Ann-Louise Ljungblad
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Ann-Louise Ljungblad
Mina forskningsintressen är i huvudsak inriktade mot inklusion, barns rättigheter, relationell pedagogik och elevers deltagande i undervisning. Min avhandling Takt och hållning – en relationell studie om det oberäkneliga i matematikundervisningen (Ljungblad, 2016) utforskar hur lärare-elevrelationer empiriskt tar sig uttryck i undervisningen. Klassrumsstudien presenterar detaljerade beskrivningar över hur framgångsrika lärare relaterar till elever i nuet, ansikte mot ansikte, när de undervisar. Resultatet visar på ett möjligt relationellt alternativ - hur lärare kan skapa tillitsfulla och respektfulla relationer till sina elever på grundskolan, gymnasiesärskolans individuella program och gymnasieskolan.
Avhandlingens resultat presenteras också i den populärvetenskapliga boken Relationellt Lärarskap – och pedagogiska möten (Ljungblad, 2018) som i detalj visar hur ett framgångsrikt relationellt lärarskap kan se ut i praktiken. I boken presenteras också ett inkluderande relationellt perspektiv som jag utvecklat – Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL, (Pedagogical Relational Teachership, PeRT).
Forskning
Frågor av särskilt intresse är inclusive education, barnkonventionen, mellanmänskliga relationer, pluralism och annanhet. Jag är teoretiskt inspirerad av Gert Biestas syn på inklusion – det oberäkneliga och Carl-Anders Säfströms sätt att se undervisning utifrån skillnad. Således utforskar jag pluralism och skillnad i sökande efter möjligheter och hinder för barn att delta i demokratiska undervisningsrelationer.
Pågående forskningsprojekt
2020-2022. En etnografisk studie på en mångkulturell grundskola som utforskar – Den relationella dimensionen av skolledaryrket.
2020-2023. En empirisk kollaborativ studie på en mångkulturell skola tillsammans med 50 lärare. Syftet är att utveckla observationsmodeller som stödjer lärarna att skapa en djupare förståelse för sitt Relationella lärarskap i undervisningen.
Forskningsnätverk
Jag ingår i forskningsmiljön PRIS, Platform for Research in Inclusive education and School development, vid Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik vid Göteborgs universitet.
Genom mitt intresse kring att utforska mellanmänskliga aspekter av läraryrket ingår jag också i det internationella nätverket Relation-Centered Education Network, RCEN, och ett nordiskt nätverk Nordisk Relationell Pedagogik, NoRP.
Dessutom ingår jag i SUM som är ett svenskt nätverk för forskare inom området Särskilda Utbildningsinsatser i Matematik. SUM är en arena för kunskapsutbyte och samarbete mellan forskare och forskarstuderande vars intresse är riktat mot särskilda utbildningsbehov i matematik.
Undervisning
Jag undervisar och handleder inom det specialpedagogiska kunskapsområdet på speciallärarprogram med ämnesspecialisering mot matematikutveckling, speciallärarprogram med inriktning utvecklingsstörning, speciallärarprogram språk-, skriv- och läsutveckling samt specialpedagogprogrammet.
Nyckelord
Inklusion, barnkonventionen, barns rättigheter, mellanmänskliga relationer, delaktighet, likvärdighet, tillgänglighet, matematiksvårigheter, praktiknära forskning.
-
Pedagogisk takt synliggör komplexiteten i läraryrkets relationella
dimension
Ann-Louise Ljungblad, Ilona Rinne
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk - 2020-01-01 -
Pedagogical Tactfulness. A fundament in inclusive mathematics
education.
Ann-Louise Ljungblad
Educare - Vetenskapliga Skrifter - 2020-01-01 -
Pedagogical Relational Teachership (PeRT) - a multi-relational
perspective
Ann-Louise Ljungblad
International Journal of Inclusive Education - 2019-01-01 -
A Change of Interpersonal Relational Capital: Achieving equity through mentoring relationships and homework
activities
Ann-Louise Ljungblad, Girma Berhanu
Konferensbidrag, Inclusionkonferens Örebro, 2019 - 2019-01-01 -
Pedagogical Relational Teachership, (PeRT) - an approach to develop relational
proficiencies
Ann-Louise Ljungblad
Paper presented at ECER 2019, the European Conference on Educational Research in Hamburg. 3-6 September 2019 - 2019-01-01 -
Pedagogical Relational Teachership - A multi-relational
perspective
Ann-Louise Ljungblad
The future of education. Florence, Italy. Conference Proceedings, edited by Pixel. - 2018-01-01 -
Att skapa tillgänglighet till matematik - vilka är de pedagogiska utmaningarna (årskurs
1-3)
Ann-Louise Ljungblad, Helena Roos
- 2018-01-01 -
Att skapa tillgänglighet till matematik - vilka är de pedagogiska utmaningarna (årskurs
4-6)
Ann-Louise Ljungblad
- 2018-01-01 -
Att skapa tillgänglighet till matematik - vilka är de pedagogiska utmaningarna (årskurs
7-9)
Ann-Louise Ljungblad
- 2018-01-01 -
Relationellt lärarskap - om att möta skillnad och unika barn i
matematikundervisningen.
