Marie Carlson
Om Marie Carlson
Bakgrund
MARIE CARLSON är docent i sociologi sedan 2009 och sedan den 23 januari 2017 professor i sociologi . Hon disputerade vid Göteborgs universitet 2002 på avhandlingen Svenska för invandrare – brygga eller gräns? Syn på kunskap och lärande inom sfi-utbildningen. Har sedan disputationen ingått i ett antal tvär/mångvetenskapliga forskningsprojekt och samarbeten. Post-doc-tjänst halvtid 2004–2006 vid Institutet för svenska som andraspråk, Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet. Mellan 2006–2010 anställd som forskare/forskningssamordnare vid Centrum för kulturstudier/Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet. Under perioden 2007–2011 gästforskare/forskningssamordnare halvtid vid Södertörns högskola för utveckling av högskolans utbildningsvetenskapliga forskning inom humaniora och samhällsvetenskap. Sedan februari 2011 anställd som lektor vid sociologiska institutionen vid Göteborgs universitet, numera Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap.
Forskningsintresse
Marie Carlsons forskning omfattar främst utbildnings- och kultursociologi med två tematiska intresseområden, dels språk och utbildningsfrågor, dels en problematik kring migration, etnicitet och identitetsfrågor. Båda områdena innefattar också genus- och maktaspekter liksom ett transnationellt perspektiv. Även professions- och organisationsforskning ingår beroende på forskningsfrågor
Pågående forskning
1. Transnationell utbildningsmobilitet i Asien - en tvärvetenskaplig studie av ungas strategier och utbildningsvillkor. Finansierat av Vetenskapsrådet, 2011–2013/15. Ett livshistorieprojekt med sex delstudier i flertal länder i Asien. Marie Carlson var medsökande, projektledare: professor Leif Stenberg, föreståndare för Centrum för Mellanöstern studier, Lunds universitet. http://www.cme.lu.se/index.php?id=10208
2. Framtidens medborgare i pedagogiska texter och utbildningspolicy. Exempel från Norge, Sverige, Libanon och Turkiet. Finansierat av Vetenskapsrådet, 2011–2013/14. Skola/utbildning är en viktig fostransarena där framtidens medborgare både träder fram och konstrueras. Projektets övergripande syfte är att genom ett transnationellt perspektiv undersöka hur globaliseringsprocesser tar sig uttryck i de fyra projektländerna inom den obligatoriska utbildningens senare år. Fyra forskare från olika discipliner ingår. Marie Carlson var medsökande, projektledare: professor Annika Rabo, Socialantropologiska institutionen, Stockholms universitet. http://www.socant.su.se/forskning/vara-forskare/annika-rabo
Avslutade projekt
1. Transnationella NGOs inom utbildningsprojekt i Asien och Europa (Riksbankens Jubileumsfond - Forskningsinititering)
2. Genus och etnicitet i text och praktik – interaktion och tolkning av pedagogiska texter. Finansierat av Vetenskapsrådet, 2006–2008/2009. Marie Carlson var projektledare/huvudsökande. Projektet var tvärvetenskapligt (sociologi, socialantropologi, pedagogik, religions- och litteraturvetenskap) med tre delstudier i tre olika utbildningsmiljöer – textanalys kombinerades med etnografi – sex forskare ingick.
3. Lärarutbildning i ’mångfalds-Sverige’ – en jämförande studie av kön, klass och etnicitet. Finansierat av Vetenskapsrådet, 2005–2007/2008. Carlson var medsökande, projektledare: professor Annika Rabo, Socialantropologiska institutionen Stockholms universitet.
4. Från omhändertagande till mottagande? Ett samordnat flyktingmottagande. Finansierat av Svenska Kommunförbundet, Forskarprogrammet ”Kommunen, integrationen och invandrarna” samt av Göteborg och Malmö stad. Pågick 2004–2006/2007. Projektledare/huvudsökande var Marie Carlson. Projektet studerade samverkan mellan olika myndigheter i introduktionen av flyktingar och nyanlända invandrare i två kommuner. Projektet som var delvis etnografiskt genomfördes i samarbete med en socialantropolog vid Göteborgs universitet, Bengt Jacobsson.
