Marléne Johansson
Om Marléne Johansson
Marléne Johansson, fil.dr., Professor i Slöjd
(se även intervju med Marléne på Youtube, https://youtu.be/eZPViKsXnb4 )
(Publikationer, se nedan)
– Professor i Slöjd, Göteborgs universitet, GU, Sverige, (100%) (Universitetsadjunkt och Universitetslektor: 1982, 1983, 1984, 1990, 1991–2008, sept; Docent i Slöjd: 2008 sept.–2013 febr; Professor i Slöjd: 2013 febr.–tills vidare).
– Professor i Formgivning, kunst- og håndverksdidaktikk, Universitetet i Sørøst-Norge, USN / Høgskolen i Telemark, HiT, Norge, (6,5 år, 2011 aug.–2017 dec., 40% parallellt med GU).
– Professor i Slöjdpedagogik, Åbo Akademi, ÅA, Finland, (9,5 år, 2007 jan.–2016 april, 60%–20% parallellt med GU). (Gästforskare, ÅA: 2006 okt; Forskningsledare i Slöjdpedagogik, ÅA: 2007 jan.–2008 juni; Docent i Slöjdpedagogik med inriktning interaktion och lärande, ÅA: 2008 juni–2012 aug; Professor i Slöjdpedagogik, ÅA: 2012 aug.–2016 april).
Forskningsintresse:
– Lärande, interaktion och multimodalitet – från idé, material och med hjälp av olika redskap och resurser – vid tillverkning av fysiska artefakter i slöjdrelaterade verksamheter såväl i skola som i miljöer utanför skolan.
Anställning:
– Göteborgs universitet, GU, Sverige, Högskolan för konst och design, HDK-Valand, Enheten för pedagogik: Bild och Slöjd. Anställd 1982, 1983, 1984, 1990, 1990/91, 1991– anställd 100% tillsvidare, som Professor i Slöjd. (parallellt med GU-arbetet deltid tj.led. för arbete i Finland 2007–2016 resp. Norge 2011–2017).
Tidigare anställningar:
– 2011 aug. – 2017 dec. Universitetet i Sørøst-Norge, USN, Institutt for Estetiske fag, Norge (40% parallellt med GU).
– 2007 jan. – 2016 april. Åbo Akademi, ÅA, Pedagogiska fakulteten, Finland (20-60% parallellt med GU).
– 1982, 1983, 1984, 1990/91, 1991– anställd 100% tillsvidare på GU, tidigare som Universitetsadjunkt/Universitetslektor/Docent, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet. Från och med 1 juli 2011 är anställningen överflyttad till HDK.
– 1975–1990. Textillärare i grundskolan.
Utbildningsbakgrund:
– 2003 jan. Filosofie doktorsexamen, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet. Avhandlingstitel: Slöjdpraktik i skolan – hand, tanke, kommunikation och andra medierande redskap (Johansson, 2002). (Handledare: prof. Roger Säljö)
– 1995–1993. Filosofie magisterexamen, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet. (Handledare: Roger Säljö)
– 1982–1976. Filosofie kandidatexamen i Pedagogik (4 terminer pedagogik och 2 terminer psykologi), Göteborgs universitet.
– 1975–1972. Textillärarexamen, (1+3 år), Göteborgs universitet.
Handledda doktorsavhandlingar (12+3=15). [Disputerade (12 st). Pågående (3 st)]:
– Huvudhandledare, pågående, Lotta Hermansson (Sverige), HDK-Valand, GU.
– Huvudhandledare, pågående, Linda-Marie Häger (Sverige), HDK-Valand, GU.
– Huvudhandledare, pågående, Emma Gyllerfelt (Sverige), HDK-Valand, GU.
– Huvudhandledare, disputerad 2021 febr. Joakim Andersson (Sverige), HDK-Valand, GU. Kommunikation i slöjd och hantverksbaserad undervisning.
– Huvudhandledare, disputerad 2016 april. Bjørg Tronshart (Norge), ÅA. Utstillingens retorikk. Et bidrag til en retorisk didaktikk for kunst og håndverk.
