Anette Jahnke
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Anette Jahnke
Forskningsintressen Jag är intresserad av den praktiska kunskapens betydelse för yrkesverksammas kunskapsutveckling och organisationers förändringsarbete. I huvudsak är jag inriktad på lärares och rektorers professionella utveckling, och skolans förändringsarbete. I min forskning har jag studerat, både empiriskt och teoretiskt, kunskapens natur och kunskap som inte är verbaliserad. Som en följd av detta är jag intresserad av förståelse för och realiseringen av skollagens krav på att skolans utbildning ska utformas på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Ett annat forskningsintresse är utformning, genomförande och uppföljning av statliga reformer (till exempel styrdokument eller utbildningsinsatser) och dess betydelse för skolans och olika professioners utveckling.
Forskningsprojekt jag deltar i:
- 2018-2021: Det treåriga forsknings- och utvecklingsprogram Lärares praktik och profession
- 2020-2022: Leda skolor i socioekonomiskt utsatta områden - nätverk för rektorer. Ett samarbetsprojekt mellan Rektorsprogrammet, Göteborgs stad och Skolverket. Syftet är att skapa ett regionalt nätverk för rektorer som leder skolor i utsatta områden. Nätverket ska i ett senare läge även bli nationellt. I samband med detta skapas också ny kunskap kring ledarskap.
Jag har en bakgrund inom forskningsämnet Yrkeskunnande och teknologi vid Kungliga tekniska högskolan som utvecklades under 90-talet med rötter i forskningsinstitutet Arbetslivscentrum. Min avhandling är inom professionspraxis vid Nord Universitetet, Bodø, Norge. Min forskning är hermeneutiskt och fenomenologiskt inriktad. Jag har sedan tidigare en licentiatexamen i matematik från Chalmers tekniska högskola.
Utbildnings- och undervisningsintresse Vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik (IPS) undervisar jag sedan HT20 inom Rektorsprogrammet och Rekryteringsutbildning för rektorer. Tidigare har jag framför allt undervisat på det Nordiska masterprogrammet i aktionsforskning (NoMia).
Jag har tidigare (2005–2017) arbetat främst med uppdragsutbildningar vid Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM). Arbetet vid NCM bestod av att vara projektledare för statliga kompetensutvecklingsinsatser för lärare, rektorer eller högskolelärare på uppdrag av Skolverket, huvudmän eller regeringen. Till exempel, var jag mellan 2012-2016 projektledare för NCM:s arbete med Matematiklyftet. Jag ansvarade även för genomförandet av utbildningen för rektorer inom Matematiklyftet på uppdrag av Skolverket.
Speciellt är jag intresserad av att skapa utbildningar som till innehåll och form använder sig av och fördjupar deltagarnas erfarenhetsbaserad och ofta oformulerad kunskap som utvecklats i deras yrkespraktik, och att därmed, deras praktik också vidareutvecklas.
Jag kombinerar min lektorstjänst vid IPS med att även arbeta som projekt/processledare för FoU-program vid det fristående forskningsinstitut Ifous i Stockholm.
Nyckelord praktisk kunskap, yrkeskunnande, profession, förändring, kunskapssyn, lärande, skolutveckling, vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet hermeneutik.
-
Hur kan ett FoU-programs process och resultat spridas till
andra?