5. Konkurrerande idéer i ’den samlade förnyelsen av sfi’ – En studie av diskursiva praktiker i en sfi-utbildning under omorganisation. Finansierat av Vetenskapsrådet, 2002–2004. Marie Carlson var medsökande, projektledare: professor Dennis Beach, Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet.
Undervisning och handledning
Från 2012 kursansvarig för obligatorisk forskarutbildningskurs: ”Forskningstraditioner, vetenskapsteori och forskningsetik” inom universitetsgemensam forskarskola, CUL-forskarskolan, vid Centrum för Utbildningsvetenskap och Lärarforskning, Göteborgs universitet. Länk: http://www.cul.gu.se/
Handleder på grundutbildning/avancerad nivå liksom inom lärarutbildningen, P-programmet och i sociologiämnet. I huvudsak inom uppsats-/examensarbeten kring framför allt utbildning, språk- och etnicitetsfrågor.
Har handlett fem doktorander oftas med en tvärvetenskaplig inriktning. De två senaste doktoranderna inom en nationell forskarskola ”Flerspråkighet, Literacy, Utbildning” (FLU) placerad vid Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet. Länk: http://www.biling.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=12898
Samverkan
Ledamot i styrelsen för Svenska Forskningsinstitutet i Istanbul. Länk: http://srii.org/
Ingår i Nordic Centre of Excellence Justice through Education in the Nordic Countries, JustEd (Justice through Education), länk: www.helsinki.fi/justed
Ingick i ledningsgruppen för forskarskolan ”Flerspråkighet, Literacy, Utbildning” (FLU). Ett samarbete mellan Göteborgs, Stockholms och Uppsala universitet, Södertörns högskola och University of the Western Cape, Sydafrika. Länk: http://www.biling.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=12898
Samarbete med Utbildningssociologiska kollegiet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet. Ordförande professor Elisabet Öhrn. Länk: http://www.ips.gu.se/forskning/kollegier/utbildningssociologiska/
Medlem i nationellt nätverk kring Transnationalism och diaspora/migration; koordinator professor Erik Olsson vid Socialantropologiska institutionen, Stockholms universitet. Länk: http://www.socant.su.se/forskning/forskningsområden/migration
Återkommande forskarkontakter/utbyte med turkiska forskare inom ett flertal discipliner vid ett flertal turkiska universitet; bl a Bogazici universitet, Sabanci universitet, Kadir Has universitet och Istanbul universitet.
Expertuppdrag för Skolverket och Integrationsverket, men också samarbete med skolor, myndigheter i t ex kompetensutveckling och föreläsningsverksamhet.
Publikationer i urval
Monografier Carlson, Marie (2002) Svenska för invandrare - brygga eller gräns? Syn på kunskap och lärande inom sfi-undervisningen. Göteborg: Göteborgs universitet, sociologiska institutionen. Doktorsavhandling.
Referee-bedömda artiklar Carlson, Marie (2009) ”Flerspråkighet i lärarutbildningen – Ett perspektiv som saknas.” Utbildning & Demokrati, 2009, Vol 18, NR 2, 39-66. TEMA ”Flerspråkighet”. Flerspråkighet inom lärarutbildningenTema: Flerspråkighet Carlson, Marie (2006) ”Immigrant Women within Swedish Language Instruction: Contradictions and Transgressions.” I Multiple Marginalities: An Intercultural Dialogue on Gender in Education. Eds. Justyna Sempruch, Katharina Willems & Laura Shook. Königstein: Helmer Verlag.
Carlson, Marie (2004) ”Restructuring of Swedish Adult Education: the involvement of economists and politicians in education policy.” I Identity, Agency and Social Institutions. Eds. G. Troman, B. Jeffrey & G. Walford. Studies in Educational Ethnography, vol. 10. Oxford JAI Press.
Carlson, Marie (2001) ”Swedish Language Courses for Immigrants: Integration or Discrimination?” I Ethnography and Education Policy. Ed. Geoffrey Walford. Oxford: Elsevier Science.
