Utmärkelsen för nit och redlighet utdelad

I förra veckan delades utmärkelsen ”För nit och redlighet i rikets tjänst” 2014 ut vid Göteborgs universitet. Ceremonin hölls i aulan i huvudbyggnaden Vasaparken för de 51 medarbetare som i år tilldelas utmärkelsen.

Mottagare av utmärkelsen För nit och redlighet 2014. Foto: Johan Wingborg.

Utmärkelsen ges till de medarbetare som varit statligt anställda i 30 år eller minst 25 år vid pension. Det är med andra ord verkliga trotjänare som Göteborgs universitet och staten vill hedra vid denna högtid.

Rektor Pam Fredman höll tal och medarbetarna fick sina graverade gåvor. Därefter bjöds det på buffé. Högtiden fick en traditionsenlig musikalisk inramning, där en jazztrio med studenter från Högskolan för scen och musik spelade både under ceremonin och vid mottagningen efter.

Guldmedaljen för nit och redlighet i rikets tjänst med konung Carl XVI Gustafs porträtt i profil är den vanligaste utdelade belöningsmedaljen i Sverige.

Gåvor man kan välja bland är guldmedaljen, guldklocka, slipad kristallskål från Orrefors eller graverad kristallskål från Kosta Boda. Dessutom exklusivt för Göteborgs universitet, ett halsband eller armband i silver designat av silversmed Karl-Ingemar Johansson som var verksam vid Högskolan för design och konsthantverk. Den vanligaste gåvan man väljer numera är en guldklocka.

Utmärkelsen För nit och redlighet vid Göteborgs universitet 2014 delades ut till:

Gunilla Adielson, Faramarz Agahi, Ulla Alkvik, Ingalill Allvin, Ulf Andersson, Barbro Andersson, Trevor Archer, Gunnar Bergh, Jörgen Bergström, Ann-Caroline Bergström, Lilja Cajvert, Silwa Claesson, Mats Doverhag, Michel Droetto, Ulla Elmqvist, Anita Forsmalm, Sven Gabrielsson, Kristina Granfeldt, Frank Götmark.

Heikki Jalakas, Linda Johansson, Bernt Johansson, Ulla Johansson Sköldberg, Ing-Marie Jonsson, Bengt Jönsson, Susanne Källgård, Britt-Mari Larsson, Karin Larsson, Eva Linusson, Britt-Marie Lundgren, Peter Magnusson, Carina Malmhäll, Anna Nelson, Maria Oskarson, Helena Pettersson.

Per Ramberg, Ellika Riise, Jacek Rodzewicz, Bo Rothstein, Göran Sandell, Birger Simonson, Lena Sjölund, Dan Strömberg, Lennart Svensson, Klas Ternblad, Torbjörn Treier, Maria Tylman-Mikiewicz, Helen Törnqvist, Agneta Wahlström, Elisabeth Wiren, Pierre Åman.