Anne Dragemark Oscarson
Universitetslektor
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktningOm Anne Dragemark Oscarson
Forskningsintressen Anne Dragemark Oscarson är disputerad i ämnesdidaktik med en avhandling som berör svenska gymnasieelevers egna bedömningar av sina skriftliga färdigheter i engelska. Hennes huvudsakliga forskningsområde är elever och studenters självbedömningar av produktiva färdigheter i språk – dvs. att skriva och tala. Intresseområdet berör på så sätt även allmän språkdidaktik, språkvetenskap, språkbedömning, inlärningspsykologi och motivationspsykologi. Frågeställningar som hon intresserar sig speciellt för handlar därför till exempel om elevers/ studenters och lärares upplevelser om det finns områden som språkinläraren själv kan bedöma bättre än en extern bedömare, vilka konsekvenser själv- och/eller kamratbedömning har på deras språkinlärning och om dessa praktiker hjälper att ge dem en mer realistisk bild av sina språkfärdigheter.
Med en bakgrund som provkonstruktör har hon även ett stort intresse för summativa bedömningar och speciellt hur lärarstudenter uppfattar och förstår olika former av bedömningspraktik. För närvarande är hon projektledare för VR-projektet: Att utveckla summativ bedömarkompetens: En longitudinell studie av språklärarstudenter och nyexaminerade språklärare 2019-2021 (ΣALLT). https://www.gu.se/forskning/sallt https://www.gu.se/en/research/sallt
Undervisningsintressen Anne Dragemark Oscarson undervisar, föreläser och handleder/examinerar i huvudsak inom ämneslärarutbildningen i engelska men även inom den utbildningsvetenskapliga kärnan, allmän språkdidaktik (och ibland svenskdidaktik), högskolepedagogik, samt om alternativa bedömningsformer och skriv- och språkutveckling.
Nyckelord Självbedömning, formativ bedömning, elevautonomi, produktiva färdigheter, skrivprocessen, engelska, summativa bedömningar, lärarkognition, bedömningslitteracitet
Länkar till forskningsmiljöer och projekt
LENTEC Learning English for Technical Purposes Lärande och bedömning i främmande språk
Att utveckla summativ bedömarkompetens: En longitudinell studie av språklärarstudenter och nyexaminerade språklärare (ΣALLT). https://www.gu.se/forskning/sallt https://www.gu.se/en/research/sallt
-
Swedish and Finnish Pre-Service Teachers’ Perceptions of Summative Assessment
Practices
Raili Hilden, Anne Dragemark Oscarson, Ali Yildirim, Birgitta Fröjdendahl
Languages - 2022-01-01 -
Pre-service teachers’ summative assessment literacy. Reflections on teacher
education
Birgitta Fröjdendahl, Ali Yildirim, Anne Dragemark Oscarson, Raili Hilden
European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Conference - 2021-01-01 -
Swedish pre-service language teachers’ understanding of key elements of summative
assessment
Anne Dragemark Oscarson, Raili Hilden, Birgitta Fröjdendahl, Ali Yildirim
American Association for Applied Linguistics Conference - 2021-01-01 -
Learning about summative assessment: What pre-service language teachers’ want and need to
know
Birgitta Fröjdendahl, Ali Yildirim, Raili Hilden, Anne Dragemark Oscarson
Research on higher education conference - 2021-01-01 -
Pre-service teachers´ beliefs about summative assessment
practices
Raili Hilden, Ali Yildirim, Anne Dragemark Oscarson, Birgitta Fröjdendahl
International Language Testing Association Conference (LTRC) - 2021-01-01 -
Collaborative Workspace on Developing Summative Assessment
Literacy
Ali Yildirim, Anne Dragemark Oscarson, Raili Hilden, Birgitta Fröjdendahl
European Association for Research on Learning and Instruction Conference - 2021-01-01 -
Summative assessment in principle and practice – Finnish Language teacher students speak their
minds
Raili Hildén, Anne Dragemark Oscarson
Linguapeda2021@uef.fi - 2021-01-01 -
Teaching Summative Assessment: A Curriculum Analysis of Pre-service Language Teacher Education in Sweden and
Finland
Ali Yildirim, Anne Dragemark Oscarson, Raili Hildén, Birgitta Fröjdendahl
AERA 2021 - 2021-01-01 -
Swedish pre-service language teachers’ understanding of key elements of summative
assessment
Anne Dragemark Oscarson
AAAL - 2021-01-01 -
Expected Teacher Assessment Literacy in
Sweden
Anne Dragemark Oscarson, Birgitta Fröjdendahl
Linguapeda Seminar, Helsingfors, 17th and 18th of May 2019. - 2019-01-01 -
Examinatorers och handledares förhållningssätt till
betygskriterierna
Ilona Rinne, Anne Dragemark
Vetenskaplighet i högre utbildning. Franck, O. (red.) - 2019-01-01 -
Self-Assessment of Academic Vocabulary among Swedish Upper Secondary School
Pupils
Fredrik Lindqvist, Anne Dragemark Oscarson
Pertanika Journals Social Sciences & Humanities - 2019-01-01 -
Same Paper, Same
Grade?
