Två GU-röster om klimatmötet

Inga konkreta åtgärder för att nå målen i Parisavtalet. Så kan förhandlingarna under FN:s klimatmöte COP25 i Madrid summeras. Två forskare vid Göteborgs universitet kommenterar utfallet.

förhandlingarna under FN:s klimatmöte COP25 i Madrid. Foto: UNclimatechange (från UNFCCC flickr)Trots långa förhandlingar lyckade länderna ändå inte enas. Foto: UNFCCC flickr (UNclimatechange).

Thomas Sterner. Foto: Johan Wingborg.Thomas Sterner, professor i miljöekonomi, tycker det är väldigt tråkigt men helt väntat att länderna inte lyckades enas. En av de viktigaste knäckfrågorna var hur länder ska samarbeta för att minska de globala utsläppen.

− Parisavtalet är ju alldeles för svagt och behöver stärkas. Nu blir det tvärtom. Hur hårt förhandlarna än jobbar kan man inte komma förbi att USA just meddelat sitt utträde. Flera andra länder, som Brasilien och Saudiarabien, är också negativt inställda så det finns tyvärr inga vidare förutsättningar för framsteg, säger han.

Deliang Chen. Foto: Johan Wingborg.Deliang Chen är professor i fysikalisk meteorologi vid Göteborgs universitet och medlem i FN:s klimatpanel IPCC. Han instämmer i att klimatmötet hölls i skuggan av att USA lämnar Parisavtalet, men ser i alla fall en ljusglimt.

− Det var positivt att alla länder inser vikten av att de senaste vetenskapliga resultaten som sammanfattas av FN:s klimatpanel används i det globala klimatarbetet, säger han.