Carlson, Marie & Bengt Jacobsson (2007) ”Tvärsektoriell samverkan i policy och praktik. Introduktion av flyktingar och nyanlända invandrare i två svenska storstadskommuner”. I Migration och tillhörighet – Inklusions- och exklusionsprocesser i Skandinavien. Red. Gunnar Alsmark, Tina Kallehave & Bolette Moldenhawer. Göteborgs & Stockholm: Makadam förlag.
Beach, Dennis & Marie Carlson (2004) ”Adult Education Goes to Market: an ethnographic case study of the restructuring and reculturing of adult education.” European Educational Research Journal, Volume 3, Number 3, 2004.
Andra vetenskapliga artiklar/skrifter
Carlson, Marie (2006a) Högutbildade utlandsfödda i grundläggande vuxenutbildning – Praktik och policy i två kommuner. Expertbilaga till Rapport Integration 2005, Norrköping. http://www.mkc.botkyrka.se/biblioteket/Publikationer/ri2005/bilagor/2006-504.pdf
Carlson, Marie (2006b) ”Bilden av Sverige och ’det svenska’ i SFI-läromedel”. I konferensvolym Språket och kunskapen – att lära på sitt andraspråk i skola och högskola. Red. Inger Lindberg & Karin Sandwall. Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk, Lärarhögskolan i Stockholm & Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet.
Carlson, Marie (2005) ”Vuxenutbildningen går till marknaden – Omstrukturering och om-kulturalisering av utbildning.” I Vuxenutbildning i omvandling. Red R. Foss Fridlizius Arbetsrapport 2005:3, Göteborgs Universitet. Institutionen för pedagogik och didaktik.
Carlson, Marie (2004) ”Att komma till tals eller inte - Om ’kunskapsdiskussion’ i SFI-undervisningen.” I Kunskap för integration - om makt i skola och utbildning mångfaldens Sverige. Red. Karin Borevi. & Per Strömblad. SOU 2004:33. Stockholm: Frtizes.
Antologier och bokkapitel
Carlson, Marie (2013) ”Sfi och sfi-läromedel i tid och rum – Föreställningar, politik och tidsanda.” I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur.
Carlson, Marie (2011) ”Ders Kitaplardinda ve Praktikte Imgeler ve Degerle: Isvec’te Göçmenler Için Dil Kurslari.” I Çokkültürlü Toplumlarda Egitim – Türkiye ve Isveç’ten Örnekler. Derleyenler Marie Carlson, Annika Rabo & Fatma Gök. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayinlari.
Carlson, Marie (2008) ”Kampen om kurser och perspektiv – en mångfald tolkningar och en heterogen praktik” I Uppdrag Mångfald – Lärarutbildning i omvandling. Red. Marie Carlson & Annika Rabo Umeå: Boréa Bokförlag.
Uppdrag mångfald, omslag och innehållsförteckning
Carlson, Marie (2007a) ”Images and values in textbook and practice – Language courses for immgrants in Sweden.” I Education in ’Multicultural’ Societies. Turkish and Swedish Perspectives. Eds. Marie, Carlson, Annika Rabo & Fatma Gök. Transactions Vol 18, Swedish Research Institute in Istanbul (Stockholm 2007). Images and Values in Textbook and Practice: Language Courses for Immigrants in Sweden
Carlson, Marie & Annika Rabo (2007) ”Introduction”. I Education in ’Multicultural’ Societies. Turkish and Swedish Perspectives. Eds. Marie Carlson, Annika Rabo & Fatma Gök. Transactions Vol 18, Swedish Research Institute in Istanbul (Stockholm 2007). Introduction
För mer information, klicka på pdf-filen nedan
Information on Education Turkish and Swedish Perspectives
Carlson, Marie (2007b) ”Introduktion” i Språk och gräns/er - Om språk och identitetsskapande i några skönlitterära verk. Red. Marie Carlson. Rapporter om svenska som andraspråk (ROSA) 11. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet. Rapporten Språk och gräns/er - Om språk och identitetsskapande i några skönlitterära verk.
