Lisa Asp Onsjö
Anknuten till utbildning
Institutionen för didaktik och pedagogiskOm Lisa Asp Onsjö
Forskningsintressen Mitt forskningsintresse handlar främst om elevdokumentation i form av åtgärdsprogram och individuella utvecklingsplaner. Att dokumentera är en viktig del av det moderna samhällets sätt att fungera, och det gäller inte minst skolan som institution. Denna dokumentationsiver är utbredd i samhället som helhet och den information som tidigare överfördes muntligen förmedlas idag vanligen genom olika former av dokument. Det får konsekvenser för såväl planering och genomförande som för utvärdering och uppföljning av skolans arbete. Med utgångspunkt i Foucaults begrepp governmentality (1991) kan man tala om styrning via dokumentation eller om dokumentalitet. Att dokumentera handlar inte om att skildra något objektivt utan snarare om att skapa en ”sanning”. Regelverket kring skolans dokumentationspraktiker genomgår ständig förändring, vilket får konsekvenser för skolans personal och i förlängningen för eleverna. Att bli beskriven i skrift påverkar även elevens identitetsuppfattning, oavsett om det sker i pappersform eller via en digital plattform.
Ett annat forskningsintresse rör skillnader mellan pojkars och flickors skolprestationer där aktuell betygsstatistik visar att flickor som grupp presterar tio procent högre än pojkar. Tidigare forskning lyfter fram den sociala positioneringens betydelse, men i det av Vetenskapsrådet finansierade projektet ”Skolprestationer och kön. Om undervisning, ungdomsgrupper och lokala villkor” som leds av professor Elisabet Öhrn studeras även undervisningens roll i sammanhanget. Det handlar om hur olika könsmönster kommer till uttryck i olika lokala kontexter. Inom ramen för projektet studeras också hur elevdokumentationen är utformad och om det finns skillnader mellan hur pojkar respektive flickor beskrivs i skolan texter.
Utbildningsintressen Under många år varit kursledare och undervisat specialpedagoger/lärare i utarbetandet av olika typer av elevdokumentation. Särskilt intresserar jag mig för hur dokumentation används i praktiken och de dilemman som är förknippade med detta. Jag är seminarieledare och föreläser om elevdokumentation i lärarutbildningen och på speciallärarprogrammet och specialpedagogiska programmet samt på fristående kurer och uppdragsutbildningar.
Nyckelord Åtgärdsprogram, individuella utvecklingsplaner, elevdokumentation, genus, skolprestationer, dokumentalitet. Länkar till forskningsmiljöer och projekt Kontaktperson för intresseområdet ”Bedömning och dokumentation” tillsammans med Anne Dragemark-Oscarsson.
Likabehandlingssamordnare vid IDPP. Representant i institutionens arbetsmiljögrupp
Arbetar i den av Vetenskapsrådet finansierade projektet Skolprestationer och kön. Om undervisning, ungdomsgrupper och lokala villor som leds av Professor Elisabet Öhrn.
-
Specialpedagogik - arbete med elever i
skolsvårigheter
Lisa Asp-Onsjö
Lärande Skola Bildning. Ulf P Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg (red.) - 2020-01-01 -
Att stärka den akademiska kompetensen i grundlärarprogrammet och mastersprogrammet i didaktik. Utvecklingsprojekt vid Institutionen för Didaktik och Pedagogisk Profession vid Göteborgs
universitet.
Lisa Asp-Onsjö, Catarina Player-Koro, Malin Brännström, Ola Strandler
institutionsrapport - 2019-01-01 -
Om examensarbetet på
grundlärarprogrammet
Lisa Asp-Onsjö, Malin Brännström, Catarina Player-Koro, Ola Strandler
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, Olof (red.) - 2019-01-01 -
"Han är lite av en gåta för oss". Begripliggöranden av elever med kort
skolbakgrund.
