelska för speciella ändamål) och EAP (akademisk engelska), samt interkulturell kommunikation, multimodalitet och EFL/ESL. Jag har deltagit i några forskningsprojekt och flera Comenius projekt.

Utvalda publikationer

2014

  • García-Yeste, M. (2013). Electronic Feedback: Pedagogical Considerations for the Implementation of Software. European Association for Computer Assisted Language Learning, 39.

2013

  • García-Yeste, M. (2013). Press advertisements for food in Spain: cultural orientations and communicative style. Ibérica, 26.
  • García-Yeste, M. (2013). The presence and roles of English in Swedish print advertising: an exploratory study. Nordic Journal of English Studies, 12(1).

2011

  • García-Yeste, M. (2011). The language of graphic advertising in the UK: cultural considerations. ITL – International Journal of Applied Linguistics, 162.

2009

  • García-Yeste, M. (2009). ¿Podemos motivar al alumnado para que participe activamente en la exposición de contenidos teóricos en el aula? Una experiencia de Sociolingüística Inglesa, in Morell, T. (Ed.) (2009) ¿Cómo podemos fomentar la participación en nuestras clases universitarias? Alcoy: Editorial Marfil.