Utbyte och andra kontakter med Brasilien

Under September kommer institutionen att ha besök av Renata Passetti som är student på magisternivå vid universitetet i Campinas som institutionen har ett undervisningsutbyte med.

Renata kommer att arbeta med den experimentella delen av sin magisteruppsats som handlar om röstminne och röstigenkänning. Hon ska även fullgöra en läskurs i rättsfonetik. Anders Eriksson som i två omgångar undervisat på institutionen i Campinas kommer att vara hennes handledare.

Undervisningssal i Campinas med Renata längst fram till höger.

Undervisning i Campinas med Renata Passetti längst fram till höger.

www.unicamp.br
www.iel.unicamp.br

Under vecka 38 åker Anders Eriksson till Brasiliens huvudstad Brasilia för att som inbjuden talare delta i en konferens om säkerhetsfrågor. Inbjudan kommer från den brasilianska polisen. Under sina vistelser i Brasilien i samband med undervisningen har Anders etablerat kontakter med utredare vid den brasilianska polisens kriminaltekniska laboratorium i Brasilia och det kommande besöket är en fortsättning på det samarbetet.

www.icmedia.org.br

Plinio Barbosa, docent i fonetik vid universitetet i Campinas kommer att vara hos oss från den 17 november till den 14 december. Detta besök sker inom ramen för Linnaeus/Palme-utbytet mellan våra respektive institutioner. Barbosa kommer att undervisa och handleda fonetikstudenter på grundnivå. Parallellt med undervisningsutbytet pågår ett intensivt forskningssamarbete inom prosodi-området. I samband med Barbosas vistelse här passar vi i på att hålla en workshop vid institutionen med inbjudna talare från bl.a. Estland och Italien som deltar i forskningssamarbetet inom detta projekt. Preliminärt datum för denna workshop är 27-28 december.