Malin Brännström, Eva Reimers, Lisa Asp-Onsjö
Utbildning och Demokrati - 2019-01-01 -
Tensions between professional practice and academia in Teacher
Education
Catarina Player-Koro, Ola Strandler, Lisa Asp-Onsjö, Malin Brännström
Paper presented at the European Conference on Educational research (ECER), Bolzano - 2018-01-01 -
Discourses on gender and achievement in lower secondary
education
Elisabet Öhrn, Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
The State, Schooling and Identity - 2017-01-01 -
Specialpedagogik - arbete med elever i
skolsvårigheter
Lisa Asp-Onsjö
Lärande, skola, bildning, red: Lundgren, Säljö & Wiberg - 2017-01-01 -
Reduced rights to special support – a reflection on consequences for the Swedish school
system
Lisa Asp-Onsjö
Learning and education - material conditions and consequenses. NERA 2017 Abstracts - 2017-01-01 -
Färre får stöd trots ökat
behov
Lisa Asp-Onsjö
Pedagogiska magasinet - 2016-01-01 -
Elevdokumentation och bedömning i den svenska
skolan
Lisa Asp-Onsjö
Utvärdering och bedömning i skolan. Utgåva 2. - 2016-01-01 -
To pass the test: the timing of boy´s parallel
positioning
Lisa Asp-Onsjö, Elisabet Öhrn
Education Inquiry - 2015-01-01 -
Kritiska perspektiv på bedömning och
dokumentation
Lisa Asp-Onsjö
- 2015-01-01 -
To succeed in school. Discourses on gender and performance in secondary
education.
Elisabet Öhrn, Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
Paper presented at the NERA conference University of Gothenburg, 4-6 March - 2015-01-01 -
Parallella positioneringar hos pojkar. Om sociala hierarkier och
skolprestationer
Lisa Asp-Onsjö
Att lyckas i skolan. Om skolprestationer och kön i olika undervisningspraktiker - 2014-01-01 -
Styrning genom prov och
betyg
Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
Att lyckas i skolan. Om skolprestationer och kön i olika undervisningspraktiker - 2014-01-01 -
Governance by marks - an ethnographic study of school achievements and gender
.
Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
Fair and competitive? Critical perspectives on contemporary Nordic schooling. In AL Arnesen, E Lahelma, L Lundahl & E Öhrn. - 2014-01-01 -
Governance by marks - an ethnographic study of school achievements and
gender
Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
Fair and Competitive: On critical perspectives on contemporary Nordic schooling - 2014-01-01 -
Dokumentation, åtgärdsprogram och inkludering i en skola för alla eller i en skola på marknadens
villkor?
Lisa Asp-Onsjö
Olof Franck (red): Motbok - kritiska perspektiv på styrdokument, lärarutbildning och skola - 2014-01-01 -
Kön, prestationer och betyg. En analys av skolresultaten i Täby kommun
2014
Lisa Asp-Onsjö
- 2014-01-01 -
To pass the test: Boys parallell
positioning
Lisa Asp-Onsjö, Elisabet Öhrn
NERA conference 2014 in Lillehammer, Norway - 2014-01-01 -
Utsatta barn drabbas hårdast av Björklunds nya
förlag
Lisa Asp-Onsjö, Bengt Persson
Göteborgs Posten - 2013-01-01 -
Nytt lagförslag - dödsstöten för en likvärdig
skola
Lisa Asp-Onsjö
Skola och samhälle - 2013-01-01 -
Risker med mindre dokumentation i
skolan
Lisa Asp-Onsjö, Bengt Persson
Borås Tidning - 2013-01-01 -
Nytt lagförslag dödsstöten för en likvärdig
skola
Lisa Asp-Onsjö
Göteborgs Posten - 2013-01-01 -
Lessons learned from research on individual educational plans in Sweden: obstacles, opportunities and future
challenges
Ingela Andreasson, Lisa Asp-Onsjö, Joakim Isaksson
European Journal of Special Needs Education - 2013-01-01 -
Governance by Marks - an Ethnographic Study of School Aceivements and
Gender
Lisa Asp-Onsjö, Ann-Sofie Holm
ECER, Istanbul 10-13 september - 2013-01-01 -
Om åtgärdsprogrammen slopas försvinner den likvärdiga
skolan
Lisa Asp-Onsjö, Ingela Andreasson, Isaksson Joakim
UFN-nytt - 2013-01-01 -
Study achievements in local gender
regimes.