Ann-Louise Ljungblad
LAMIS konferens 25-27 juni 2018, Rojales, Spanien. - 2018-01-01 -
Relationellt lärarskap - och pedagogiska
möten
Ann-Louise Ljungblad
- 2018-01-01 -
Pedagogical tactfulness – a relational study about the incalculable in mathematics
teaching.
Ann-Louise Ljungblad
Paper presented at the 9th Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics. Vaasa, Finland. - 2018-01-01 -
Pedagogical Relational Teachership, PeRT – A multi-relational
perspective.
Ann-Louise Ljungblad
Paper presented at the 9th Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics. Vaasa, Finland. - 2018-01-01 -
National Chair Round Session Table – Inclusive Education in 3 Countries, Sweden, India and
Pakistan.
Ann-Louise Ljungblad
The 15th Biennial Conference of the International Association of Special Education, Addressing the Exceptional Needs of the Whole Child and Young Adult: Embracing the Future. 25-29th of June, Perth, Australia. - 2017-01-01 -
Relationellt lärarskap - att möta unika barn i
matematikundervisningen.
Ann-Louise Ljungblad
Proceeding, Nationell konferens - Sammen om uppdraget. Oslo: Matematikksenteret. - 2017-01-01 -
Takt och hållning – en relationell studie om det oberäkneliga i
matematikundervisningen.
Ann-Louise Ljungblad
Proceeding, Nordjysk Laese og Matematik Centers Matematikkonference, Matematik og matematikvanskeligheder: Relationer og sammenhaenge. Aalborg, Danmark. - 2017-01-01 -
Pedagogical Tactfulness in Inclusive
Education.
Ann-Louise Ljungblad
Proceedings of the 15th Biennial Conference of the International Association of Special Education, Addressing the Exceptional Needs of the Whole Child and Young Adult: Embracing the Future, 25-29th of June, Perth, Australia. - 2017-01-01 -
Takt och hållning - en relationell studie om det oberäkneliga i
matematikundervisningen
Ann-Louise Ljungblad
- 2016-01-01 -
Matematikens grunder - kvalitativ
kartläggning
Ann-Louise Ljungblad
- 2016-01-01 -
Ethical considerations and dilemmas in an ethnographic study - in respect to participating
children
Ann-Louise Ljungblad
ECER pre-conference Istanbul 2013 - 2013-01-01 -
Matematik och respekt - i
praktiken
Håkan Lennerstad, Ann-Louise Ljungblad
- 2012-01-01 -
The Importance of the Social Relationship in Teaching Mathematics – an Ethical Choice to Meet Pupils´
Differences.
Ann-Louise Ljungblad
Paper presented at ECER 2012 – the European Conference on Educational Research in Cadiz. - 2012-01-01 -
Matematik och respekt. Matematikens mångfald och lyssnandets
konst.
Ann-Louise Ljungblad, Håkan Lennerstad
- 2011-01-01 -
Ni kan räkna med oss. Matematik i
träningsskolan.
Linda Bergström, Agneta Lindblom, Ann-Louise Ljungblad, Annika Löfholm, Catarina Melker, Per Skoglund
- 2010-01-01 -
Matematik som
språkkurs.
Håkan Lennerstad, Ann-Louise Ljungblad
Konferensbidrag vid Matematikbiennalen i Stockholm - 2010-01-01 -
Mathematical Communication in
”Träningsskolan”
Ann-Louise Ljungblad
Paper presented at the 5th Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics. Challenges in teaching mathematics – Becoming special for all. University of Iceland: School of Education. - 2010-01-01 -
The Digit as an Artefact in the Mathematical
Discourse
Ann-Louise Ljungblad
Paper presented at the 4th Nordic Research Conference on Special Needs Education in Mathematics. Different Learners – Different Math? Vaasa, Finland. - 2007-01-01 -
Matematikens språk - verb och
substantiv
Håkan Lennerstad, Ann-Louise Ljungblad
Specialpedagogik - 2007-01-01 -
Matematik en mänsklig
rättighet
Ann-Louise Ljungblad
- 2006-01-01 -
Siffran som ett verktyg i våra
liv
Ann-Louise Ljungblad
Specialpedagogikk - 2006-01-01 -
En studie av hur barn använder siffror, tal och antal i en matematisk
diskurs
Ann-Louise Ljungblad
Magisteruppsats i specialpedagogik, Institutionen för pedagogik och didaktik - 2003-01-01 -
Att räkna med barn i specifika
matematiksvårigheter
Ann-Louise Ljungblad
- 2003-01-01 -
Att möta barns olikheter - åtgärdsprogram och
matematik
Ann-Louise Ljungblad
- 2003-01-01 -
Matematisk
Medvetenhet
Ann-Louise Ljungblad
- 2001-01-01