Carlson, Marie (2001) ”‘Man måste knacka på dörren, annars är det ingen som öppnar.’ Unga migranter i det svenska utbildningssystemet.” I Varken ung eller vuxen - ‘Samhället idag är ju helt rubbat.’ Red. Mats Trondman & Nihad Bunar. Stockholm: Atlas förlag.
Carlson, Marie & von Brömssen, Kerstin (2011) ”Introduktion” i Kritisk läsning av pedagogiska texter – Genus, etnicitet och andra kategoriseringar. Red. Marie Carlson & Kerstin von Brömssen. Lund: Studentlitteratur.
Carlson, Marie & Rabo, Annika (2011) ”Giris”. I Çokkültürlü Toplumlarda Egitim – Türkiye ve Isveç’ten Örnekler. Derleyenler Marie Carlson, Annika Rabo & Fatma Gök. Istanbul Bilgi Üniversitesi Yayinlari.
Carlson, Marie och Rabo, Annika (2008) ”Introduktion” i Uppdrag mångfald – Lärarutbildning i omvandling. Red. Marie Carlson & Annika Rabo. Umeå: Boréa Bokförlag.
-
Civic orientation for adult migrants in Sweden – A multimodal critical discourse analysis of Swedish values and norms in the textbook About
Sweden
Tommaso M. Milani, Kerstin von Brömssen, Marie Carlson, Andrea Spehar
Fjortonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : Didaktiska perspektiv på språk och litteratur i en globaliserad värld, Malmö 18–19 november 2020 / [ed] Pia Nygård Larsson, Cecilia Olsson Jers, Magnus Persson - 2022 -
Citizenship as status, habitus and acts: Language requirements and civic orientation in
Sweden
Tommaso M. Milani, Simon Bauer, Marie Carlson, Andrea Spehar, Kerstin von Brömssen
Citizenship Studies - 2021 -
Gender and Education in Politics, Policy and
Practice.
Marie Carlson, Brynja E. Halldórsdóttir, Branislava Baranovic, Ann-Sofie Holm, Sirpa Lappalainen, Andrea Spehar
2021 -
Gender in Language Education and Civic Orientation for Adult Migrants in Sweden: A Study of Policy Documents and Teaching
Materials
Marie Carlson, Andrea Spehar, Kerstin von Brömssen
Gender and Education in Politics, Policy and Practice. Transdisciplinary Perspectives in Educational Research - 2021 -
Introduction - Chapter
1
Marie Carlson, Brynja E. Halldórsdóttir
2021 -
“Swedish” Values and Norms in Language Courses and Social Orientation for Adult Migrants in Sweden: A Critical Analysis of Teaching Materials and Education since the
1960s.
Marie Carlson
Hildebrandt-Wypych, Dobrochna & Wiseman, Alexander W. (Eds.) Comparative Perspectives on School Textbooks – Analyzing Shifting Discourses on Nationhood, Citizenship, Gender, and Religion. - 2021 -
Immigrant women’s experiences of Employment based (EBV) and Intimate partner (IPV) violence (IWEV): On theory and practice in an Icelandic
context
Marie Carlson, Brynja Halldorsdóttir
In Conference Program: Gender and Justice – Theory and Practice across Contexts Atlantic Initiative – Center for Security and Justice Research, October 28–31, 2019, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina. - 2019 -
What is a “good citizen”? Policy analysis of Civic Education for newly arrived adult migrants in
Sweden
Marie Carlson, Andrea Spehar
ECER-conference 2019/ EERA (European Educational Research Association) Education in an Era of Risk – the Role of Educational Research for the Future, 3-6 September, 2019 – Universität Hamburg - 2019 -
Neoliberalising adult
education.