Anette Jahnke
Datadriven skolförbättring: Att bygga agerbar kunskap om sin verksamhet - 2023 -
Resultat av sex huvudmäns
utvecklingsarbete
Anette Jahnke
Datadriven skolförbättring: Att bygga agerbar kunskap om sin verksamhet - 2023 -
Att utifrån data förbättra skolan – beskrivning av
arbetsgången
Anette Jahnke
Datadriven skolförbättring: Att bygga agerbar kunskap om sin verksamhet - 2023 -
Datadriven skolförbättring: Att bygga agerbar kunskap om sin
verksamhet
Anette Jahnke
2023 -
Ingen skola för bildning utan bildning för
skola
Anette Jahnke
Skola och Samhälle - 2022 -
Kollegiets betydelsen för
undervisningshandlingar
Anette Jahnke
Pihlgren, A.S. & Jensen, M. (red.) (2022). Lärarens ledarskap: professionell pedagogisk praktik - 2022 -
Programmering i undervisningen utan vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet
Anette Jahnke
Lundmark, S. & Kontio, J. (red.) (2022). Digitala didaktiska dilemman - 2022 -
Beprövad erfarenhet i skolan : att lita på ett undflyende
begrepp
Anette Jahnke
2022 -
Fyra huvudmän satte fokus på professionsdriven
skolutveckling
Anette Jahnke
Utveckla lärares praktik och profession VAD, VARFÖR, HUR OCH AV VEM? 2021:6 – Slutrapport från FoU-programmet Lärares praktik och profession - 2021 -
Utveckla undervisningen och skapa kunskap genom
aktionsforskning
Anette Jahnke, Anette Olin, Åsa Hirsh
Utveckla lärares praktik och profession VAD, VARFÖR, HUR OCH AV VEM? 2021:6 – Slutrapport från FoU-programmet Lärares praktik och profession - 2021 -
Utveckla lärares praktik och profession
VAD, VARFÖR,
HUR OCH AV
VEM?
Anette Jahnke
2021 -
Likvärdighet eller inte likvärdighet i
skolan
Anette Jahnke
Skola och samhälle - 2021 -
Vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet
Anette Jahnke
Skolutveckling i teori och praktik / Åsa Hirsh & Anette Olin (red.) - 2021 -
Aktionsforskning i forsknings- och utvecklingsarbete. Att skala upp och skala ner på samma
gång.
Anette Olin, Åsa Hirsh, Anette Jahnke
Jahnke, A. (red.). Utveckla lärares praktik och profession. Vad, varför, hur och av vem? (2021:6, Slutrapport från FoU-programmet Lärares praktik och profession). Ifous. - 2021 -
UTVECKLADE LEKTIONER
MED HJÄLP AV LESSON
STUDIES
Anette Jahnke
Programmering i skolan – vad, hur, när och varför? 2020:5 – Slutrapport från FoU-programmet: Programmering i ämnesundervisningen - 2020 -
Fem huvudmäns
utvecklingsarbete
Anette Jahnke
Programmering i skolan – vad, hur, när och varför? 2020:5 – Slutrapport från FoU-programmet: Programmering i ämnesundervisningen. - 2020 -
programmering i skolan -
VAD, HUR, NÄR
OCH
VARFÖR?
Anette Jahnke
2020 -
Effekter av Ifous forsknings- och utvecklingsprogram. En metastudie av sju avslutade FoU-program vid
Ifous
Anette Jahnke, Lena Lindgren, Per Isaksson
2020 -
Vi kan inte ha det så
här
Anette Jahnke, Åsa Hirsh
Skola och Samhälle - 2020 -
Varför förbättras inte elevresultaten trots alla insatser? En fördjupad nulägesanalys av en gymnasieskola. Ifous rapportserie
2020:1
Anette Jahnke, Åsa Hirsh
2020 -
Är det på DN Debatt beslut ska tas om vad elever ska lära
sig?
Anette Jahnke
Skola och samhälle - 2019 -
Hållbar skolutveckling – utvecklat kollegialt lärande genom
aktionsforskning
Anette Jahnke, Anette Olin, Åsa Hirsh
Forskning pågår, session vid samverkanskonferens, Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 30 oktober 2019 - 2019 -
Utveckla utbildning - Vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och tyst
kunskap
Anette Jahnke
2019 -
Har vi gått på grund med vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet?
Anette Jahnke
Skola och samhälle, 19-04-11 - 2019 -
Vetenskaplig grund räcker
inte
Anette Jahnke
Pedagogiska Magasinet - 2019 -
Rethinking roles and relationships in conducting, organising and funding research and
development in
education
Anette Jahnke
International Congress for School Effectiveness and Improvement, ICSEI 2019, Stavanger - 2019 -
Ny kurs för
kursplanearbetet
Anette Jahnke
Skola och samhälle - 2018 -
Ta kommandot kring praktiknära
skolforskning
Anette Jahnke
Altinget - 2017 -
Tappa inte tempot med praktiknära
skolforskning
Anette Jahnke
Skola och samhälle - 2017 -
Digitala lärresurser i matematikundervisningen. Delrapport:
Skola.
