Ulrika Knutson och Emily Hemelrijk hedersdoktorer 2015

Journalisten och författaren Ulrika Knutson och nederländska antikhistorikern Emily Hemelrijk har utsetts till hedersdoktorer vid Humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet.

Ulrika KnutsonUlrika Knutson har under flera decennier fungerat som en ovärderlig länk mellan humaniora och det övriga samhället främst genom sina böcker och alla föreläsningar, artiklar samt radio- och tvinslag.

I motiveringen till utnämningen står: ”Hennes verbala och stilistiska skicklighet, bildning, goda omdöme och karismatiska personlighet har gjort henne till en kulturell centralgestalt. Hennes verksamhetsfält är liksom hennes kulturgärning omfattande.”

Ulrika Knutson har även varit en flitig gäst på Göteborgs universitetsbibliotek och databasen KVINNSAM där hon fann material till den mycket uppmärksammade boken Kvinnor på gränsen till genombrott. Om Fogelstadkvinnorna (2004).

– Utifrån sina breda intressen för bildning, kvinnohistoria, litteratur och yttrandefrihet har hon fungerat som en central förmedlare av humanistisk forskning, där hon med stark auktoritet, smittande entusiasm och kritisk tonträff bidragit med nya angelägna perspektiv, säger dekanus Margareta Hallberg.

Emily HemelrijkEmily Hemelrijk är en framstående professor i antikens historia vid universitetet i Amsterdam. Hon har bland annat kartlagt kvinnors offentliga liv i den romerska världen och skrivit mycket om utbildade kvinnor inom den romerska eliten.

Hennes senaste bok heter Hidden Lives, Public Personae: Women and Civic Life in the Roman West.

I motiveringen om Emily Hemelrijk står: ”Hon har utmärkt sig med en delvis banbrytande forskning om kvinnor i antiken … Emily Hemelrijk har brutit nya vägar genom att fokusera på nya geografiska områden. Hennes arbeten täcker inte bara kärnområdena i den romerska antiken utan även provinserna.”

– Emily Hemelrijk kombinerar på ett nydanande sätt litterära källor med materiella, till exempel skulpturer. Hon har samarbetat med forskare vid Göteborgs universitet under flera år och har också varit en mycket uppskattad gästforskare vid Humanistiska fakulteten, säger Margareta Hallberg.