Karin Ekman
Doktorand
Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation ochOm Karin Ekman
Karins forskning handlar om att försöka förstå hur den ökande användningen av ny digital teknik påverkar möjligheterna till bildning, lärande och engagemang i komplexa samhällsfrågor, så kallade socio-scientific issues. Hon gör det genom att titta närmare på användandet av digitala, uppkopplade sensorer som mäter luftkvalitet och om användningen kan bidra till en demokratisering av kunskap genom att överbrygga klyftan mellan vetenskap och allmänheten i samhället.
Karin är, sedan september 2016, doktorand i Tillämpad Informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap vid IT-fakulteten, institutionen för tillämpad IT och är antagen till Forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL). Huvudhandledare är Alexandra Weilenmann, professor och bihandledare är Thomas Hillman, docent. Båda vid institutionen för tillämpad IT,
Karin är utbildad gymnasielärare med inriktning mot geografi och biologi och har även undervisat i miljökunskap och naturkunskap. Min huvudsakliga lärarerfarenhet har jag som Universitetsadjunkt i Naturgeografi vid Högskolan i Skövde, men har de senaste åren arbetat på Chalmers, och arbetar fortfarande (20%) på avdelningen för Ingenjörsutbildningsvetenskap, EER på Institutionen för Vetenskapens Kommunikation och Lärande.
-
Behind the scenes of planning for public participation: planning for air-quality monitoring with low-cost
sensors
Karin Ekman, Alexandra Weilenmann
Journal of Environmental Planning and Management - 2020-01-01 -
INFORMAL LEARNING IN AN ONLINE CITIZEN SCIENCE
COMMUNITY
Karin Ekman
11th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN). Palma, Spain, July 1-3, 2019 - 2019-01-01 -
Enabling interaction and engagement to pursue behaviour change in Citizen Science
initiatives
Karin Ekman, Alexandra Weilenmann
CitSci2019 - 2019-01-01 -
Environmental monitoring and the use of sensor-generated data in Environmental
Education
Karin Ekman
Proceedings of the 6th International Conference on Designs for Learning, 23-25 May, 2018, Bergen Norway - 2018-01-01 -
Attitudes towards IT and use of LMS in Teacher Education: A Swedish case
study.
Karin Ekman, Johan Lundin, Lars Svensson
Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference - 2015-01-01