Unik guideutbildning blandar kunskap med upplevelser

Guideyrket passar dig som tycker om att skapa upplevelser och har ett intresse för ämnen som historia och arkeologi. Sedan förra året har Göteborgs universitet Sveriges enda kandidatprogram för den som vill bli guide.

Universitetsbaserade guideutbildningar har länge varit praxis utomlands men i Sverige är det desto mer ovanligt. Men sedan 2017 finns denna unika utbildning på Göteborgs universitet.

HällristningarEtt treårig program som lär studenterna långt mer än att bara rabbla årtal. Här får man ämneskunskaper inom områden som arkeologi, historia, naturkunskap och bebyggelse- och stilhistoria. Men också kunskap om hur man guidar människor till upplevelser i vitt skilda miljöer knutna till historia, kultur eller natur.

– Med guideprogrammets upplägg lär vi studenterna att förstå de stora sammanhangen, såväl som de små. Inom utbildningen lär studenterna sig att kommunicera kulturarvet, innebörden av turism och inte minst hållbarhetsperspektivet, säger Katarina Streiffert Eikeland som är utbildningsansvarig för programmet.

Studenterna får också bred och djup kunskap som de har nytta av i sitt framtida yrke som guider säger Katarina Streiffert Eikeland.

– Det bästa är att utbildningen rustar studenterna med en kritisk blick på historien och lär dem att nyansera det som vi tar för givet. En riktigt bra guide är en som lyckas leverera en upplevelse som har balans mellan fakta och ett intressant budskap. Kort och gott ska en guideupplevelse vara något som man kan suga på riktigt länge.

slottMånga som hör ”guide” tänker kanske i första hand på turist- och bussguider. Men kandidatprogrammet ger betydligt bredare möjligheter samtidigt som allt fler branscher börjat förstå vikten av att kommunicera de kulturella delarna av sin verksamhet.

Ett exempel på det är Higab, ett kommunalt fastighetsbolag i Göteborg med många historiska byggnader i sitt bestånd och som samarbetar med guideutbildningen.

– I vårt arbete med att tillgängliggöra och levandegöra kulturmiljöer samarbetar vi med olika aktörer som kan skapa upplevelser och berättelser utifrån platsens DNA, berättar Cina Gasparini på Higab.

Vid särskilda tillfällen erbjuder bolaget besökare visningar av enskilda hus men också stadsvandringar. Behovet varierar, något som ställer särskilda krav på guiden

– För oss är det viktigt att guiden har rätt kompetens för den upplevelse vi efterfrågar. Upplevelsen kan vara allt från information och fakta till dramatisering och skådespel, säger hon.

Mer om programmet: Guide: upplevelser, kommunikation, kulturarv

Ansök via www.antagning.se

Foto: Erik Lernestål (övre bild)