Ingrid Berglund
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Ingrid Berglund
Jag är anställd som lektor i pedagogik. 2009 disputerade jag med en avhandling om utbildning till byggnadsarbetare. Jag har en bakgrund som lärare i gymnasial yrkesutbildning inom elprogrammet och var landets första behöriga kvinnliga ellärare. Mitt intresse för pedagogiska och didaktiska frågor väckte min lust att vidareutvecklas och fördjupa mina kunskaper.
Undervisning Jag undervisar främst i yrkeslärarprogrammet och är kursansvarig lärare för kurserna ”Bedömning och betygssättning för yrkeslärare” och ” Bedömning i och av yrkeskunnande - att utveckla redskap för att kommunicera bedömning”. Jag handleder också studenter i examensarbete inom flera utbildningar inom institutionen samt föreläser också om min forskning i olika sammanhang nationellt och internationellt.
Forskning Mina forskningsintressen rör främst mot frågor som rör utvecklande av yrkeskunnande i skolförlagd undervisning och i arbetslivet. Jag har deltagit i och varit ledare för flera forskningsprojekt om gymnasial lärlingsutbildning i samband med införandet av den i gymnasiereformen 2011. Min forskning rör sig främst inom verksamhetsutvecklande perspektiv som verksamhetsteori och aktionsforskning.
Som yrkeslärarutbildare och yrkesutövare grundas mitt forskningsintresse i att synliggöra yrkeskunnandets variation inom olika yrkesområden. Bedömning av yrkeskunnande är ett område som innebär synliggörande av kunskaper och hur dessa kan utvecklas genom återkoppling och undervisning.
Användning av digitala redskap i yrkesutbildning är ett område som jag har intresserat mig för redan 2005 då jag gjorde min licentiatuppsats genom att undersöka elevers arbete med datorbaserade simulationsövningar i ämnet styrteknik på elprogrammet. Jag har även varit engagerad i ett projekt som handlar om körsimulatorer i naturbruksundervisning.
Samverkan Mitt forskningsintresse och min verksamhet som universitetslektor handlar i hög grad om samverkan med och integration av olika arenor för lärande. Som ordförande för Kollegiet för yrkeskunnande är samverkan mellan universitetet och det omgivande samhället i fokus. I kollegieverksamheten har vi som intention att lyfta fram forskning och utvecklingsprojekt för utbyte av erfarenheter och kunskaper med företrädare för olika yrkesbranscher, skolor och forskare. Jag är också ledamot av Teknikcollege regionala råd, Installationsbranschens kompetensråd samt Byggbranschens kompetensråd i Göteborgsregionen.
Nyckelord Yrkeskunnande, yrkesutbildning, lärlingsutbildning, samverkan skola och arbetsliv, yrkesdidaktik, bedömning, simulering.
-
Yrkeslärares bedömningar i gränslandet mellan skola och arbetsliv: Utifrån studier av svensk gymnasial
lärlingsutbildning
Ingrid Berglund
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2020-01-01 -
Svensk yrkeslärarutbildning efter reformen 2011: Lärarstudenters uppfattningar om antagning, VFU och
läraranställning.
Hamid Asghari, Ingrid Berglund
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2020-01-01 -
Digitala körsimulatorer i yrkesutbildning: Utmaningar och
möjligheter
Susanne Gustavsson, Giulia Messina Dahlberg, Ingrid Berglund
Nordic Journal och Vocational Education and Training - 2020-01-01 -
Vocational teacher students’ critical reflections in site-based
education
Ingrid Berglund, Susanne Gustavsson, Ingela Andersson
International Journal of Training Research - 2020-01-01 -
Editorial: Technology-mediated learning in VET – Perspectives on changing educational landscapes in the 21 st
century
Giulia Messina Dahlberg, Susanne Gustavsson, Ingrid Berglund
Nordic Journal of Vocational Education and Training - 2020-01-01 -
Digitaliseringens utmaningar och möjligheter för undervisningen - exemplet körsimulering i
naturbruksutbildning
Ingrid Berglund, Susanne Gustavsson, Giulia Messina Dahlberg
Nordyrk 2018, 11-13 juni Oslo, OsloMet - 2018-01-01 -
The attractiveness of gardening VET. Influential (mis)conceptions and possible initiatives that can be taken to increase the
attractiveness.
Ingrid Berglund
ECER 2018, 4-7 september, Bolzano, Italy - 2018-01-01 -
Svensk yrkeslärarutbildning efter reformen 2011 – om antagning, praktik/VFU och
läraranställning
Ingrid Berglund
Nordyrk 2018, 11-13/6 i Oslo (OsloMet) - 2018-01-01 -
Gymnasial lärlingsutbildning ur ett pedagogiskt och didaktiskt perspektiv - med utgångspunkt i försöksverksamheten
2008-2014
Ingrid Berglund, Gunilla Höjlund, Per Kristmansson, Enni Paul
- 2017-01-01 -
Vocational teachers' assessment actions as border workers between school and
workplace.
Ingrid Berglund
Paper presented at the 5th International ISCAR Congress, 28 aug - 1 sept 2017, Quebec City. - 2017-01-01 -
Renaissance or a backward step? Disparities and tensions in two new Swedish pathways in
VET
Ingrid Henning Loeb, Ingrid Berglund
International Journal of Training Research - 2013-01-01 -
Forming the apprenticeship track and the vocational introduction program. Disparities in new VET tracks with the policy of enhancing
employability.
Ingrid Henning Loeb, Ingrid Berglund
ECER, Berlin, 2011 - 2011-01-01