Utbytesstudenter lämnar Hongkong

Under onsdagen gick Göteborgs universitet ut med en uppmaning till de 25 studenter som befinner sig i Hongkong att förbereda sig på hemresa. Tre av GU:s sex partneruniversitet har nu informerat att lektionerna är inställda under resten av terminen och att säkerhetsläget, i synnerhet runt universiteten, har förvärrats drastiskt.

De senaste dagarna har alla 25 studenter meddelat att de nåtts av informationen och under omständigheterna mår okey. De har ombetts hålla universitetet uppdaterat på sina resplaner och eventuella förändringar av situationen. Innan studenterna lämnat campus har de vittnat om en situation där demonstranter byggt barrikader av tegelstenar och möbler mot polisen. Polisen har i sin tur svarat med tårgas, vattenkanoner och gummikulor.

De flesta av studenterna befinner sig på hotell inne i stan, andra är redan på väg mot Sverige eller har flugit vidare till grannländer.

– Det känns skönt att höra att vi kommit i kontakt med alla och att alla har fått information om alternativ för att ta sig hem. Säkerheten för studenterna är vår främsta prioritet, säger rektor Eva Wiberg.

Arbete pågår för att tentor ska kunna genomföras

Många studenter har hört av sig med frågor kring hur det kommer gå med betygen för den terminen de inte kunnat avsluta i Hongkong.

– Vi kommer att samarbeta med partneruniversiteten för att lösa studenternas fortsatta studier, säger Eva Wiberg.

Flera av de lärosäten GU har avtal med erbjuder redan i dagsläget undervisning online som de evakuerade studenterna kan delta i. Andra lärosäten har också bekräftat att de arbetar med lösningar på att erbjuda studenter att göra tentor och inlämningsuppgifter online.