Eva Wiberg på EUTOPIA Week
Eva Wiberg på EUTOPIA Week.

Universitetsalliansen EUTOPIA får förnyat stöd

Sedan 2019 har Göteborgs universitet varit en del av den europeiska universitetsalliansen EUTOPIA. Idag kom beskedet att EU-kommissionen har beviljat förlängd finansiering för det förnyade EUTOPIA-samarbetet: EUTOPIA MORE.

- Att få förnyat förtroende av EU-kommissionen visar att den väg EUTOPIA valt bland de europeiska universitetsallianserna har varit framgångsrik, säger Eva Wiberg, rektor på Göteborgs universitet.

Torbjörn Lundh, Vice-rektor för samverkan
Torbjörn Lundh
Foto: Johan Wingborg

Europauniversitetsalliansen EUTOPIA består idag av tio europeiska lärosäten. Alliansen ska bidra till att rusta Europas unga för framtidens lokala och globala utmaningar. Hållbarhet, samverkan och internationellt samarbete är i fokus för både forskning och utbildning, och studenters påverkansmöjligheter är centrala.

Stärkt samarbete

Det förnyade samarbetet, EUTOPIA MORE, lägger ännu större vikt vid att stärka samarbeten mellan lärosäten och civilsamhället både lokalt och globalt.

- Vi har lyssnat på feedback och plockat russinen ur kakan  från den första EUTOPIA-perioden och skapat ännu fler kontaktytor både mellan våra tio lärosäten, och globalt, säger Torbjörn Lundh, vicerektor för samverkan och nyttiggörande vid Göteborgs universitet.

Nya utbildningsinitiativ

Stor vikt kommer läggas vid förbättrade utbildningsinitiativ inom EUTOPIA MORE. Bland annat finns ambitionen att skapa ett framtida EUTOPIA College, en berikad gemensam läroplan för kandidat-, master- och doktorandprogram.

- Genom ledorden ”Connecting Communities” sätter EUTOPIA MORE fokus på att förbättra förutsättningarna för forskare och studenter att delta i ett konstruktivt kunskapsutbyte som kan hjälpa till att lösa lokala och globala samhällsutmaningar, säger Torbjörn Lundh.

Läs mer om EUTOPIA