Johan Wallin, Agneta Gulz, Anette Jahnke, Ola Helenius, Johan Wallin
2017 -
Digitala lärresurser i matematikundervisningen. Delrapport:
Förskola.
Agneta Gulz, Johan Wallin , Anette Jahnke, Ola Helenius
2017 -
Lämna över och ta emot - elevers matematikkunnande när de börjar
gymnasieskolan
Anette Jahnke, Verner Gerholm
2017 -
Stark fokus på målen ger snäv syn på
lärande
Anette Jahnke
Pedagogiska magasinet - 2017 -
Skolans och förskolans
matematik
Anette Jahnke
2016 -
Analysing the architecture and epistemological foundation of Boost for Mathematics – a PD program conducted by 37,000 mathematics teachers in
Sweden
Anette Jahnke
Educating the Educators, 7-8 november 2016, Freiburg, Tyskland - 2016 -
Skolan och förskolans matematik – kunskapssyn och
praktik
Anette Jahnke
2016 -
Är kursplanen en tvångströja eller ett
arbetsredskap?
Anette Jahnke
Skola och samhälle - 2015 -
Hur högt kan ett lyft ta
oss?
Anette Jahnke
Pedagogiska Magasinet - 2015 -
Organisatorisk och pedagogisk
differentiering
Anette Jahnke
Särskilt begåvade elever - 2015 -
Insegel till Dialog. Skolans matematikutbildning – en studie i fyra
praktiker
Anette Jahnke
2014 -
Ett läsår med Matematiklyftet - är du redo att
fortsätta?
Anette Jahnke
Nämnaren - 2014 -
Symmetri
Anette Jahnke
Matematikundervisning i praktiken - 2014 -
Mäta - tid och
förändring
Elisabet Doverborg, Görel Sterner, Anette Jahnke
Förskolans matematik - 2013 -
Är du redo för
Matematiklyftet?
Anette Jahnke
Nämnaren - 2013 -
School principals and development of mathematics education. An in-service model based on studies in practical knowledge involving tacit
aspects
Anette Jahnke
Pre-Proceedings, The 12th International Congress on Mathematics Education, 120708-120715, Seoul, Korea - 2012 -
The process of developing a syllabus: Critical reflections from a syllabus
developer
Anette Jahnke
Pre-Proceedings, The 12th International Congress on Mathematics Education, 120708-120715, Seoul, Korea - 2012 -
På kurs med nya
planer
Ola Helenius, Anette Jahnke
Nämnaren - 2011 -
Möt andra kulturer på Biennalen i
Umeå
Anette Jahnke
Nämnaren - 2011 -
Det handlar om
mönster
Anette Jahnke
Nämnaren - 2011 -
Det handlar om
symmetri
Anette Jahnke
Nämnaren - 2011 -
Inspiration från andra
länder
Anette Jahnke
Bergius, Berit, Emanuelsson, Göran, Emanuelsson, Lillemor et al. (red.) (2011). Matematik - ett grundämne - 2011 -
Ny läroplan för grundskolan, förskoleklass och
fritidshemmet
Anette Jahnke
Nämnaren - 2010 -
Information från NCM: Tid och förändring i förskolans
läroplan
Anette Jahnke, Görel Sterner
Nämnaren - 2010 -
På hal is med
Bambipedagogik
Anette Jahnke
Nämnaren - 2009 -
Viljan att utveckla sin
undervisning
Anette Jahnke, Görel Sterner
Nämnaren - 2009 -
Kursplan på bräcklig
grund
Anette Jahnke, Lars Mouwitz
Pedagogiska Magasinet - 2008 -
Varför förenkla när vi kan
förkrångla?
Anette Jahnke
Nämnaren - 2008 -
Integraler, cigarrer och slarviga
tonåringar
Anette Jahnke
Att erövra ett språk : kring kunskap, kompetens och bildning : Jonsereds herrgård 11 december 2007 / Johan Berglund (red.) - 2007 -
Katt bland
hermelinerna
Anette Jahnke
Dialoger - 2006 -
Innan fem kommer många
fyror
Anette Jahnke
Dialoger - 2005 -
Hermitian lattices over rings with
involutions
Anette Wiberg
1999