Katerina Cerná
Universitetslektor
Inst tillämpad IT, avd förOm Katerina Cerná
Vi befinner oss just nu mitt i en pågående välbefinnandekris: individuell men också global miljö. Jag använder etnografiska och deltagande metoder för att förstå lärande och design för att göra det möjligt för människor att vidta de åtgärder de behöver i den mer än mänskliga världen.
Jag utforskar för närvarande detta ämne som forskare och lärare anställd som MDI-lektor vid avdelningen MDI, vid institutionen för tillämpad IT.
Tidigare försökte jag förstå mina forskningsintressen inom området åldrande och IT i grupp av biträdande professor Claudia Müller som postdoc i gruppen "IT för det åldrande samhället" vid institutionen för informationssystem vid universitetet i Siegen. Mer specifikt koordinerade jag ACCESS-projektet, där jag fokuserar på hur vi kan göra det möjligt för äldre vuxna att bli autonoma när de använder digitala verktyg genom att involvera dem i en deltagande designprocess. ACCESS-projektet var ett tvärvetenskapligt och internationellt projekt. Du kan lära dig mer om projektet här.
Jag tog min doktorsexamen i utbildningsvetenskap från Göteborgs universitet. I mitt doktorandarbete fokuserade jag på hur vi kan designa för lärande och kunskap om sjuksköterskor när de börjar använda egenkontrolldata inom kronikervården. Du kan lära dig mer om mitt examensarbete här.
Min bakgrund är en blandning av HCI, inlärning av vetenskap, sociologi, stark drivkraft att förstå teknikens inverkan på vårt samhälle och vilja att göra något åt det.
-
Transformation of HCI co-research with older adults: researchers' positionality in the COVID-19
pandemic
Katerina Cerna, R. Paluch, F. Bäumer, T. Ertl, C. Müller
Interaction Design and Architecture(s) - 2021-01-01 -
Fostering digital literacy through a mobile demo-kit development: Co-designing didactic prototypes with older
adults
Katerina Cerna, Claudia Müller
Extended Abstracts of MobileHCI 2021 - ACM International Conference on Mobile Human-Computer Interaction: Mobile Apart, Mobile Together - 2021-01-01 -
Nurses' work practices in design: managing the complexity of
pain
Katerina Cerna, Alexandra Weilenmann, Jonas Ivarsson, Hans Rystedt, A. S. Islind, Johan Lundin, Gunnar Steineck
Journal of Workplace Learning - 2020-01-01 -
Designing for learning and knowing: Nurses in chronic care and patients' self-monitoring
data
Katerina Cerna
- 2019-01-01 -
The Virtual Clinic: Two-sided Affordances in Consultation
Practice
Anna Sigridur Islind, Ulrika Lundh Snis, Tomas Lindroth, Johan Lundin, Katerina Cerna, Gunnar Steineck
Computer Supported Cooperative Work: CSCW: An International Journal - 2019-01-01 -
Supporting self-management of radiation-induced bowel and bladder dysfunction in pelvic-cancer rehabilitation: An ethnographic
study
Katerina Cerna, Jonas Ivarsson, Alexandra Weilenmann, Gunnar Steineck
Journal of Clinical Nursing - 2019-01-01 -
Decision-support system for cancer rehabilitation: designing for incorporating of quantified data into an existing
practice.
Katerina Cerna, Anna Sigridur Islind, Gunnar Steineck, Johan Lundin
Proceedings of the 10th Nordic Conference on Human-Computer Interaction - 2018-01-01 -
Communication across platforms: Switching between talk and text in mobile phone
communication
Ylva Hård af Segerstad, Alexandra Weilenmann, Katerina Cerna
12th ICA Mobile Pre-Conference, May 20-21, 2015, San Juan, Puerto Rico, USA. - 2015-01-01