Marie Carlson, Bengt Jacobsson
In Dahlstedt, Magnus & Andreas Fejes (eds.) Neoliberalism and Market Forces in Education. Lessons from Sweden. - 2019 -
Civic Orientation for Migrants in a Swedish Context –
Exploring values and governing from an intersectional
perspective
Marie Carlson, Kerstin von Brömssen
Programme Booklet ECER 2018, Freie Universität of Bozen-Bolzano, Inclusion and Exclusion. Resoureces for Educational Research? - 2018 -
“The Nationalised and Gendered Citizen in A Global World - Some Examples from Textbooks, Policy and Steering Documents in Turkey and
Sweden”
Marie Carlson
Gender and Education Conference 11-13 May, 2018 Istanbul - Sabanci University Center of Excellence for Gender and Women Studies - 2018 -
Civic Orientation for Migrants in a Swedish Context – Exploring values and governing from an intersectional
perspective
Marie Carlson, Kerstin von Brömssen
ECER/EERA conference 4-7 September, 2018 - Free University Bolzano, Italy - 2018 -
Multilingual Education in Sweden and beyond - A discussion on policy and practice with examples from an ethnographic
study
Marie Carlson, Kerstin von Brömssen
JustEd International Research Conference Promoting Justice through Education Helsinki 22-23 May 2018 - 2018 -
Om spänningar i en marknadsorienterad
SFI-utbildning.
Marie Carlson, Bengt Jacobsson
Dahlstedt, M. & Fejes, A. (red.) Skolan, marknaden och framtiden. - 2018 -
Nordic discourses on marginalisation through
education.
Joron Pihl, Gunilla Holm, Anna-Leena Riitaoja, Jón Ingvar Kjaran, Marie Carlson
Education Inquiry - 2018 -
Systemet med fritt skolval måste bytas
ut
M Dahlstedt, M Fejes, Dennis Beach, N Bunar, N Carlbaum, Marie Carlson, et al.
Svenska Dagbladet - 2018 -
”Invandrarkvinna”, ”svensk” och ”jämställd”. Om kategoriell komplexitet och (o)synliggörande i utbildning, politik och
arbete.
Marie Carlson
Tidskrift för Genusvetenskap - 2017 -
The nationalised and gendered citizen in a global world – examples from textbooks, policy and steering documents in Turkey and
Sweden
Marie Carlson, Tuba Kanci
Gender and Education - 2017 -
“Why don't you think of Malaysia?” - Narratives on Educational Migration, Emotions, and Social Capital among Transnational
Students
Marie Carlson, Bengt Jacobsson
TRaNS: Trans -Regional and -National Studies of Southeast Asia - 2016 -
“’Are you going to write as we think or as you think?’ On Troubled Subject Positions among Immigrant Women in a Swedish
Context”.
Marie Carlson
Inga Brandell, Marie Carlson & Önver Cetrez (Eds) Borders and Changing the Boundaries of Knowledge. Transactions Vol 22, Swedish Research Institute in Istanbul, Stockholm. - 2015 -
Introduction
Inga Brandell, Marie Carlson, Önver A. Çetrez
Borders and the Changing Boundaries of Knowledge - 2015 -
Borders and the Changing Boundaries of
Knowledge
Inga Brandell, Marie Carlson, Cetrez A. Önver
2015 -
“The immigrant woman” as problematic in the Swedish Welfare State - On categorizations and identity positions in policy, education and working
life
Marie Carlson
Program: Abstracts: Gender and Education Association Conference 2015, 23-25 July, 2015 - University of Roehampton - 2015 -
Tensions in Policy Processes of Syllabi in Social Sciences in Sweden and Turkey – Troubling educational cultures in a global
world
Marie Carlson, Kerstin von Brömssen
ECER 2015 Education and Transition - Contributions from Educational Research, 7-11 September, 2015, Budapest - 2015 -
Transnational Turkish Student Mobility - Narratives on identity and gender related to educational visions. ECER 2014 Porto - European Conference on Educational
Research
Marie Carlson, Bengt Jacobsson
ECER 2014 - European Conference on Educational Research. 1 - 5 September 2014 , Porto - 2014 -
Gender, ethnicity and citizenship in pedagogical texts and education policy – Some examples from Turkey and
Sweden
Marie Carlson
NERA 42nd Congress, Education for Sustainable Development. Lillehammer, March 5-7, 2014. - 2014 -
”Work Orientation” and/or ”Democratic Education” in Language Courses for Immigrants – Teachers between Organisation and
Profession
Marie Carlson, Bengt Jacobsson
ECER 2013 (European Educational Research Association), Creativity and Innovation in Educational Research. 10-13 September, 2013 Istanbul, Bahcesehir University - 2013 -
Widening participation – Intra-Asian Student Mobility within Higher
Education.