– Huvudhandledare, disputerad 2015 april. Kari Carlsen (Norge), ÅA. Forming i barnehagen i lys av Reggio Emilias atelierkultur.
– Bihandledare, disputerad 2015 mars. Janne Elo (Finland), ÅA. Företagsamhet i skola och utbildning. Lärares tankar om förutsättningarna att nå målen i temaområdet Deltagande, demokrati och entreprenörskap.
– Huvudhandledare, disputerad 2015 april. Åsta Rimstad (Norge), UiT. Teikn- og meiningsskaping i studentars arbeid med installasjonar.
– Huvudhandledare, disputerad 2014 jan. Juha Hartvik (Finland), ÅA. Det planlagda och det som visar sig. Klasslärarstuderandes syn på undervisning i teknisk slöjd.
– Huvudhandledare, disputerad 2013 mars. Torunn Dagsland (Norge), ÅA. Eleven som aktør i dialog med kunst.Ungdoms erfaring med kunstundervisningens innhold og metode i faget kunst og håndverk i norsk grunnskole.
– Huvudhandledare, disputerad 2012 dec. Marie Koch (Danmark), ÅA. ”Jeg strikker, altså er jeg!” Læring og identitet i uformelle læringsrum.
– Huvudhandledare, disputerad 2012 maj. Mari Rorgemoen (Norge), ÅA. Mellom tradition og spel. Didaktikk for tekstil folkekunst.
– Huvudhandledare, disputerad 2012 mars. Sie von Gegerfelt Kronberg (Sverige), ÅA. Vilja, självtillit och ansvar. Kunskapens konstruktion i skapande processer.
– Bihandledare, disputerad 2010 april. Peter Hasselskog (Sverige), GU. Slöjdlärares förhållningssätt i undervisningen.
– Bihandledare, disputerad 2009 sept. Barbro Sjöberg (Finland), ÅA. Med formgivning i fokus – en studie om holistisk slöjd i lärarutbildningen.
Opponent (7 st), Betygsnämnd (4 st), Diskutand/Slutgranskare (6 st), för doktors- och lic.-avhandlingar:
– Opponent, 2020 maj. vid Lisa Monica Fälling Andersens doktorsdisputation: Fra sløjd og håndarbejde til håndværk og design. En kulturanalytisk, didaktisk og materiel undersøgelse af etablerings- og forandringsprocesser i fag og fagdidaktik. DPU, Danmarks institut for pædagogik og uddannelse, Aarhus Universitet, Danmark.
– Opponent, 2019 nov. vid PauliinaMaapalos doktorsdisputation: Øyeblikksbilder fra trearbeidspraksiser. Didaktiske og relasjonelle mulighetsrom for arbeid i materialet tre i kunst- og håndverksfaget. NTNU, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim, Norge.
– Slutgranskare, 2019 juni. av Lisa Monica Fälling Andersens manus inför doktorsexamen: Fra sløjd og håndarbejde til håndværk og design. En materiel kultur-, fagdidaktisk og genealogisk undersøgelse af etablering, kontinuitet og forandring i fag og fagdidaktisk praksis ud fra en strukturelt kulturanalytisk ramme. DPU, Danmarks institut for pædagogikog uddannelse, Aarhus Universitet, Danmark.
– Slutgranskare, 2018 okt. av Astrid Heimers manus inför doktorsexamen: Å gripe form for å begripe form. USN, Universitetet i Sørøst-Norge, Norge.
– Opponent, 2017 febr. vid Åsa Jeanssons doktorsdisputation: Vad, hur och varför i slöjdämnet. Textillärares uppfattningar om innehåll och undervisning i relation till kursplanen. Umeå universitet.
– Opponent, 2016 okt. vid Jenny Frohagens lic-disputation: Såga rakt och tillverka uttryck. En studie av hantverkskunnandet i slöjdämnet. Stockholms universitet.
– Betygsnämnd, 2016 sept. vid Camilla Gåfvels doktorsdisputation: Skolad blick på blommor. Formandet av yrkeskunnande i floristutbildning. Stockholms universitet.
