Vinnare av Mästerkocken Offentlig Gastronomi Patientmat

Ajna Metic, alumn från utbildningen Kostekonomi med inriktning mot ledarskap på institutionen för kost- och idrottsvetenskap, tog examen i juni 2019.– En månad efter examen fick jag arbete på Regionservice, Område Måltider där jag arbetar som projektledare. Idag har vi bjudit in till tävlingen Mästerkocken Offentlig Gastronomi Patientmat 2019.

Den 15 november 2019 gick matlagningstävlingen för kockar inom offentlig måltidssektor sjukhusmat av stapeln i institutionen för kost- och idrottsvetenskaps lokaler. Det var Regionservice, Område Måltider som bjudit in till tävlingen Mästerkocken Offentlig Gastronomi Patientmat 2019. I tävlingen deltar 7 sjukhus, de tävlar i klimatsmart mat och gastronomi.
– Maten som tillagas är klimatsmart, CO2 och kostnad per portion är låg men kreativiteten är på topp, säger Ajna Metic.

Vinnarna av tävlingen är Michael Svensson och Elias Assia, båda kockar vid Norra Älvsborgs Länssjukhus (NÄL) i Trollhättan.
– Vi lagade zucchinibiffar, rotfruktsnudlar och citrondressing. Resterna från zuccinin använde vi i en kaka som serverades med blåbärskesella. Det känns jättebra att vi tar hem vinsten i år, säger Michael Svensson och Elias Assia.

I juryn ingick bland andra Ulf Wagner och Cecilia Magnusson Sporre, båda från institutionen för kost- och idrottsvetenskap.