Vansinnets diagnoser. Om klassiska och möjliga perspektiv inom svensk psykiatri

Ny bok av Malin Hildebrand Karlén

Vansinnets diagnoser handlar om hur de psykiatriska diagnosernas bild av vansinne har förändrats under de 200 år som psykiatrin verkat i Sverige. Författaren utgår i sin redogörelse för förändringen i den bild som 1820-talets och 1980-talets diagnoser ger av vansinne från ett interaktionistiskt perspektiv för att fånga upp frågor som: Vilka typer av beteenden och känsloupplevelser har under dessa 200 år av psykiatriska diagnoser alltid setts som vansinniga? Vilka har tillkommit, vilka har försvunnit, och framförallt: vad beror den historiska (in)stabiliteten på?

Malin Hildebrand Karlén är examinerad psykolog och doktorand i rättspsykologi vid Psykologiska institutionen, Göteborgs universitet.

Förlag: Carlsson Bokförlag