– Opponent, 2015 mars. vid Stina Westerlunds doktorsdisputation: Lust och olust – Elevers erfarenheter i textilslöjd. Umeå universitet.
– Diskutand, slutseminarium, 2015 sept. vid Anniken Randers-Persons slutseminarium inör doktorsexamen: Læringsrom i Kunst og Håndverk mellom muligheter, mestring og meningsskaping – En fagdidaktisk klassromsstudie av designorienterte oppgaveperioder. Universitetet i Oslo, Norge.
– Diskutand, slutseminarium, 2014 jan. vid Tina Kullenbergs slutseminarium inför doktorsexamen: Signing and Singing – Children in teaching dialogues. CUL:s forskarskola, Göteborgs universitet.
– Betygsnämnd, 2012 nov. vid Pia Sjöbloms doktorsdisputation: Naturen och jag. En studie av gymnasiestuderandes förhållande till naturen ur ett miljöpedagogiskt perspektiv. Åbo Akademi, Finland.
– Betygsnämnd, 2011 okt. vid Esko Mäkeläs doktorsdisputation: Slöjd som berättelse om skolungdom och estetiska perspektiv. Umeå universitet.
– Slutgranskare, 2010 aug. av Salla Venäläinens manus inför doktorsexamen: Interaction in the multicultural classroom: Towards culturally sensitive home economics education. Helsingfors universitet, Finland.
– Betygsnämnd, 2010 maj. vid Hillevi Prells doktorsdisputation: Promoting dietary change. Intervening in school and recognizing health messeages in commercials. Göteborgs universitet.
– Slutgranskare, 2007 aug. av Eva Ahlskog-Björkmans manus inför doktorsexamen: Textilt skapande som etisk-estetisk transformation. En studie av medierat lärande i vårdutbildningen. Åbo Akademi, Finland.
– Opponent, 2006 dec. vid Marte Gulliksens doktorsdisputation: Constructing a formbild – An inquiry into the dynamical and hierarchical aspects of the hermeneutical filters controlling the formbild construction in design education situations. Arkitektur- och designhögskolan i Oslo, Norge.
– Opponent, 2005 april. vid Bent Illums doktorsdisputation: Det manuelle håndvaerksmaessige og learning – processens dialog. Danmarks Pedagogiska universitet, DPU, Köpenhamn, Danmark.
Vetenskapliga förtroende- och expertuppdrag Sverige:
– 2019. Medsökande, beviljat, Vetenskapsrådet, VR, Nationell forskarskola i Bildpedagogik och Slöjdpedagogik, FoBoS, HDK, GU.
– 2017–2020. Oredlighetsrådet, GU.
– 2016–2019. CUL:s forskarskolas vetenskapliga råd, GU.
– 2013– Examinator och Huvudhandledare, för doktorander inför doktors- och lic.-examen, Konstnärliga fakulteten, GU.
– 2012– Forskningsrådet, HDK, HDK-Valand, GU.
– 2012–2014. Ämnesföreträdare för institutionskollegiet Materiell och visuell kultur, VMK, vid HDK, GU.
– 2016. Vetenskapligt råd i VR-projektet ”Undervisning och lärande av praktisk kunskap” Uppsala universitet.
– 2010–2011. Expertuppdrag för universitets och högskolors ansökningar om examensrätter för lärarutbildningar, Högskoleverket.
– 2007–2011. Lärarförslagsberedningen, Utbildningsvetenskaplig fakultet, GU, inför tillsättning av professors-, docent- och lektorsanställningar.
– 2006–2011. Ämnesansvarig för slöjdämnet i Skolverkets uppdragsutbildning med IT-baserade fördjupningskurser på avancerad/magisternivå ”Kunskapssyn och bedömning, ämnesdidaktisk fördjupning i slöjd”.
– 2005–2010. Projektansvarig för delprojekt 3, i VR-projektet ”Kommunikation och lärande i slöjdpraktiker” (MJ medsökande för forskningsprojektet).
– 2003–2007. Projektledare för slöjdämnet i Skolverkets nationella utvärdering av den svenska grundskolan, NU-03.
