Universitetets huvudbyggnad stormskadad - evakuerad och stängd

Universitetets huvudbyggnad efter stormskadaUniversitets huvudbyggnad i Vasaparken är just nu avstängd och evakuerad. En stormvind har tagit med sig delar av en stor byggnadsställning som fanns på taket.

Vid elvatiden blåste en stor takställning av huset och drog med sig delar av stenkanten från taket. Hela huset skakade då stora stenar från byggnaden föll ner på marken och byggnadsställningen hänger nu på trekvart.

Byggnaden är just nu evakuerad eftersom det är fara för att delar av ställningen blåser in genom fönster. Ingen får gå in eller ut ur huset.

Räddningstjänsten, som snabbt kom till olycksplatsen, lämnade under eftermiddagen Vasaparken. Huset är fortfarande avspärrat och väktare är på plats. Följ deras instruktioner om du är i närheten av universitetets huvudbyggnad.

Foto: Allan Eriksson & Carina Elmäng