Anne Dragemark Oscarson
ASEAN-ELT 2018 - 2018-01-01 -
Ready for Academic
Vocabulary?
Fredrik Lindqvist, Anne Dragemark Oscarson
ASEAN-ELT 2018 - 2018-01-01 -
How Do Swedish Student Teachers Assess their Own Writing Skills in English as a Foreign Language? A Pilot
Study
Anne Dragemark Oscarson
International Journal of Arabic-English Studies (IJAES) - 2016-01-01 -
Hur realistiska är högskolestudenter sina bedömningar av egna färdigheter i skriftlig produktion i engelska?
En
pilotstudie
Anne Dragemark Oscarson
Nationell ämnesdidaktisk konferens, 9 - 11 april, 2014, Pedagogen, Göteborgs Universitet - 2014-01-01 -
How do Swedish Student Teachers Assess their Own Writing Skills in English as a Foreign Language? Using the CEFR in Teacher
Education
Anne Dragemark Oscarson
University of Jordan: Power to Connect in a Changing World - 2014-01-01 -
Plenary: Self-assessment: One way to help develop EFL writing in the
classroom
Anne Dragemark Oscarson
Aligning ELT Classroom Practice With Real World Needs, MICELT 2012 - 2012-01-01 -
Collaboration in Understanding Resluts - Self-assessment of EFL
Writing
Anne Dragemark Oscarson
Collaboration in Language Testing and Assessment - 2012-01-01 -
Didaktiska fördjupningskurser för universitetslärare inom och utom
lärarutbildningen.
Peter Johansson, Hans Landqvist, Mikael Olsson, Anne Dragemark Oscarson, Tobias Pettersson
- 2011-01-01 -
Självbedömning av skriftlig produktion - en aspekt av formativ
bedömning
Anne Dragemark Oscarson
Svenskämnet i förändring? Perspektiv på de nya kurs- och ämnesplanerna. Svensklärarnas årsskrift 2011. Redaktörer: Madeleine Ellvin, Gustaf Skar och Michael Tengberg - 2011-01-01 -
Using the CEFR in the foreign language
classroom
Anne Dragemark Oscarson, Mats Oscarson
Mader, J & Urkun, Z.(eds), Putting the CEFR to Good Use. Proceedings from the International Association of Teachers of English ss a Foreign Language (IATEFL)(TEA SIG) Conference, Barcelona 28-31 Oct. 2010. - 2011-01-01 -
Självbedömning av skriftlig produktion i engelska på gymnasienivå. En empirisk
studie.
Anne Dragemark Oscarson
Plenartalare: LMS Språkdagar 2010-03-20 - 2010-01-01 -
Collaboration in understanding results - Self-assessment of
EFL-writing
Anne Dragemark Oscarson
EALTA Conference, den Haag, Netherlands 2010-05-30 - 2010-01-01 -
Self-assessment of writing in EFL. An approach to help develop lifelong language learning
skills.