– 1992–1996. Projektmedverkan för slöjdämnet i Skolverkets nationella utvärdering av den svenska grundskolan, NU-92.
– 1982, 1984, 1991–2011. Examinator, handledare och kursansvarig för lärarprogrammets specialarbeten, examens- och magisteruppsatser, GU.
– 1982, 1984– 2011. Kursansvarig i ämnes- och vetenskapliga metodkurser inom lärarprogrammen för slöjd, GU.
Finland:
– 2008–2015. Vetenskaplig ledare för Slöjdpedagogiskt resurscentra/forskarskola med nordiska doktorander, Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi, ÅA, Vasa.
– 2008–2015. Kursansvarig för forskarutbildningskurs i Slöjdpedagogik, Pedagogiska fakulteten, ÅA.
– 2010–2015. Styrgruppen för doktorandprogrammet vid Pedagogiska fakulteten, ÅA.
– 2010–2015. Ledamot i RFU, Rådet för forskning och utveckling, Pedagogiska fakulteten, ÅA.
– 2010–2015. Ämnesansvarig och examinator, Slöjdpedagogik, grund-, avancerad och forskarnivå, ÅA.
– 2010–2014. Ordförande i ledningsgruppen för slöjdlärarutbildningarna, Pedagogiska fakulteten, ÅA.
Norge:
– 2014–2017. EMAL, Embodied, Making and Learning, forskargrupp. Høgskolen i Telemark/Universitetet i Sørøst-Norge, USN.
– 2011–2017. Handlednings- och forskningsuppdrag, USN.
– 2011–2017. Mastersprogram i formgivning, kunst og håndverk: pedagogik/didaktik, masteruppsatser, USN.
Danmark:
– 2014. Bedömare för utbildningsprogram, Danmarks akkriditeringsinstitution, Danmarks utdannings- och forskningsministerium.
– 2010–2011. Expertmedverkan i forskningsprojektet ”Håndværk og design”, Didaktik – Materiel kultur, Institut for uddannelse og pædagogik, Danmarks pedagogiska universitet, DPU, Aarhus universitet.
– 2005–2017. Censor vid Didaktik – Materiel kultur, DPU.
Övriga uppdrag i Sverige och Norden:
– 2005– Sakkunnig vid olika lärosäten i Sverige och i Norden inför universitetsanställningar.
– 2008– Refereegranskare och redaktionsrådsmedlem för vetenskapliga journaler.
– 1995– Ordförande för redaktionsrådet och tematisk redaktör för den nordiska vetenskapliga journalen Techne serien.
– 1990–2012. Presidieledamot för Sverige i den nordiska organisationen NordFo, Nordiskt forum för Forskning inom utbildning i slöjd.
-
Materiella och immateriella resurser – hållbar utveckling i och genom
slöjd
Marléne Johansson
Nordic Studies in Education - 2019-01-01 -
Samtal och meningsskapande i
slöjdklassrum
Joakim Andersson, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Samtal och meningsskapande i slöjdklassrum (Skolverkets lärportal. Modul: Muntlig kommunikation. Perspektiv på muntlig kommunikation) - 2019-01-01 -
Flerspråkighet och de samlade språkliga resurserna (ämnesspecifik text: Slöjd, del
1)
Johanna Karlsson, Emma Gyllerfelt, Marléne Johansson
Skolverkets lärportal. Modul: Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden. Del 1, 1-10 - 2018-01-01 -
Nyanlända elever och bedömning i en språk- och kunskapsutvecklande undervisning (ämnesspecifik text: Slöjd, del
6)
Johanna Karlsson, Emma Gyllerfelt, Marléne Johansson
Skolverkets läsportal. Modul: Språk- och kunskapsutvecklande ämnesundervisning för nyanlända elever den första tiden. Del 6, 1-7 - 2018-01-01 -
Nuläge och framåtblickar 2018 ‒ om undervisning och forskning inom det nordiska
slöjdfältet
Marléne Johansson
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A - 2018-01-01 -
Introduktion: Nuläge och framåtblickar 2018 ‒ om undervisning och forskning inom det nordiska
