Universitetsstyrelsen föreslår Pam Fredman som rektor 2015-2017

Göteborgs universitets styrelse fattade under tisdagen beslut om att till regeringen föreslå att Pam Fredman förordnas som rektor från 1 juli 2015 till 30 juni 2017.

Beslutet i styrelsens kom efter att en klar majoritet av hörandeförsamlingen tidigare under dagen gett Pam Fredman fortsatt förtroende som rektor.

– Göteborgs universitet har utvecklats positivt med Pam Fredman som rektor. Vision 2020 har tagits fram och vi har idag en ny organisation. Pam Fredman har varit drivande i det arbetet som nu går in i en konsolideringsfas. Att styrelsens förslag också har fått stöd av hörandeförsamlingen är glädjande och viktigt för universitetets fortsatta utveckling, säger Cicci Schelin Seidegård, Göteborgs universitets styrelseordförande.

Hörandeförsamlingen som samlades under förmiddagen behandlade frågan om Pam Fredmans fortsatta förordnande i en sluten omröstning. Den fråga ledamöterna hade att ta ställning till var:

Universitetsstyrelsens förslag är att Pam Fredman förordnas som rektor för Göteborgs universitet från 1 juli 2015 till 30 juni 2017. Stödjer du detta förslag?

På denna fråga röstade 47 ja, 9 nej, 3 röstade blankt och 8 avstod från att rösta.

Det innebär att 70 procent av de 67 ledamöter som kallats till hörandeförsamlingen röstade för att ge Pam Fredman fortsatt förtroende som rektor för Göteborgs universitet fram till halvårsskiftet 2017. Efter förslag från universitetets styrelse utses rektor sedan formellt av regeringen.