Marie Carlson
Gender and Education Association conference (GEA), Compelling Diversities, Educational Intersections London South Bank University, 23rd-26th April 2013 - 2013 -
Nationalism, gender and citizenship in pedagogical texts and education policy – Some examples from Turkey and
Sweden
Marie Carlson, Tuba Kanci
ECER 2013 (European Educational Research Association), Creativity and Innovation in Educational Research. 10-13 September, 2013 Istanbul, Bahcesehir University - 2013 -
Profession, Politik och Passion – Inger Lindberg som andraspråksforskare, en
vänbok
Monica Axelsson, Marie Carlson, Qarin Franker, Karin Sandwall
2013 -
Social Media and learning/teaching styles – Experiences within transnational intra-Asian
studies
Marie Carlson
7th EuroSEAS (European Association for South East Asian Studies), the School of Social and Political Sciences of the Technical University of Lisboa, Portugal, 2-7 July, 2013 - 2013 -
Sfi och sfi-läromedel i tid och rum – Föreställningar, politik och
tidsanda.
Marie Carlson
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle Hyltenstam, Kenneth (redaktör/utgivare) Lindberg, Inger (redaktör/utgivare) 2 uppl. - 2013 -
Transnational mobility of higher education within Asia – Strategies and educational conditions among young people related to gender, ethnicity and
class
Marie Carlson, Monica Lindberg, Bengt Jacobsson, Ann Kull, Leif Stenberg
GEA – Gender and Education Association Conference April 11-13, Göteborg. Theme: Gender and Democracy: Gender Research in times of change - 2012 -
"Vi" och "våra invandrare - Normer och värderingar i några sfi-läromedel/svenska för
invandrare.
Marie Carlson
Kritisk läsning av pedagogiska texter – Genus, etnicitet och andra kategoriseringar. Red. Marie Carlson & Kerstin von Brömssen. - 2011 -
Kritisk läsning av pedagogiska texter - en
introduktion
Marie Carlson, Kerstin von Brömssen
Kritisk läsning av pedagogiska texter - genus, etnicitet och andra kategoriseringar - 2011 -
Giris.
Marie Carlson, Annika Rabo
Çokkültürlü Toplumlarda Egitim – Türkiye ve Isveç’ten Örnekler. Derleyenler (Eds) Marie Carlson, Annika Rabo & Fatma Gök. - 2011 -
Ders Kitaplarinda ve Praktike Imegler ve Degerler: Isvec'te Göçmenler Için Dil
Kurslari.
Marie Carlson
Çokkültürlü Toplumlarda Egitim – Türkiye ve Isveç’ten Örnekler. Derleyenler (eds) Marie Carlson, Annika Rabo & Fatma Gök. - 2011 -
Arbetslinjen” och ”demokratisk bildning” i sfi-utbildningen – Läraryrket mellan organisation och
profession
Marie Carlson, Bengt Jacobsson
Svenska nätverket för professionsforskning – konferens den 28-29 september 2011 i Växjö – Kunskap, profession och expertis - 2011 -
Çokkültürlü Toplumlarda Egitim – Türkiye ve Isveç’ten
Örnekler.
Marie Carlson, Annika Rabo, Fatma Gök
2011 -
Kritisk läsning av pedagogiska texter. Genus, etnicitet och andra
kategoriseringar
Marie Carlson, Kerstin von Brömssen
2011 -
Immigrant Women within Swedish Language Instruction – Contradictions and
Transgression
Marie Carlson
Turks in Europe – Culture, Identity, Integration. Eds. Talip Kucukcan & Veyis Gungor - 2009 -
”Are you going to write as we think or as you think?” – On (re)presentation and the construction of knowledge in
interviews.