slöjdfältet
Marléne Johansson
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A - 2018-01-01 -
Doktorsavhandlingar inom det nordiska
slöjdfältet
Marléne Johansson
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A - 2018-01-01 -
Multimodala resurser för
lärande
Christina Campopiano, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Skolverkets modul ”Från vardagsspråk till ämnesspråk, del 8” i Läs & skrivportalen - 2017-01-01 -
Learning situations in Sloyd ‒ to become more handy, dexterous and
skilful
Joakim Andersson, Marléne Johansson
Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A - 2017-01-01 -
Händig, skicklig och konstfärdig – slöjdkunnande i
interaktion
Joakim Andersson, Marléne Johansson
Forskning om undervisning och lärande - 2017-01-01 -
Multimodala resurser för lärande i och genom
slöjd
Christina Campopiano, Peter Hasselskog, Marléne Johansson
Forskningskonferens i Umeå om estetiska ämnen, 31 okt – 2 nov, 2017 - 2017-01-01 -
Att lära sig se trådraken – om tvekan och fokusförskjutning på väg mot förändrat
kunnande
Marléne Johansson, Viveca Lindberg
Techne series: Research in sloyd education and crafts science A. - 2017-01-01 -
Learning situations in
Sloyd
Joakim Andersson, Marléne Johansson
International NordFo Conference in Rauma, Finland, Sept. 28-30, 2016 - 2016-01-01 -
Brobygge i lärandesituationer under
slöjdarbete
Joakim Andersson, Marléne Johansson
NÄD2016, Nationell Ämnesdidaktisk Konferens 19-21 april 2016. Malmö - 2016-01-01 -
Process documentation in Sloyd: Pilot study of the ‘Talking Tools’
application
Marléne Johansson, Annika Wiklund-Engblom, Juha Hartvik, Kasper Hiltunen, Mia Porko-Hudd
International Journal of Interactive Mobile Technologies - 2015-01-01 -
Texter om konstarter och
lärande
Monica Lindgren, Tarja Häikiö, Marléne Johansson
- 2014-01-01 -
Kommunikationens inbäddade resurs för lärande i
slöjdundervisningen
Marléne Johansson, Barbro Sjöberg, Minna Oja
Forskning om undervisning och lärande - 2014-01-01 -
Att lära slöjd och
hantverk
Marléne Johansson
Professorsinstallationen 2014, GU - 2014-01-01 -
Västliga vindar - lärarutbildning i Göteborg för skolans
slöjdämne
Marléne Johansson
Texter om konstarter och lärande (i serien Art Monitor) - 2014-01-01 -
‘Talking Tools’: Sloyd processes become multimodal stories with smartphone
documentation
Marléne Johansson, Annika Wiklund-Engblom, Kasper Hiltunen, Juha Hartvik, Mia Porko-Hudd
International Journal of Mobile and Blended Learning - 2014-01-01 -
Smart slöjd med smarta mobiltelefoner? – om didaktiska dimensioner i digitalt
lärande
Marléne Johansson, Mia Porko-Hudd
Tilde- skriftserie, nr 1/2013 - 2013-01-01 -
Didactical dimensions on digital learning: One Case of Developing Software and Content for Mobile
Learning
Marléne Johansson, Porko-Hudd, M. and others
NERA/NFPF 41st Congress, Reykjavik, Iceland - 2013-01-01 -
Smart slöjd med smarttelefon? Ett forsknings- och utvecklingsprojekt om didaktiska dimensioner i digitalt
lärande
Marléne Johansson, Mia Porko-Hudd
Paper, presenterat vid KLÄM, Konferens om Lärande, Ämnesdidaktik och Mediebruk, Umeå universitet - 2012-01-01 -
Expressions of learning in sloyd
practitices
Marléne Johansson, Mia Porko-Hudd, Barbro Sjöberg
Paper, presenterat vid Making – an international conference on Materiality and Knowledge, Høgskolen i Telemark, Notodden, Norge - 2012-01-01 -
