Unesco presenterar rapport om yttrandefrihetens betydelse för samhällsutvecklingen

Yttrandefrihetens betydelse för samhällsutvecklingen är i fokus när Unesco tisdagen 25 mars publicerar rapporten World Trends in Freedom of Expression and Media Development. Nordicom vid Göteborgs universitet är en av medlemmarna i rapportens internationella råd.

– Frågor om yttrandefrihet är bland de mest politiserade frågorna på den internationella arenan. Det är därför en tydlig markering att Unesco har utarbetat en rapport i syfte att öka medvetenheten om yttrandefrihetens betydelse för samhällsutvecklingen, säger Ulla Carlsson, föreståndare för Nordicom och en av talarna vid den globala lanseringen av rapporten som sker i Stockholm den 25 mars.

I rapporten analyseras press- och yttrandefrihet i olika delar av världen utifrån fyra dimensioner: frihet, pluralism, oberoende och journalisters säkerhet. Särskilt uppmärksammas jämställdhet i medierna.

World Trends in Freedom of Expression and Media Development kommer att finnas tillgänglig från klockan 16.00 den 25 mars via UNESCO

Mer om Nordicom vid Göteborgs universitet.

Fakta: UNESCO har förlagt den globala lanseringen av rapporten World Trends in Freedom of Expression and Media Development till Stockholm den 25 mars, 2014. Talare är bland andra Irina Bokova, UNESCOs generaldirektör, Birgitta Ohlsson, Demokrati- och EU-minister, och Ulla Carlsson, Direktör, Nordicom, Göteborgs universitet.