Marie Carlson
Gender and Education Association 7th International Conference. Theme: Gender: Regulation and Resistance in Education 25-27 March 2009, Institute of Education, University of London. - 2009 -
Tema:
Flerspråkighet
Marie Carlson
Utbildning & Demokrati - 2009 -
Flerspråkighet i lärarutbildningen – Ett perspektiv som
saknas
Marie Carlson
Utbildning & Demokrati - 2009 -
Uppdrag Mångfald – Lärarutbildning i
omvandling.
Marie Carlson
2008 -
Kampen om kurser och perspektiv – en mångfald tolkningar och en heterogen
praktik
Marie Carlson
Uppdrag Mångfald – Lärarutbildning i omvandling. Red. Marie Carlson & Annika Rabo Umeå: Boréa Bokförlag - 2008 -
Introduktion
Marie Carlson, Annika Rabo
Uppdrag mångfald – Lärarutbildning i omvandling. Red. Marie Carlson & Annika Rabo. Umeå: Boréa Bokförlag - 2008 -
Identity and Interpretative Repertoires within Teacher Education – Battles over Perspectives and
Courses
Marie Carlson
ECER (European Conference on Educational Research) 10-12 September, 2008, University of Gothenburg. (From Teaching to Learning) - 2008 -
Discourses on Family and Identity within Swedish Language Courses for Immigrants – Contradiction and
Transgression.
Marie Carlson
When ”Away” Becomes ”home”: Cultural Consequences of Migration - 2007 -
Education in "multicultural" societies : Turkish and Swedish
perspectives
Marie Carlson, Annika Rabo, Fatma Gök
2007 -
Tvärsektoriell samverkan i policy och praktik. Introduktion av flyktingar och nyanlända i två svenska
storstadskommuner.
Marie Carlson, Bengt Jacobsson
Migration och tillhörighet - 2007 -
”Introduction” i Education in ’Multicultural’ Societies. Turkish and Swedish
Perspectives.
Marie Carlson, Annika Rabo
Education in ’Multicultural’ Societies. Turkish and Swedish Perspectives. Eds. Marie, Carlson, Fatma Gök & Annika Rabo. Transactions vol. 18. Stockholm: Swedish Research Institute in Istanbul. - 2007 -
”Introduktion” i Språk och gräns/er - Om språk och identitetsskapande i några skönlitterära
verk.
Marie Carlson
Språk och gräns/er - Om språk och identitetsskapande i några skönlitterära verk. Red. Marie Carlson. Rapporter om svenska som andraspråk, (ROSA) 11. Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet. - 2007 -
Images and Values in Textbook and Practice – Language Courses for Immgrants in
Sweden.
Marie Carlson
Education in ’Multicultural’ Societies. Turkish and Swedish Perspectives. Eds. Marie, Carlson, Fatma Gök & Annika Rabo. Transactions vol. 18. Stockholm: Swedish Research Institute in Istanbul. - 2007 -
Immigrant Women within Swedish Language Instruction: Contradictions and
Transgressions.
Marie Carlson
Multiple Marginalities: An Intercultural Dialogue on Gender in Education. Eds. Justyna Sempruch, Katharina Willems & Laura Shook - 2006 -
"Co-operation in policy and practice Refugee introduction in two Swedish municipalities." Inter-University Consortium For International Social Development, University of Vilnius/ Warzava, 28th June - 2nd July 2006. Topic 2. Local social policies in times of
decentralization.
Marie Carlson, Bengt Jacobsson
2006 - 2006 -
”Talet om ’den moderna kvinnan’ – ’Svenska’ och ’turkiska’ modernitetsperspektiv i SFI-utbildningen” Den sjätte nordiska konferensen om språk och kön – Uppsala den 6 och 7 oktober,
2006.
Marie Carlson
2006 - 2006 -
”Images and Values in Textbook and Practice - Language Courses for Immigrants in Sweden.” Oxford Ethnography and Education Conference, 4-5 September,
2006.
Marie Carlson
2006 - 2006 -
Högutbildade utlandsfödda i grundläggande vuxenutbildning – Praktik och policy i två
kommuner.
Marie Carlson
2006 -
Bilden av Sverige och ’det svenska’ i
SFI-läromedel.