Transforming materials into physical artefacts – learning in the school’s practice of
Sloyd
Marléne Johansson, Bent Illum
Paper, presenterat vid Making – an international conference on Materiality and Knowledge, Høgskolen i Telemark, Notodden, Norge - 2012-01-01 -
Talking Tools – learning sloyd with
smartphones
Marléne Johansson, Juha Hartvik, Kasper Hiltonen, Mia Porko-Hudd
Poster, mLearn 2012, the 11th world conference on mobile and contextual learning, Helsingfors, Finland. - 2012-01-01 -
Transforming physical materials into artefacts – learning in the school’s practice of
Sloyd
Marléne Johansson, Bent Illum
TechneA Journal - 2012-01-01 -
Vad och hur gör de? – att synliggöra lärande i grundskolans slöjdpraktik via videoetnografi och
mikroanalys
Marléne Johansson
Techne Journal - 2011-01-01 -
Vetenskapliga perspektiv och metoder inom
slöjdfältet
Marléne Johansson, Mia Porko-Hudd
- 2011-01-01 -
Dagboksmetod – att beskriva slöjdarbete med elevers och lärares egna
ord
Marléne Johansson
Techne Journal - 2011-01-01 -
Läroämnet slöjd. − att tänka om, − att veta om, − att tycka
om
Marléne Johansson
Rapport från Pedagogiska fakulteten vid Åbo Akademi, nr 32/2011 - 2011-01-01 -
Slöjdkunnande som central
framtidsinvestering
Marléne Johansson
Paper, presenterat vid NOFA3, Den tredje nordiska ämnesdidaktikkonferensen, Karlstads universitet - 2011-01-01 -
Urgammalt, modernt och
coolt
Marléne Johansson
Föreläsning, den elfte Slöjdbiennalen 2010, Linköping - 2010-01-01 -
Educational Sloyd–learning through making
artefacts
Marléne Johansson, Mia Porko-Hudd
Accept paper, Technological learning & thinking conference, Vancouver, British Colombia, Canada - 2010-01-01 -
Textile literacy as prerequisite for design in textile related practicies: From Sloyd in swedish compulsory education to individual collection in upper secondary
education
Marléne Johansson, Viveca Lindberg
Paper, presenterat vid FISCAR, Nordic conference on activity theory and the fourth finnish conference on cultural and activity research, Helsingfors, Finland - 2010-01-01 -
Vad är tillräckligt mjukt? – kulturell socialisering och lärande i skolans
slöjdpraktik
Marléne Johansson, Bent Illum
FORMakademisk - 2009-01-01 -
Slöjdämnet – urgammalt, modernt och
coolt
Marléne Johansson
KRUT, Kritisk utbildningstidskrift - 2009-01-01 -
Tvättstugan – också en
träffpunkt
Marléne Johansson
Ängelholms hembygdsbok 2009 – 1950 talet - 2009-01-01 -
Att lära sig se trådraken – om tvekan och
fokusförskjutning
Marléne Johansson, Viveca Lindberg
Paper, presenterat vid den Nordiske Fagdidaktikkonference, maj 2009, Middelfart, Syddansk Univiversitet, Danmark - 2009-01-01 -
Kommunikation och lärande i slöjdpraktiker. Forskningsprogram - Delprojekt 2 och
3
Marléne Johansson
Bidrag presenterat vid Komolärs forskarsymposium, december 2008, Stockholms universitet. - 2008-01-01 -
Att tänka med nålen i hand – medierande redskap i
slöjdpraktik
Marléne Johansson
Ingår i H. Rystedt & R. Säljö (red) Kunskap och människans redskap: teknik och lärande - 2008-01-01 -
Kommunikation i skolans
slöjdpraktik
Marléne Johansson
Ingår i K. Borg & L. Lindström (Red.) Slöjda för livet – om pedagogisk slöjd - 2008-01-01 -
Nuläge och framåtblickar – om undervisning och forskning inom det nordiska
slöjdfältet
Marléne Johansson, Marte Gulliksen S.