Anne Dragemark Oscarson
Language Education: A joint symposium by the University of Gothenburg and the University of Hong Kong. 2010-05-24 - 2010-01-01 -
Self-Assessment of Writing in Learning English as a Foreign Language. A Study at the Upper Secondary School
Level
Anne Dragemark Oscarson
- 2009-01-01 -
Några preliminära efrarenheter från Vetenskapsrådsprojektet Lärarens utvidgade bedömarroll
(LUB)
Marianne Molander Beyer, Anne Dragemark
Lingua - 2007-01-01 -
Kan eleverna i engelska det som de tror att de kan? Om gymnasieelevers egna bedömningar av sin skriftliga produktion i
engelska
Anne Dragemark
Rikskonferens i ämnesdidaktik: Ämnesdidaktik ur ett nationellt och internationellt perspektiv, Högskolan i Kristianstad, 2006-05-4-5 - 2006-01-01 -
Learning English for Technical Purposes: The LENTEC
Project.
Anne Dragemark
Roberts, T. S. (ed). Self, Peer, and Group Assessment in E-Learning - 2006-01-01 -
A Study of the Use of Self-Assessment in EFL Writing (PhD in
Progress)
Anne Dragemark
Language Testing Update - 2005-01-01 -
Självbedömning av engelsk skrivförmåga i några svenska
gymnasieklasser
Anne Dragemark
Rikskonferens i ämnesdidaktik, Högskolan i Karlstad, 2005-03-17/18 - 2005-01-01 -
"Jag vet väl själv vad jag kan". Om gymnasieelvers egna bedömningar av sin skriftliga produktion i
engelska
Anne Dragemark
ASLA-symposiet "Språkforskning på didiaktisk grund". Växjö 2005-11-10/11 - 2005-01-01 -
The Use of Self-Assessment when Learning English as a Foreign Language: A study of how four classes of Swedish Upper Secondary students self-assess their writing skills in English (some preliminary
results)
Anne Dragemark
AERA Montreal, Canada 2005-04-11 - 2005-01-01 -
The Use of Self-Assessment when Learning English a Foreign Language. A study of how four classes of Swedish upper secondary students self-assess their writing skills in
English
Anne Dragemark
AERA, American Educational Research Association. Montreal, Canada - 2005-01-01 -
Självbedömning av engelsk hörförståelse i några europeiska yrkesinriktade
klasser
Anne Dragemark
Forskning om undervisning i främmande språk : rapport från workshop i Växjö 10-11 juni 2004, red. Eva Larsson Ringqvist and Ingela Valfridsson. Växjö: Växjö University Press - 2005-01-01 -
European Vocational Students Solve Problem Based Learning Cases Virtually Working in the LENTEC
Project
Anne Dragemark, Sylvi Vigmo
Lingua - 2004-01-01 -
Självbedömning av engelsk hörförståelse i några europeiska yrkesinriktade
klasser
Anne Dragemark
- 2004-01-01 -
The Use of Self-Assessment Questionnaires and a Self-Assessment Validity Study in Listening Skills of English in the European Language Project
LENTEC
Anne Dragemark
Seminar of Modern Foreign Langues, 's-Hertogenbosch, Netherlands, 2004-04-23 - 2004-01-01 -
The Use of Self-Assessment in the LENTEC
Project
Anne Dragemark
The LENTEC Guide to Learning English : problem-based learning in virtual mobility projects, red. Polly Perkins and Anja van Kleef. Malmö: LENTEC partners - 2004-01-01 -
LENTEC: Self-Assessment Language
Skills
Anne Dragemark, Mats Oscarson, Perkins Polly
Language Testing Update - 2003-01-01 -
Self-Assessment in Language Learning -
SALL.
Mats Oscarson, Anne Dragemark
Language Testing Update - 2003-01-01 -
Kursprovet i engelska kurs A. Gymnasieskolans kursprov vår- och höstterminen 2002. En
resultatredovising.
Anne Dragemark
- 2002-01-01 -
Kursprovet i engelska kurs A. Gymnasieskolans kursprov vårterminen 2001. En
resultatredovising.
Anne Dragemark
- 2001-01-01 -
Kursproven i engelska i
gymnasieskolan
Anne Dragemark
LMS Språkdagar 2000-04-1/2 - 2000-01-01 -
Kursprovet i engelska kurs A. Gymnasieskolans kursprov höstterminen 200. En
resultatredovising.
Anne Dragemark
- 2000-01-01 -
Kursprovet i engelska kurs A. Gymnasieskolans kursprov vårterminen 2000. En
resultatredovising.
Anne Dragemark
- 2000-01-01