Bildcollage på Ulf Blossing och Skolinspektionens logga.

Ulf Blossing ny ledamot i Skolinspektionens insynsråd

Regeringen har utsett skolforskaren Ulf Blossing till ny ledamot i Skolinspektionens insynsråd. Hans uppgift är att ge råd och stöd till generaldirektören.

Porträtt på Ulf Blossing.
Ulf Blossing.

Skolinspektionens insynsråd ska som namnet anger utöva insyn i myndighetens verksamhet och ge råd och stöd till generaldirektören Helén Ängmo. Insynsrådet består av tio ledamöter som utses av regeringen.

– Det är uppmuntrande att som forskare få den här typen av förfrågningar. Det är ett kvitto på att den forskning jag bedriver är samhällsnyttig, och jag vill gärna vara med och bidra till ett bättre samhälle, säger Ulf Blossing, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.

Ulf Blossing forskar om skolutveckling och ledarskap och är bland annat ordförande i programrådet för rektorsutbildning vid Göteborgs universitet.

– Jag har i olika sammanhang haft kontakt med Skolinspektionens arbete och tänker att jag kommer att ge viktiga råd med utgångspunkt i forskningen och den erfarenhet jag har som skolutvecklare, säger han.

Utgångspunkten för valet av ledamöter är att det ska finnas en varierad kompetens i insynsrådet och att de ska kunna bidra med råd och stöd till generaldirektören. Ledamöterna väljs på fyra år.