- 2008-01-01 -
Tool-mediated interaction in the classroom for
Sloyd
Marléne Johansson
Paper, presenterat vid Crafticulation, september 2008, Helsingfors, Finland - 2008-01-01 -
Finland –
Slöjd
Marléne Johansson, Eila Lindfors
- 2008-01-01 -
Slöjdpedagogiska
utmaningar
Marléne Johansson, Christina Nygren Landgärds
Pedagogiska fakultetsserien vid Åbo Akademi - 2008-01-01 -
Introduktion – Undervisning och forskning inom det nordiska
slöjdfältet
Marléne Johansson, Marte Gulliksen S.
Nuläge och framåtblickar – om undervisning och forskning inom det nordiska slöjdfältet (TechneB: Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap) - 2008-01-01 -
Slöjdämnet efter
millennieskiftet
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
Ingår i K. Borg & L.Lindström (Red) Slöjda för livet – om pedagogisk slöjd - 2008-01-01 -
Elevers tankar om
slöjd
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
Hushållsvetenskap & Co (MHM-rapport 39) - 2007-01-01 -
Knowledge, Qualities and
Sloyd
Marléne Johansson, Mia Porko-Hudd
- 2007-01-01 -
Introduction – Knowledge qualities within the field of
sloyd
Marléne Johansson, Mia Porko Hudd
- 2007-01-01 -
Slöjd. En samtalguide om kunskap, arbetssätt och
bedömning
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
- 2007-01-01 -
The work in the classroom for
sloyd
Marléne Johansson
Journal of Research in Teacher Education - 2006-01-01 -
Många sätt att göra rätt enligt
NU-03
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
Slöjdbiennalen, augusti 2006, Linköping - 2006-01-01 -
Conditions for learning in tool-mediated activities and collective work processes in sloyd practices
[slöjdpraktiker]
Marléne Johansson, Viveca Lindberg
Paper, NERA/NFPF Congress, mars 2006, Örebro - 2006-01-01 -
Are teachers and students working with the same, parallel or different
projects?
Marléne Johansson, Kajsa Borg
Paper, presenterat vid The International Research Conference on Sloyd, Arts and Craft/Design, mars 2006, Umeå - 2006-01-01 -
Konstruktion och kommunikation i
slöjdverksamhet
Marléne Johansson
Ingår i Techne B14/2005 (red.). Kullas, S. & Pelkonen, M-L - 2005-01-01 -
Slöjdämnet in i
framtiden
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
Paper, presenterat vid Skolverkets NU-03 konferens, februari 2005, Frösundavik - 2005-01-01 -
Slöjdämnet in i framtiden – utvecklat, avvecklat eller
invecklat?
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
Ingår i Skolverkets antologi Grundskolans ämnen i ljuset av Nationella utvärderingen 2003 - 2005-01-01 -
Behövs grundskolans ämnen?
Slöjd
Marléne Johansson
(Skolverkets Antologi 05:909, 226–227) - 2005-01-01 -
Ämnesrapport Slöjd. Nationella utvärderingen av grundskolan 2003. Ämnesrapport till rapport
253
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
- 2005-01-01 -
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03).Sammanfattande huvudrapport. Rapport 250. Stockholm:
Fritzes
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
- 2004-01-01 -
Nationella utvärderingen av grundskolan 2003 (NU-03). Huvudrapport – bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik och slöjd. Rapport 253. Stockholm:
Fritzes
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
- 2004-01-01 -
Kommunikation och lärande i slöjdpraktiker.
Forskningsprogram
Marléne Johansson, Lars Lindström, Kajsa Borg, Viveca Lindberg
Techne serien B:12/2003: Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 140–152 - 2003-01-01 -
Teoretiskt, praktiskt eller som i
slöjden?
