Karin Ekman
Universitetslektor
Inst tillämpad IT, avd för lärande, kommunikation ochOm Karin Ekman
Den 25 mars 2022 disputerade Karin med avhandlingen Making Sense of Sensing: Learning through Maker-based Civic Engagement. Avhandlingen finns tillgänglig via http://hdl.handle.net/2077/70614
Karins forskning handlar om potentialen och utmaningarna med engagemang och lärande i miljöfrågor när människor engagerar sig i och genom teknik genom att samarbeta online i frågor om mätning av luftföroreningar när de använder billiga sensorer (så kallade low-cost sensors). Mer specifikt handlar det om samhällsengagemanget i och med teknik, i skärningspunkten mellan ett medborgainitiativ som mäter luftföroreningar och en miljöövervaknings och IoT -projekt som planerar för allmänhetens deltagande. Det övergripande syftet med hennes avhandling är att bidra till förståelsen av samhällsengagemang och informellt lärande i en makerbaserad miljö, där människor samarbetar online när de monterar, sätter upp och hanterar sina egna sensorer för att mäta luftföroreningar.
Karin var doktorand i Tillämpad Informationsteknologi med inriktning mot utbildningsvetenskap vid IT-fakulteten, institutionen för tillämpad IT inom ramen för Forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL). Huvudhandledare var Alexandra Weilenmann, professor och bihandledare Thomas Hillman, professor. Båda vid institutionen för tillämpad IT,
Karin är utbildad gymnasielärare med inriktning mot geografi och biologi och har även undervisat i miljökunskap och naturkunskap. Min huvudsakliga lärarerfarenhet har jag som Universitetsadjunkt i Naturgeografi vid Högskolan i Skövde, men arbetade även på Chalmers avdelningen för Ingenjörsutbildningsvetenskap, EER, på Institutionen för Vetenskapens Kommunikation och Lärande.
-
Making sense of sensing: Learning through Maker-based Civic
Engagement
Karin Ekman
2022 -
Making sense of sensing: Scaffolding community knowledge in an online informal scientific
engagement
Karin Ekman
Learning, Culture and Social Interaction - 2021 -
Behind the scenes of planning for public participation: planning for air-quality monitoring with low-cost
sensors
Karin Ekman, Alexandra Weilenmann
Journal of Environmental Planning and Management - 2021 -
INFORMAL LEARNING IN AN ONLINE CITIZEN SCIENCE
COMMUNITY
Karin Ekman
11th International Conference on Education and New Learning Technologies (EDULEARN). Palma, Spain, July 1-3, 2019 - 2019 -
Enabling interaction and engagement to pursue behaviour change in Citizen Science
initiatives
Karin Ekman, Alexandra Weilenmann
CitSci2019 - 2019 -
Environmental monitoring and the use of sensor-generated data in Environmental
Education
Karin Ekman
Proceedings of the 6th International Conference on Designs for Learning, 23-25 May, 2018, Bergen Norway - 2018 -
Attitudes towards IT and use of LMS in Teacher Education: A Swedish case
study.
Karin Ekman, Johan Lundin, Lars Svensson
Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference - 2015