Marie Carlson
Språket och kunskapen – att lära på sitt andraspråk i skola och högskola, Rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg. Red. Inger Lindberg & Karin Sandwall. ROSA 7, Rapporter om svenska för andraspråk, Institutet för svenska som andraspråk, Göteborgs universitet. - 2006 -
Discourses on Family and Identity within Swedish Language Courses for Immigrants – Transgression and
Ambivalence.
Marie Carlson
EGE (IZMIR) UNIVERSITY 10TH INTERNATIONAL CULTURAL STUDIES SYMPOSIUM, May 4-6, 2005 When ”Away” Becomes ”home”: Cultural Consequences of Migration - 2005 -
Högutbildade utlandsfödda i grundläggande vuxenutbildning – Praktik och policy i två
kommuner
Marie Carlson
2005 -
Discourses on Family and Identity within Swedish Language Courses for Immigrants – Transgression and
Ambivalence
Marie Carlson
EGE (IZMIR) UNIVERSITY 10TH INTERNATIONAL CULTURAL STUDIES SYMPOSIUM, May 4-6, 2005 When ”Away” Becomes ”home”: Cultural Consequences of Migration - 2005 -
Vuxenutbildningen går till marknaden - Omstrukturering och om-kulturalisering av
utbildning
Marie Carlson
Vuxenutbildning i omvandling. Red R. Foss Fridlizius Arbets-rapport 2005: 3, Inst för pedagogik och didaktik - 2005 -
Restructuring of Swedish Adult Education: the involvement of economists and politicians in education
policy
Marie Carlson
Troman, G., Jeffrey, G. & Walford, G. (eds). Identity, Agency and Social Institutions. Studies in Educational Ethnography, vol. 10. - 2004 -
‘Att komma till tals eller inte - Om ’kunskapsdiskussion’ i
SFI-undervisningen’
Marie Carlson
Kunskap för integration - om makt i skola och utbildning mångfaldens Sverige. Red. Karin Borevi. & Per Strömblad. SOU 2004: 33. Stockholm: Frtizes. - 2004 -
From looking after to reception? - A coordinated refugee
reception
Marie Carlson, Bengt Jacobsson
13th Nordic Migration Conference November 18-20 November 2004, Academy for Migration Studies in Denmark (AMID) - 2004 -
Adult Education Goes to Market: an ethnographic case study of the restructuring and reculturing of adult
education
Dennis Beach, Marie Carlson
European Educational Research Journal - 2004 -
Immigrant Mothers within Swedish Language Courses (SFI) - Contradiction and
Ambivalence
Marie Carlson
Multiple Marginalities - Gender and education in the global, local and transnational world, 2-4 June 2004, University of Helsinki - 2004 -
Svenska för invandrare - brygga eller gräns? Syn på kunskap och lärande inom
sfi-undervisningen
Marie Carlson
2003 -
Svenska för invandrare - brygga eller gräns? Syn på kunskap och lärande inom
sfi-undervisningen.
Marie Carlson
2002 -
”'Kunskap är inget entydigt begrepp….' Reflektioner kring kunskap, språk och
lärande.”
Marie Carlson
I Symposium 2000 - ett andraspråksperspektiv på lärande. Red. Kerstin Nauclér. Nationellt Centrum för sfi och svenska som andraspråk. - 2001 -
”Swedish Language Courses for Immigrants: Integration or Discrimination?”
In Ethnography and Education Policy. Ed. Geoffrey Walford. Oxford: Elsevier
Science.
Marie Carlson
Ethnography and Education Policy. Ed. Geoffrey Walford. Oxford: Elsevier Science. - 2001 -
”Hur passar den svenska kunskapsdebattens idéer lågutbildade invandrare? Att se på kunskap och utbildning ur ett sociokulturellt
perspektiv’”
Marie Carlson
I Vuxenpedagogik i teori och praktik - Kunskapslyftet i fokus (SOU 1997: 158) - 1997 -
Språk och lärande som sociokulturell konstruktion – Lågutbildade invandrare på den svenska
kunskapsarenan
Marie Carlson
Pedagogisk forskning i Sverige - 1996