Marléne Johansson
Skolforums kongress, oktober 2003, Stockholm - 2003-01-01 -
Slöjdämnets roll i den svenska grundskolan, en utmaning för
lärarutbildningen
Marléne Johansson, Peter Hasselskog
Paper, presenterat vid NFPF:s kongress, mars 2003, Köpenhamn, Danmark - 2003-01-01 -
Talar redskap? Om redskap och kommunikation i
slöjdundervisning
Marléne Johansson
Slöjdbiennalen, augusti 2002, Linköping - 2002-01-01 -
Slöjdpraktik i skolan – hand, tanke, kommunikation och andra medierande
redskap
Marléne Johansson
- 2002-01-01 -
Sociocultural activities in craft and design – an interaction between students home environment and their surroundings both in school and
outside
Marléne Johansson
Paper, presenterat vid The 10th International Conference of Asian Regional Association for Home Economics, august 1999, Yokohama, Japan - 1999-01-01 -
Videoanalys och videodokumentation av
slöjdaktiviteter
Marléne Johansson
Bidrag, NFPF:s förkonferens om klassrumsforskning, mars 1999, Köpenhamn, Danmark - 1999-01-01 -
Sociokulturella praktiker i
slöjden
Marléne Johansson
Nordisk pedagogik - 1999-01-01 -
Dåtid – Nutid – Samtid – Framtid. Slöjd utifrån ett materiellt och immateriellt
angreppssätt
Marléne Johansson
Techne serien B:4/1998, Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap - 1998-01-01 -
Slöjdverksamhet. Klassrumsforskning –
videoinspelningar
Marléne Johansson
Paper, presenterat vid Nordisk Förening för Pedagogisk Forskning, NFPF, jubileumskongress, mars 1997, Göteborg - 1997-01-01 -
Slöjd på Kuba. Ämne med svenska
anor
Marléne Johansson, Bert Owe Lundqvist
Slöjdforum - 1996-01-01 -
Teaching towards creativity in
Sloyd
Marléne Johansson, Bert Owe Lundqvist
Paper, The second International Symposium of Handicraft Teaching, november 1996, Pinar del Rio, Kuba - 1996-01-01 -
Elevens erfarenhetsvärld i slöjden – med exempel från
videoinspelningar
Marléne Johansson
Paper, Slöjdbiennalen, augusti 1996, Linköping - 1996-01-01 -
Elevers erfarenhetsvärld i slöjden. Observation genom videoinspelning – en
förstudie
Marléne Johansson
Techne serien B: 1/1996, Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap - 1996-01-01 -
Craft and design [slöjd] – sociocultural reproduction and new
creation
Marléne Johansson
Techne series B: 2/1996, Research in Sloyd Education and Crafts Science - 1996-01-01 -
Video recorded lessons in craft and design,
slöjd
Marléne Johansson
Paper, presenterat vid El Simposio de Education Laboral, november 1995, Pinar del Rio, Kuba - 1995-01-01 -
Slöjd – om kunskap och
kultur
Marléne Johansson
Techneserien B: 1/1995, Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap - 1995-01-01 -
Dagboksmetod; kvalitativ analys och
tolkning
Marléne Johansson
Techneserien B: 1/1995, Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap - 1995-01-01 -
Om elevers och lärares dagboksanteckningar i
slöjd
Marléne Johansson
Slöjdforum - 1994-01-01 -
Slöjdprocessen. Arbetet i slöjdsalen.
Dagboksanteckningar
Marléne Johansson
- 1994-01-01 -
Slöjdprocessen – om arbetsformer och
kunskap
Marléne Johansson, Ann Carlberg, Bert Owe Lundqvist
- 1994-01-01 -
The National Evaluation [NU] in the Swedish comprehensive school, craft and
design
Marléne Johansson, Bert Owe Lundqvist
Paper, presenterat vid The First International Symposium of Handicraft Teaching, november 1994, Vinales, Kuba - 1994-01-01 -
The work processes in craft and design – working methods and
knowledge
Marléne Johansson, Ann Carlberg, Bert Owe Lundqvist
- 1994-01-01 -
Låt eleverna bestämma så lär de sig
mer
Marléne Johansson, Ann Carlberg, Bert Owe Lundqvist
Slöjdforum - 1994-01-01 -
Slöjdprocessen – Arbetet i
slöjdsalen
Marléne Johansson
Paper, NFPF-kongress, mars 1994, Vasa, Finland. - 1994-01-01 -
Slöjd.
Huvudrapport
Marléne Johansson, Ann Carlberg, Bert Owe Lundqvist
- 1993-01-01