Birte Bruchmüller
Om Birte Bruchmüller
Mitt avhandlingsprojekt
"Nordiska internationella symbolister och konceptet av androgynitet"
I mitt avhandlingsprojekt studerar jag fem internationellt verksamma nordiska bildkonstnärer och deras konstproduktion vid sekelskiftet 1900. Genom att studera den svenska grafiska konstnären Tyra Kleen (1874-1951), den svenska målaren Olof Sager-Nelson (1868-1896) samt de finländska bildkonstnärerna Magnus Enckell (1870-1925), Beda Stjernschantz (1867-1910) och Ellen Thesleff (1869-1954), ägnar sig mitt projekt åt ett ganska outforskat internationellt spår av Nordisk symbolism som en relevant parallell till nordisk nationell konst.
De valda konstnärernas heterogena produktion utmärker sig av tidlösa och ganska platslösa bilder som även går bortom kön. Jag fokuserar på att utforska konceptet av androgynitet samt alternativ till det binära könssystemet i deras konst. Jag studerar hur kulturella dimensioner av androgynitet och ett androgynt skönhetsideal möjligen kommer till uttryck i de valda konstverken och hur detta kan relateras till samtida intellektuella, kulturella, vetenskapliga och religiösa diskurser.
Intresseområden
- Critical historiography
- Nordisk sekelskifteskonst omkring 1900
- 1800-talets internationella konstnärsnätverk
- Arts and Crafts, Art Nouveau, Dekadenter & Symbolism
- Relationen mellan text och bild i 1800-talets illustrerade böcker, tidskrifter etc.
---------------------------------------------------------- Att transcendera den fysiska världen: musik som tema inom nordisk bildkonst vid förra sekelskiftet - mitt bidrag till institutionens forskardag
https://kultur.gu.se/forskning/institutionens-forskardag/filmer-fran-forskardagen-2018
- Här kommer mitt bidrag till institutionens forskardag från den 7 februari 2018, längst ner på sidan, där jag är inne på en potentiell del av mitt avhandlingsprojekt: musikalisk representation i visuell kultur inom nordisk sekelskifteskonst. Mitt huvudsakliga intresse ligger här vid figurernas uppgående och absorption i musicerandet eller lyssnandet och på vilket sätt det har varit tidstypiskt eller även kännetecknande för den symbolistiska och idealistiska estetiska rörelsen.
Obs! Tyvärr har jag märkt i efterhand att vissa nämnda saker blev fel. Därför tillägger jag här en korrigering:
- Charles Grolleau var en fransk poet och tillhörde kretsen kring den franska "La Plume"-tidskriften.
- Tidskriften var ett språkrör för den franska och inte den finska symbolismen.
- En icke-mimetisk gestaltningsprincip gäller när gränserna mellan "jaget" och "världen" smälter samman.
- de 3 bilderna, framförallt Stjernschantzs, pekar mot en stilistisk orientiering hos arkaisk konst, för- eller högrenässansen.
-
Kvinnan och naturen i Tyra Kleens grafiska
konst
Birte Bruchmüller
Art nouveau. Från Larssons till Zappa - 2020-01-01 -
Tyra Kleen and the Synthetic
Inter-Mediality
Birte Bruchmüller
Association for Art History's Annual Conference, Brighton, 4 - 6 April 2019, session: "The Non-Medium Specificity of 'Graphicality'" - 2019-01-01 -
Nordic symbolist artists as ‘cosmopolites’ at the turn of the 20th
century
Birte Bruchmüller
NORDIK XII Copenhagen 25th - 27th October 2018, session: "Art and Design in Translation: The circulation of objects, people and approaches" - 2018-01-01 -
Tyra Kleen och framställningen av
människokroppen
Birte Bruchmüller
"Måste jag skrika för att höras? Symposium om Tyra Kleen – ett återupptäckt konstnärskap”. Thielska Galleriet, 7 september 2018. - 2018-01-01