Utmärkelsen För nit och<br> redlighet i rikets tjänst utdelad

I torsdags, 7 februari, delades utmärkelsen ”För nit och redlighet i rikets tjänst”, NoR, ut vid Göteborgs universitet. Utmärkelsen ges till de medarbetare som varit anställda i statens tjänst i 30 år, eller i 25 år vid pension.

NoR-ceremonin hölls i aulan i Vasaparken, Göteborgs universitet, för de 75 medarbetare som i år tilldelas utmärkelsen. Rektor Pam Fredman höll tal och medarbetarna fick graverade gåvor. Därefter bjöds på en buffé.

En jazztrio med studenter från Högskolan för scen och musik bestående av Per Walfridsson på piano, Johan Bengtsson på kontrabas och Anton Davidsson på trummor spelade både under ceremonin och vid mottagningen efter.

Guldmedaljen För nit och redlighet i rikets tjänst, med konung Carl XVI Gustafs porträtt i profil, är den vanligaste utdelade belöningsmedaljen i Sverige. De som inte vill ha en medalj får istället välja en guldklocka, en kristallskål eller ett smycke.

NoR delas vid Göteborgs universitet år 2013 ut till:

Ingemar Adolfsson, Elisabet Ahlberg, Roger Andersson, Tommy D Andersson, Christin Andersson, Eva Angwald, Eva Bang, Matz Berggren, Håkan Billig, Lisbeth Björndahl, Susanne Blomqvist, Lars Borin, Gunilla Bourghardt, Sally Boyd, Anders Broberg, Lasse Brunnström.

Jan Carle, Annalena Carlred, Anders Carlsson, Ulf Dahlgren, Ulla Delle, Ulla Dinger, Monica Ekenvall, Ingegerd Enström, Lars Johan Erkell, Peter Esaiasson, Rune Fredriksson, Lasse Fryk, Elisabeth Földi, Gerd Georgsson, Lena Hallsberg, Barbro Hasselberg, Per Hedberg, Gaby Helbok, Anna-Lena Hellström.

Astrid Igerud, Gerd Ivarsson, Ulf Johansson, Inga-Lill Johansson, Thomas Johansson, Lena Jonsson, Birgitta Josefsson, Svante Karlsson, Tomas Karlsson, Monica Kelvered, Jörgen Kyle, Bosse Lagerqvist, Inga Britt Lasu, Marianne Leffler, Agneta Lignell, Ewa Lindblad, Ian Milsom.

Bertil Nilsson, Elisabeth Norström, Ingmar Persson, Jon Pierre, Magdica Prasnicki, Maria Ransjö, Peter Rosén, Thomas Rydfeldt, Lats Rönnmark, Pia Schmidt de Graaf, Lena Schölander, Henrik Sjövall, Kerstin Stråhle, Stefania Szczepanska, Ingmar Söhrman, Elisabeth Tegelberg, Ann Mari Teiffel.

Göran Wallin, Saramma Varkey Magnesköld, Maivor Wickman Olausson, Anders Wiklund, Carin Willen och Sten-Åke Wänberg.