Lisa Asp-Onsjö
Gender and Education 2012.04.11-13 - 2012-01-01 -
Elevdokumentation, föräldrainflytande och motstånd i den svenska
skolan
Lisa Asp-Onsjö
Utbildning och Demokrati - 2012-01-01 -
Att Ta Vid - socialt och pedagogiskt arbete på slutna
institutioner
Lisa Asp-Onsjö, Jonas Lindbäck, Ove Sernhede
- 2012-01-01 -
Utsatta elever drabbas
hårdast
Lisa Asp-Onsjö, Ove Sernhede
Pedagogiska Magasinet - 2012-01-01 -
Elevdokumentation och
bedömning
Lisa Asp-Onsjö
Utvärdering och bedömning i skolan - 2011-01-01 -
Föräldrainflytande och elevdokumentation i
skolan
Lisa Asp-Onsjö
Specialpedagogisk verksamhet i grundskolan - 2011-01-01 -
Dokumentation, styrning och kontroll i den svenska
skolan
Lisa Asp-Onsjö
Educare, vetenskapliga skrifter - 2011-01-01 -
Dokumentataion, föräldrainflytande och
motstånd
Lisa Asp-Onsjö
Childhood and Youth In Transition: Conference , Malmö - 2010-01-01 -
Documentality - documentation, self regulation and parental influence in Swedish
schools
Lisa Asp-Onsjö
Active citizenship. NERA 38th Conference, Malmö - 2010-01-01 -
Särskoleelever i Gislaveds
kommun
Lisa Asp-Onsjö
Rapport Gislaveds kommun - 2010-01-01 -
Skolan måste ta mobbingen på större
allvar
Lisa Asp-Onsjö, Lars Arrhenius, Claes Jenninger, Katarina Wennstam
Göteborgs Posten, 2010-04-25 - 2010-01-01 -
Bedömning, kartläggning och
åtgärdsprogram.
Lisa Asp-Onsjö
Lika Värde, konferensmaterial Göteborg 2010 - 2010-01-01 -
Specialpedagogik i en skola för
alla
Lisa Asp-Onsjö
Lärande, skola, bildning, Ulf P Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg (red): - 2010-01-01 -
Talet om pojkar och flickor i behov av särskilt
stöd.
Ingela Andreasson, Lisa Asp-Onsjö
Specialpedagogisk forskning - en mångfacetterad utmaning - 2009-01-01 -
Åtgärdsprogram – som samtal och
dokumentation.
Lisa Asp-Onsjö
Grundskoletidningen - 2008-01-01 -
Who is considered to be in need of special education and/or how should the support be
organized?
Joanna Giota, Lisa Asp-Onsjö, Ingemar Emanuelsson
Paper presented at the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) - Biennal Meeting for Special Interest Group 10, 15 and 21: Social Interaction, Learning and Diversity. Gothenburg, Sweden: May, 2008. - 2008-01-01 -
Åtgärdsprogram i praktiken. Att arbeta med elevdokumentation I
skolan.
Lisa Asp-Onsjö
- 2008-01-01 -
Special education in comprehensive school: extent, forms and
effects.
Joanna Giota, Lisa Asp-Onsjö, Ingemar Emanuelsson
Paper presented at the European Conference for Educational Research (ECER-08). Gothenburg, Sweden: September, 2008. - 2008-01-01 -
Who is in need of special support? Negotiating resources and pupils identities in the Swedish
school.
Lisa Asp-Onsjö, Eva Hjörne
Paper presented at ECER (European Conference on Educational Research) conference in Gothenburg, Sept 10-12, 2008. - 2008-01-01 -
Who is in need of special educational
support?
Lisa Asp-Onsjö
12th Earli Conference - 2007-01-01 -
Åtgärdsprogram – dokument eller verktyg? En fallstudie i en
kommun
Lisa Asp-Onsjö
- 2006-01-01 -
Individual Education Plans- tools for negotiating pupils´
identeties
Lisa Asp-Onsjö
Earli Conference, aug 22-27, Nicosia - 2005-01-01 -
Disabled learners and social justice: a swedish comparative
perspective
Lisa Asp-Onsjö
Bera British Educational Research Association, march 14-15, Edinburgh - 2005-01-01 -
Individual Educational Plans - impressions and expressions, part
1
Lisa Asp-Onsjö
Nordic Educational Research Association Congress (NERA), march 11-13, Reykavijk - 2004-01-01 -
Individual Education Plans - impressions and expressions, part
2
Lisa Asp-Onsjö
European Conference on Educational Research (ECCER), sept 22-25. Crete - 2004-01-01 -
IEP- theory and
practice
Lisa Asp-Onsjö
Nordic Educational Research Association, march 6-9, Copenhagen - 2003-01-01 -
Individual Education Programs as a discursive
practice
Lisa Asp-Onsjö
European Conference on Educational Research, sept 17-20, Hamburg - 2003-01-01 -
Special Support and Learning in
School
Lisa Asp-Onsjö
Nordic Educational Research Association, march 15-18, Stockholm. - 2001-01-01 -
Selected reports concerning the usage of
IEP
Bengt Persson, Lisa Asp-Onsjö
Skolverket - 2000-01-01 -
Development of Democracy - some reflections on the implications for the special educational
discourse
Lisa Asp-Onsjö
Normalitet -Differentiering-Avvikelse - 2000-01-01