MIRAI Resarch & Innovation Week

Unga forskare i Sverige och Japan diskuterar lösningar på stora samhällsutmaningar

Den 7-11 juni håller Göteborgs universitet i den digitala konferensen International collaboration in a digital era – Fostering innovative minds for the future. Där träffas svenska och japanska forskare för att diskutera aktuella frågor inom AI, åldrande, hållbarhet, materialvetenskap, innovation och entreprenörskap, och för att hitta samarbetspartners till nya forskningsprojekt.

Konferensen är en del av det svensk-japanska samarbetsprojektet MIRAI 2.0, där elva svenska och åtta japanska lärosäten ingår. Japan och Sverige har liknande utmaningar inom många områden, till exempel med en åldrande befolkning, och är två länder i framkant när det gäller forskning och innovation.

150 talare

Göteborgs universitet koordinerar de svenska lärosätenas deltagande i MIRAI 2.0. Linn Gabrielsson vid International Centre är en av de som projektleder konferensen.

–  Att konferensen är digital har inneburit att många fler fått möjlighet att delta än om det varit en fysisk konferens. Vi har i nuläget ett program med 150 talare, många av dem är unga forskare som presenterar sin forskning, säger hon.

På programmet finns allt från ”åldrande i pandemins tid”, ”etiskt beslutsfattande inom AI”, ”entreprenöriella ekosystem i Sverige och Japan” till  ”fred och hållbarhet i Antropocen”.

Ibrahim Baylan öppningstalar

Öppningsceremonin fokuserar på den digitala strukturomvandlingen, och betydelsen av artificiell intelligens (AI) för att lösa de stora globala samhällsutmaningarna. Vid ceremonin närvarar rektorer, forskare och forskningsfinansiärer. Sveriges näringsminister Ibrahim Baylan samt Japans minister för digital omvandling, Takuya Hirai, håller öppningstal. Huvudtalare är framstående forskare inom AI; professor Amy Loutfi, Örebro Universitet och professor Junichi Tsujii vid Artificial Intelligence Research Centre (AIRC).

Matchmaking event öppet för alla

Konferensen riktar sig i första hand till forskare vid de lärosäten som ingår i MIRAI 2.0.

–  Vi kommer också att hålla i ett matchmaking-event som är öppet för alla som vill delta. Där erbjuder vi en arena för forskare, finansiärer, organisationer och civilsamhället att diskutera hur AI kan användas för att främja ett hälsosamt åldrande, och att samarbeta om forskningsprojekt. Nu söker vi efter fler företag och organisationer som är intresserade av att delta i eventet, säger Linn Gabrielsson.

Läs mer och anmäl dig

Anmälan till konferensen är öppen till den 6 juni.

Se programmet och anmäl dig på mirai.nu

Frågor? Maila mirai@gu.se

Välkommen!